• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling

Haan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Österåker
HBK-Nr
10037
Medlemskap
2024
Vi köpte en burstner från 2012 nu i höstas! När vår säljare gick igenom hur vi bäst skulle sköta vår nya husbil så sa han bl.a. vi skulle göra någon typ av Dinitrolbehandling var 3-4 år!
Detta hade vi inte hört förut! Det låter i.f.s. bra men är det någon mer har erfarenhet om detta!
Man kan också kapsla in fukten med Dinitrol!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Underredsbehandling

Vi behandlade vår bil i Södertälje hos en bra firma.
Bilen tvättas ordentligt under och torkas innan behandlingen.
I första steget används en fuktundanträngande vätska och sedan en täckande skyddande.
Jag har inte hört av någon som gjort jobbet hos en märkesfirma att det gett problem snarare förstår jag inte de som väljer att inte göra en behandling.
Kostnaden har man igen när man säljer bilen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Underredsbehandling

hej ! har ni tänkt o behålla bilen är det verkligen värt o göra det även om man så bara kör på sommaren när det är fint ! vi gjorde det 10 och inne på kontroll varje år och får frågan om vi inte kör med bilen ? likaså säger besiktningen varje år den ser väldigt fin ut under :) så har aldrig ångrat vi gjorde det även om det kostade en slant !
 
M

Majja

Guest
Sv: Underredsbehandling

Hej svejs! Håller med om att en välskött husbil är lättare att sälja! M
en frågan är egentligen hur man använder husbilen, kör man året runt så är det nog nödvändigt med underredsbehandling, men om man som många gör avstår vinterkörning med slask och vägsalt är jag mer tveksam till behandling.
Jag köpte 2007 en ny husbil, som jag sålde 2015 (8000 mil) Fick ett telefonsamtal från nuvarande ägare som tyckte att bilen var som ny under! :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling

Vi köpte helt ny plåtis som vi behandlade med Dinitrol trotts att vi bryter mot Hedins 30-åriga rostskyddsgaranti för MB. Läser man garantivillkoren, men också lyssnar med ägare som haft rostskador på bakaxeln efter bara 4 år, då var valet lätt. Om vi sedan ska köra på salt underlag eller ej, det vet vi inte i dagsläget. Det enda vi vet är att husbilen inte ska säljas/bytas och att vi är helnöjda med den som den är.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Hej. Ursäkta att jag lånar tråden. Jag undrar vad Ni anser om att underredsbehandla med Biltemas Linoljebaserade rostskyddsmedel?
Tacksam för åsikter.

Hälsningar Sanddammare
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Underredsbehandling

Enligt information jag fått så är inte linoljeprodukter kompatibla med vaxbaserade rostskydd.
Linolja löser upp vaxet istället för att bilda ett nytt skikt.
Det betyder i praktiken att du kan linoljebehandla men då får du hålla dig till det framöver.
Dottern har en bil som får utstå besvärlig miljö och den lämnar jag på linoljebehandla vart annat år. Och den håller sig fin.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Hej. Ursäkta att jag lånar tråden. Jag undrar vad Ni anser om att underredsbehandla med Biltemas Linoljebaserade rostskyddsmedel?
Tacksam för åsikter.

Hälsningar Sanddammare

Har gjort det sen bilen var ny, vartannat år. Golvet är ju ändå typ trä. Kör inte på vintern. Tänker hålla på med det så länge jag kan/orkar få kroppen under bilen. :twitcy:
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Hej. På min bil är det ett så kallat GFK underrede. Min tanke är att linolja kanske är snällare mot plasten än vad Dinitrol eller Tektyl är. Synpunkter på det.

Hälsningar Sanddammaren
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

hej ! har ni tänkt o behålla bilen är det verkligen värt o göra det även om man så bara kör på sommaren när det är fint ! vi gjorde det 10 och inne på kontroll varje år och får frågan om vi inte kör med bilen ? likaså säger besiktningen varje år den ser väldigt fin ut under :) så har aldrig ångrat vi gjorde det även om det kostade en slant !

Får samma kommentar varje år på besiktningen, "bilen är som ny under".
Och jag har på 9 år (d.v.s. aldrig) INTE gjort någonting åt undersidan.
// Janne
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Hej. På min bil är det ett så kallat GFK underrede. Min tanke är att linolja kanske är snällare mot plasten än vad Dinitrol eller Tektyl är. Synpunkter på det.

Hälsningar Sanddammaren

Plasten tar inte nån som helst skada av någotdera. Men antar att det är chassiet du vill behandla.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling

Får samma kommentar varje år på besiktningen, "bilen är som ny under".
Och jag har på 9 år (d.v.s. aldrig) INTE gjort någonting åt undersidan.
// Janne

Söderhamn..., var går gränsen för "salt upphör"? Vart styr ni kosan vintertid?

Kanske läge att avboka den underredsbehandling som vi beställt till maj...

/Tommy
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Söderhamn..., var går gränsen för "salt upphör"? Vart styr ni kosan vintertid?

Kanske läge att avboka den underredsbehandling som vi beställt till maj...

/Tommy

Någon skrev tidigare (ovan) att det var värt pengarna även om
man åker endast sommartid.
Vi åker inte vintertid då vägarna saltas (och det görs i hela Hälsingland), så
anser därmed att denna behandling inte är nödvändig för vår del.
// Janne
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Så här skrev jag på ett forum 2004:
"Min Nissan Terrano -88 har jag behandlat en eller två ggr varje år med linolja sedan jag köpte den -92.
Vid besiktningen för någon månad sedan sa kontrollanten när han knackat överallt med hammaren "så ska det låta"

Man ska använda rå linolja (inte kokt) eftersom molekylerna i den råa är mindre och då tränger in bättre i rost och spalter. Däremot är all linolja fruktansvärt svår att få bort, går knappt med thinner ens (när den torkat dvs.) Det kan tillochmed bli problem att få bort bultar när oljan har trängt in i gängorna vilket alla rörmokare vet. Dom använder ju linolja och drevning för att täta gängorna. Glöm inte heller att dränka alla linoljetrasor i vatten eftersom de självantänder, har egen erfarenhet av det.

Ingen vet hur gammal en Terrano kan bli!"

Har fortfarande kvar bilen och den fungerar vilket bevisar att linolja fungerar.
Har behandlat min plåtis med linolja!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling

Har gjort det sen bilen var ny, vartannat år. Golvet är ju ändå typ trä. Kör inte på vintern. Tänker hålla på med det så länge jag kan/orkar få kroppen under bilen. :twitcy:

Samma här...på Hymer i Ängelholm gör de samma med des om vill ha träbotten behandlad
ArTii:)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling

Linolja fungerar men Dinitrol ML är bättre, finns ett test där man provade alla möjliga varianter där Dinitrol ML var helt överlägsen, om jag hittar testet så lägger jag in det här.
 

larsdalberg

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ale
HBK-Nr
6606
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling

Jag var först inne på linolja men valde till slut Hagmans produkter för Fiatdelen.
Köpte dessa på Mekonomen, en av deras säljare var insatt i ämnet. Behandlade alla ytor med det tunna Carosol TO3. Använde både spray och massa i burk som penslades på. Efter 3-4 timmar om det varmt ute så lägger man på den tjocka massan, Carosol F40. Vått i vått ska det vara.
Innan hade jag tvättat noga och låtit chassit torka ordentligt. Fiat-delen är bara lackad och det känns inte bra att rulla ut i saltet då vi har tänk att ha bilen i många år. Behandlade även bromsrör och bakaxeln då jag har ALKO-chassi.
Gjorde jobbet hemma med en presenning under bilen och med stödbenen fram upphissade max. Det blåste lite den dagen och bilen fick tvättas grundligt efteråt, annars gick det bra. Kostnad ca 600-800kr.
 

mcbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3991
Medlemskap
2021
Sv: Underredsbehandling

Jag har en Fiat Ducato -07. Det inte många som tänker på att oljetråget är väldigt utsatt. Denitrol-rostskyddade min -12 I Falköping. Då var tråget rejält rostangripet. de garanterade inte att det skulle gå att blästra men gjorde ett mycket lyckat försök. så här nu efter några år ser det väldigt bra ut även resten av underredet. SÅ KOLLA OLJETRÅGET.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Underredsbehandling

Förra ägaren till min bil hade underedsbehandlat tectylat det
galvaniserade al-ko chassit?????
He he, ja vill man att det skall hålla till 3000 talet så kanske det är nödvändigt, jag ser det mer som ett onödigt kladd.
 
Toppen