• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Inte lär en el-driven HB kunna ta sig över sundet & ner till ex.vis Spanien utan en herrans massa stopp för laddning & väntan på detta. Det lär dröja väldigt länge innan den logistiken blir utbyggd, om den någonsin blir det. Det är ju bara att höra hur detta låter så förstår man att det är en utopi. Iden är väldigt god men det är också allt.

Bennie
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

I Ängelholm kör man redan med elbussar. Kommer inte ihåg hur långt de går på en laddning.
Nobina, Skånetrafiken och Ängelholms kommun samarbetar i unikt elbussprojekt

Ta elbussen pÃ¥ linje 55. | ElectriCity jo dom byggs ju på Sveriges framsida så då är det ju rimligt att dom körs /testas där... linjebuss har ju den enorma fördelen att man vet vart den ska och hur långt det är mellan punkterna, rätt enkelt utifrån givna förutsättningar så kan man räkna ut energibehovet efter det och bygga en fungerande infrastruktur för detta....

Det blir något mer komplicerat när det inte finns en förutbestämd vägsträcka.... som det sällan/aldrig är med husbil.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Bussarna som går i Ängelholm är byggda i Kina och laddas på bussdepån.
Laddhybriddrift på husbil tror jag kommer snart. Köra på el inne i städer och diesel på landet.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Elhusbil är nog långt borta. Gasbil borde vara ett önskvärt alternativ. Tänk vad skönt att bara fylla gas i en tank och kunna tillverka både värme och kyla. Tekniken finns ju redan så det borde kunna vara ett alternativ i morgon om man ville.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Var ligger miljöfördelen med en elbil?
Just nör du klr OK. Men....
Väger betydligt mer.
Lithium batterier är inte miljömässigt producerade med tanke på var råvaran kommer ifrån.
All el som skall till för att ladda dessa batterier är den miljövänlig? Kol, kärnkraft, diesel generatorer mm! Alla lände har inte tillgång till vattenkraft. Vindkraft, funkar ju om det blåser men hur många ser man inte när vi åker runt som står still.
Det måste till något annat för framtiden.
Det var inte länge sedan vi skulle köpa Etanol drivna bilar ( tillverkning av etanol istället för mat ) - smart eller hur. Säljs det några Etanol bilar längre? Vet ej.
En hel del mindre bensinstationer blev tvugna att lägga ner då de inte kunde investera i en ny tank för etanol. Vad blev resultatet att utanför våra större städer fick man åka upp till 15-20 mil för att tanka. Miljö tänk?
Stockhom, Stockholm och dessa miljöpartister!,,

Fördelarna är många. Redan 1994 kom det en NUTEK- rapport som sa att:

Elbilens positiva miljöeffekter:
92 % mindre NO (Kväveoxid)
68 % mindre SO2 (Svaveldioxider)
92 % mindre Co2 (Koldioxid)
94 % mindre partiklar
99 % mindre cancerogena gaser
Nästan inga miljöfarliga emissioner
Lägre drivmedelskostnader
Lägre tillverkningskostnader
Lägre underhållskostnader
Mindre buller
Högre energieffektivitet

Fortfarande inte övertygad??
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tesla är idag lönsam som taxi, gratis tankning, lägre servicekostnader, färre dagar på verkstad samt gladare kunder. Detta enligt anställd, ej förare, på Taxi Stockholm.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

För att producera el till laddningen blir det utsläpp, olika beroende på produktionssätt. Kärnkraften är ju bra att ha kvar om alla ska åka elbil. Jag minns en insändare vid kärnkraftomröstningen som undrade vad vi skulle ha kärnkraftverken till när det ju finns el i vägguttagen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det kanske finns någon "räknenisse" som kan redovisa hur många Tw/h det behövs för att ersätta "fossilbilarna". För redan nu när vi är i början på vintern importeras det el från Europa på grund av brist i vattenmagasinen??


Själv avstår jag matematiken på grund av ovanstående realitet.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det måste kunna gå att få ut mer av solen, den levererar hur mycket energi som helst varje sekund, dygnet runt. Sen har vi energi-paketeringsproblem, det räcker inte med att vi kan lagra solvärme i t.ex. lokala saltgruvor. Vad vi egentligen saknar idag är en ny Nikola T. eller Albert E. och då blir automatiskt nästa fråga varför? Föds genier bara så där hux flux, eller är det "något/någon" som stimulerar fram en klyftig unge till att bli genial? Man kan inte annat än att hoppas på att 1:a el-HB kommer inom vår livslängd...

images.jpeg
Källa: internet
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Ja og med den nye e-Sprinter vil det raskt komme flere plåtis løsninger. Engelske plåtis i minimale størrelser er et segment for seg selv :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Hur blir andrahandsvärdet efter några år med nära förestående batteribyte?

Den nya trenden på batterifronten är att man leasar batterierna & betalar för ett visst antal driftstimmar. Att el skulle bli billigare än fossila bränslen är föga troligt om man räknar in ev. leasingavgift eller nyköp. Med all säkerhet kommer detta pris att stå i paritet med bensin- & dieselpriset. Att det skulle bli billigare med el-drift har väl ingen sagt, det som gynnas är miljön & moroten är skattelättnader & att man får köra i miljözoner. Fordon är fortfarande den största kassakon för staten & drivmedelsbolagen & detta kommer nog inte att förändras.

Bennie
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Levetid på batteripakker er en sak for seg, det finnes Tesla, Volt og Bolt biler med langt over 100 000 km bak seg og ingen målbar reduksjon i kapasitet. Om en sammenligner med tilsvararende batterier brukt i iPad, pc og andre mindre elektroniske saker så lever batteripakkene i elbiler et meget beskyttet og kontrollert liv.

GM offentliggjorde for en tid siden at ingen celler i deres Volt og Bolt samt Opel Ampera hadde fallt under 80% av teoretisk kapasitet slik at fabrikken fikk automatisk melding fra overvåkningen i bilene. Ja de aller fleste produsenter benytter i dag løpende kontroll av tilstanden på hver enkelt celle i batteripakkene sammen med at pakkene holdes på optimal temperatur.

Det jeg ser fram til er at en blir kvitt karbon som ene noden i cellene, når det skjer åpner det for noe større spillerom for temperatur og en radikal økning i hastigheten ladning. Karbonet setter i praksis en begrensning slik at ladetid fra null til fullt ikke kan komme under en time, senere blir det kabler og konstruksjon på ladestasjonen som setter den egentlige grensen for hvor raskt en kan lade. Eksperimentceller har allerede tålt null til fullt på under 10 minutter med andre materialer.

Fremtidens ladestasjoner vil muligens inneholde sin egen batteribank som lades fra sol og vind, med annen kraft som reserve ved behov. Rett dimensjonering av lokal lagring kan gi ekstrem kort ladetid og god ujamning for sol og vind energien. Ett problem i dag er at det i perioder med mye vind er en overproduksjon så de må stoppe mange vindmøller, om denne kraften blir lagret i ladestasjoner har en i praksis nesten gratis kraft.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Intressant tråd det här.
Elhusbilar lär vi få efter att de små lastbilarna, dvs de som görs till husbilar, har blivit elektriska. Det är en mycket större potential än husbilar så små transportbilarna blir säkert först. Sen bygger man husbilar på dessa chassin.
Att det kommer att ske är en tidsfråga snarare än om det sker.
Även om nu USA återgår till det gamla, så kommer nog övriga världen att gå framåt.

Effekten som krävs kan man nog diskutera, vid acceleration blir det ju inga avbrott för växling och elmotorn kan köras med kraftig överbelastning under exvis en acceleration. 80 kW skulle därför räcka väldigt väl.

Att ha en elmotor i varje hjul, ja med ett smart system som håller koll på hjulens rotation kan man elektroniskt skapa antispinnsystem, ABS broms, och motsvarighet till fyrhjulsdrift med automatiskt diffspärr.
Dvs en rejält förhöjd säkerhet, som kanske det blir en lagstadgad sak.

Nackdelen är den ökade vikten ofjädrat, dvs hjulen med motor blir tyngre.
Kanske dyrare än en vanlig axel med mekanisk diff.

Dynamisk broms dvs motströmsbroms på de fyra motorerna spar bromsbelägg och ger mycket effektiv ABS bromsning, eller om det finns skulle kunna ge.

Man slipper växellåda som drar ner verkningsgraden. Kanske 20 kW åtgår till att med hög hastighet vispa olja i VX-lådan på en vanlig bil.

Skull tro att 500 - 600 km är möjlig med bara dubbla batteriet jämfört med en personbil.

Men sen skall det laddas, och det är ju inte så lätt exvis om man kör långt in i fjällvärlden.

Vi slipper byta motorolja, vilket viss industri kommer att märka och därför motarbeta elbilsindustrin med dåliga motargument.
Och idag går ju dåliga argument hem hos folk, av någon anledning.

Vi slipper koppling och dess mekanism lameller etc.

Klart man kan ladda med en liten förbränningmotor och generator, ja ett elverk helt enkelt. Solceller på taket kan hjälp till lite.
Då får vi något som liknar en hybridbil.

Värmen på vintern är nog inte så kul, skulle tro att vi blåser in 5 - 10 kW värme i en vanlig bil, som ju är en liten del av förbränningsmotorns förluster.

Förbränningsmotorn med verkningsgrad på 20 - 30 procent skall jämföra med elmotorns 80 - 90 procent, men batteriet har ju förstås förluster, liksom laddning och elöverföring.

Elöverföring kan man kanske jämföra med utkörningen av Bensin och Diesel med tankbilar. Som har avsevärt lägre verkningsgrad än ellledningar.

Den som lever får se vad som händer, och de flesta av oss här som kör Husbil lär leva den dagen då alla, eller många av våra fordon är elbilar.... ELLER?
En spännande utveckling har vi framför oss i alla fall.

Eller; det som var "omöjligt" för några år sedan är redan idag möjligt så vad är då möjligt i morgon?

Verkar i alla fall som bakåtsträvarna inte har det så lätt nu.

Men som jag nämnde ju sämre och billigare argument ju bättre går de hem idag, ofta hos folk med låg utbildning då.

Roy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

...............................Förbränningsmotorn med verkningsgrad på 20 - 30 procent skall jämföra med elmotorns 80 - 90 procent, men batteriet har ju förstås förluster, liksom laddning och elöverföring. ..............................
Roy

En modern dieselmotor har snarare en verkningsgrad på ca 40%.
Och att det skulle gå åt 20 KW i växellådan tvivlar jag starkt på, inte ens i en automatlåda med momentomvandlare utan lock-up.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Här är en sajt som försöker sig på att uppskatta förlusterna i VX-lådan på bilar: Hur man beräknar Förlust Bil Transmission
Skulle nog tro att våra Fiat lådor med femman som överväxel har största förlusterna just när vi kör på femman.

De där dieselmotorerna med verkningsgrad på 40 procent kulle jag vilja studera och läsa om???????

Någon trodde inte att ett landsomfattande laddningsstationsystem för elbilar skulle vara möjligt att införa i landet.
Tänk då på att något mycket svårare och större redan har införts, nämligen möjligheten att tanka bensin och diesel över hela landet dygnet runt.
Med vad det innebär, med byggnader, tankar, miljötänk, nja det var det väl inte så mycket med utan miljoner kubik jord är förstörd. Med utkörning med tankbilar dagligen till tusentals bensinstationer över hela landet, sett ur den vinkeln så vore laddstationer enkelt att genomföra.
El finns ju redan draget till alla avkrokar.
Problemet är istället motståndet att ändra något hos de som lever på att sälja bensin.

Att inte elen skulle räcka, nja förr byggde man fler kraftverk bara, exvis när alla hus skulle värmas med direktverkande el. Nu när alla hus värms med värmepump åtgår ju bara en lien del av elen.
Kärnkraftverk producerar inget när de står still i ett år för underhåll.
Vindkraft producerar alltid någonstans där det blåser liksom vattenkraft där det finns vatten.
Solkraft ger mycket i norr där det är ljust stora delar av dygnet på sommaren, men är dåligt utbyggd.
Energilagring är nog ett nyckelord, och utveckling och tillveklingen av batterier behövs både där och till fordonen. Där tror jag att vi kommer att få uppleva stora saker.
Energilagring gjorde man förr med pumpkraftverk som exvis finns i norra klarälvdalen.

Nå, nu gällde tråden när vi får se elhusbilar.
Jag tror att vi får se sådana inom 5 - 10 år. Så snart transportbilar och små lastbilar blivit elbilar.

Visst vore det helt fantastiskt att en gång i livet få köra en elhusbil.
Och utvecklingen går oftare än den gjorde på förbränningsmotortiden.

Själv har jag faktiskt kört en liten elbil, den Norska Think var här på besök en gång, skitkul!!!! Dock dödades den gången tanken på elbilar av mäktiga intressen.


Roy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen