• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering - camping (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Finns det INGEN myndighet eller motsvarande som verkligen KAN reda ut begreppen?

Det verkar som ingen beslutsfattare överhuvudtaget kan / känner till de olika begreppen.
Vad är camping?
Vad är parkering?
Vad är övernattning?
Vem kan / får hindra mig att sova i min husbil?
Kan jag sova en stund i min vanliga personbil?
Utan att jag ”campar”?
Vilka regler är som gäller?? Med vilken motivering.
Kan lokal ordningsstadga vekligen ”köra över” lagar, regelverk mm?

Kör- och vilotider gäller även oss ”vanliga” fordonsförare.
Vi FÅR inte köra vidare om vi känner oss trötta, då vi blir en potentiell trafikfara.

Vilka bestämmelser gäller för långtradarförare, som MÅSTE ta sina raster och dygnsvila.
De sover också i sina fordon.
Enligt vissa beslutsfattare så borde även detta vara att campa.
Eller finns det särbestämmelser för dem?

Får jag ställa ut hopfällbart bord och stolar på en gräsyta i anslutning till min personbil?
Kan man verkligen skilja på en personbil I och en personbil II?
Och i så fall varför?

Det verkar bara vara ett virrvarr av massa tyckare som tar beslut utan att veta vad som gäller.

Någon samordnare måste finnas på någon myndighet,
eller motsvarande, som kan en gång för alla kan reda ut begreppen.
 
F

F.d. 28015

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Lyfter tråden då fricamping är det jag är mest intresserad av att kunna göra med en framtida husbil.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Det som styr i varje kommun är de "Lokala trafikföreskrifterna".
Här får kommunen bestämma om vad dom vill som rör trafiken i kommunen.
När det gäller begreppet "camping" är det likställt med att sätta ut bord o stolar, fälla ut markis etc. Parkera får du göra med din husbil om skyltning inte förbjuder (tänk på lokala trafikföreskrifter). Att sova över i en parkerad husbil är tillåtet om det är tillåtet att parkera den. Att sätta ut skyltar etc och sätta förbud får kommunen göra på sin mark och den privata markägaren på sin mark, dock får det inte stå i strid med allemansrätten, annan lagstiftning och jordabalken. Så en vägbom vid en enskild väg kan vara lagstridig och leder vägen till ett vattendrag, sjö eller likvärdigt är det alltid lagstridigt. Det är förbjudet att stänga ute allmänheten från stranden (strandskyddslagen). Ovan på detta kan Länsstyrelsen också stifta lokala trafikbestämmelser, dessa är vi också skyldiga att känna till.
Sen tycker nog många hur f.. ska jag som kommer till en annan kommun veta vilka lokala bestämmelser som gäller här. Jo, så här finurligt är det. Du är skyldig som trafikant att känna till de lokala trafikföreskrifterna! Så det är bara att leta på nätet.
Då förstår ni nog hur svårt det är för alla kommuner att ha en lika syn och tolkning av vad vi, allmänheten och näringslivet prioriterar. Jag är övertygad om att vi kommer att samsas helt perfekt och utan gnissel om vi bara visar lite respekt för varandra och har lite förståelse varför vi har en viss syn på vad vi gör. Det blev ett långt inlägg.:)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Vi fricampar, eller skall vi kalla det för parkering 95% av det vi använder husbilen.
Det finns inga klara regler på vilket som är vilket och använder man sunt förnuft brukar det inte vara några större problem. Vi ser det inte som någon camping då man inte plockar ut eller fäller ut något från bilen. När vi övernattar på platser ser vi det som en ren parkering.
Tyvärr har de sk ställplatserna fått en sådan prisutveckling att de inte längre är intressanta som ett övernattningsalternativ, det kan de dock vara om man tänker stanna ett par tre dagar på en plats.
Jag tycker att grundregeln för parkering som är 24 tim är bra, följer man den och inte brer ut sig brukar det att fungera bra.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Vi fricampar, eller skall vi kalla det för parkering 95% av det vi använder husbilen.
Det finns inga klara regler på vilket som är vilket och använder man sunt förnuft brukar det inte vara några större problem. Vi ser det inte som någon camping då man inte plockar ut eller fäller ut något från bilen. När vi övernattar på platser ser vi det som en ren parkering.
Tyvärr har de sk ställplatserna fått en sådan prisutveckling att de inte längre är intressanta som ett övernattningsalternativ, det kan de dock vara om man tänker stanna ett par tre dagar på en plats.
Jag tycker att grundregeln för parkering som är 24 tim är bra, följer man den och inte brer ut sig brukar det att fungera bra.

Hej Stig, du har helt rätt i din tolkning men den är lite farlig. Du skriver att ni fricampar och det är att likställas med parkering och övernattning, så här långt är det ok. Men hur kommer du till stället du fricampar, tänk på terrängkörningslagen, den är obarmhärtig och sträng. Blir du påkommen med att brutit mot den lagen kan du bli dömd till ett högt bötesbelopp. Annars gillar jag det du skriver.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Det som styr i varje kommun är de "Lokala trafikföreskrifterna".
Här får kommunen bestämma om vad dom vill som rör trafiken i kommunen.
När det gäller begreppet "camping" är det likställt med att sätta ut bord o stolar, fälla ut markis etc. Parkera får du göra med din husbil om skyltning inte förbjuder (tänk på lokala trafikföreskrifter). Att sova över i en parkerad husbil är tillåtet om det är tillåtet att parkera den. Att sätta ut skyltar etc och sätta förbud får kommunen göra på sin mark och den privata markägaren på sin mark, dock får det inte stå i strid med allemansrätten, annan lagstiftning och jordabalken. Så en vägbom vid en enskild väg kan vara lagstridig och leder vägen till ett vattendrag, sjö eller likvärdigt är det alltid lagstridigt. Det är förbjudet att stänga ute allmänheten från stranden (strandskyddslagen). Ovan på detta kan Länsstyrelsen också stifta lokala trafikbestämmelser, dessa är vi också skyldiga att känna till.
Sen tycker nog många hur f.. ska jag som kommer till en annan kommun veta vilka lokala bestämmelser som gäller här. Jo, så här finurligt är det. Du är skyldig som trafikant att känna till de lokala trafikföreskrifterna! Så det är bara att leta på nätet.
Då förstår ni nog hur svårt det är för alla kommuner att ha en lika syn och tolkning av vad vi, allmänheten och näringslivet prioriterar. Jag är övertygad om att vi kommer att samsas helt perfekt och utan gnissel om vi bara visar lite respekt för varandra och har lite förståelse varför vi har en viss syn på vad vi gör. Det blev ett långt inlägg.:)

Det kanske behövs lite förtydligande i vad som menas med enskild väg.
Om jag anlägger en väg på min egen mark för egna pengar har jag naturligtvis rättighet att sätta upp en bom som hindrar fordon att färdas på vägen.
Att påstå något annat har ingen bäring enligt allemansrätten! Ej heller i någon lagtext.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Tyvärr är lagstiftningen lite krångligare än så.
Om du anlägger en väg på din egen mark som går från fastighetsgräns in på fastigheten och slutar där, är det i lagens mening inte en enskild väg och här får du utan tillstånd sätta upp en bom.
Men om vägen går igenom din fastighet till en annan fastighet eller till en sjö eller vattendrag, då är det enligt lagen en enskild väg som du ska ha tillstånd till för att få sätta upp en bom eller annan avstängningsanordning. Här får du inte hindra en enskild att passera. Skulle du dessutom få bidrag till underhållet (sk stadsbidrag) ja då är det en allmän väg och ingen bom överhuvudtaget. Det är också stor skillnad i hur lagen ska tolkas när man jämför en tomt för en villa och ett skogsskifte eller liknande. Om du äger ett skifte på ett antal hektar så får du inte göra som du vill på hela det skiftet, men däremot innanför din tomtplatsavgränsning. Sen är det också skillnad vad man får göra och vad man gör och vad man anser sig ha rätt att göra. Men på dessa punkter är lagen glasklar och det finns många prejudicerade domar.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Hej Stig, du har helt rätt i din tolkning men den är lite farlig. Du skriver att ni fricampar och det är att likställas med parkering och övernattning, så här långt är det ok. Men hur kommer du till stället du fricampar, tänk på terrängkörningslagen, den är obarmhärtig och sträng. Blir du påkommen med att brutit mot den lagen kan du bli dömd till ett högt bötesbelopp. Annars gillar jag det du skriver.
Använder man lite sunt förnuft så borde risken att bli dömd för brott mot terrängkörningslagen vara väldigt liten, dessutom verkar bötesbeloppen vara låga. Såg en artikel ang att jeepar tog sig långt ut på fjället genom terrängkörning och där pratade polisen om böter på 1200 :- Med en husbil är det väl oftast några få meter på sidan av vägen vi pratar om.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Hej Stig, du har helt rätt i din tolkning men den är lite farlig. Du skriver att ni fricampar och det är att likställas med parkering och övernattning, så här långt är det ok. Men hur kommer du till stället du fricampar, tänk på terrängkörningslagen, den är obarmhärtig och sträng. Blir du påkommen med att brutit mot den lagen kan du bli dömd till ett högt bötesbelopp. Annars gillar jag det du skriver.

Hej
Terrängkörningslagen är inget problem då HB:n är fullständigt oduglig på detta. Många av övernattningarna sker på platser i anslutning till väg även "skogsbilsvägar" om man kan stå så att man inte hindrar ev förbifart.
Vad jag kunnat utläsa av terrängkörningslagen så får man stå eller vända ett fordon ca fem meter utanför vägbanan.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Parkering - camping (igen)

Enligt naturvårdsverket har fastighetägaren rätt att både sätta upp skyltar och att stänga av väg för motortrafik förutsatt att han inte erhåller stats eller kommunbidrag för vägen. Däremot får inte vägen stängas av för gående, cyklister etc enligt allemansrätten. Se Enskild väg - NaturvÃ¥rdsverket
Citat från naturvårdsverket "Särskilda regler gäller trafik med bilar, motorcyklar och andra motordrivna fordon. Den som äger enskild väg kan utan vidare förbjuda motortrafik på vägen; överträdelse medför bötesstraff (10 kap.
10 § och 14 kap. 3 § trafikförordningen)"
Allemansrätten ger dig inga rättigheter med ditt motorfordon.
Om någon känner till rättsfall som motsäger detta är det ju bra att få detta redovisat med uppgifter om källan.

/CG
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Man måste väl inte ge sig in på enskilda vägar rakt in i vildmarken för att parkera husbilen och ev. sova i den en natt ???? Det finns väl fler alternativ eller ........ ???
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Nejdå inte alls det finns många fler alternativ. Att vi letar oss in på sådana här platser beror ofta på att vi under våra husbilsresor brukar göra dagsvandringar på olika mer eller mindre avlägsna platser eller att man ibland besöker avlägsna fiskeplatser.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Trådskaparen ställer här en många frågor som berör husbilslivet. Vad som är tillåtet och vad som är förbjudet tolkas på olika sätt, många gånger med grund i vad man har för agenda, eller politik när det gäller kommuner. Att det inte finns en myndighet som handhar dessa frågor står ju ganska klart, då frågorna rör en hel del olika aspekter av vårt samhälle. Om myndigheten skulle ha funnits skulle den då heta Husbilsmyndigheten? Husbilsturismen är en samhällsfråga och många svårigheter ligger i att företeelsen är relativt ny, i varje fall i den omfattning som den har fått de senaste åren. Därför, menar jag, är det så att många av problemen ligger just i att företeelsen är ny och samhället inte har vant sig vid den och att aktörerna inte ännu har funnit sig i sina roller.

Regelsystemet finns dock där till stora delar, men tolkningarna spretar i många fall, allt efter aktörernas agendor eller politik. Hur man ska parkera sin husbil framgår tydligt av regelverken för parkering. Detta har diskuteras i många trådar och här borde vi ha uppnått en samsyn. Ni vet; inte utanför målade linjer; inte längre än 24 timmar utanför helg om inget annat har meddelats och så vidare.

Reglerna för kör- och vilotider gäller som princip även för husbilister, även för de som inte behöver ha en färdskrivare. En husbilsförare, liksom alla andra förare, måste därför ta sin viloperioder.

Kommuner och Länsstyrelser kan i vissa fall förbjuda camping i vissa områden. Dessa kan utgöras av anläggningar i stadsplanerade områden så som parker, begravningsplatser, idrottsplatser. Lagar kan ge möjligheter att förbjuda omfattande camping i känsliga naturområden.

Jag har dock aldrig hört att någon ska ha campat med en husbil i stadsparken eller på en begravningsplats. Inte heller kan jag inse hur en husbil som parkerar en natt på en parkeringsplats vid ett naturvårdsområde skulle utgöra en omfattande camping och därmed vara ett hot mot känsliga naturvärden.

Förbuden är många men det som oftast saknas är de inte har prövats rättsligt. Polis och åklagare har vad jag förstår regelmässigt lagt ned utredningar om brott mot campingförbuden, varför ingen prövning har gjorts i högre instanser. Därför kan nämnda myndigheter fortsätta med att utveckla förbudspolitiken. Det är, när det inte finns något juridiskt rättesnöre, inte förbjudet att ha sin uppfattning om hur lagarna skall tolkas.

Som jämförelse kan nämnas en annan företeelse med husbilsanknytning och som också länge har diskuterats på vård forum; den om kameror i vindrutan. Många var uppfattningarna och vi har några gånger hört hur myndighetsföreträdare, poliser och tjänstemän på Datainspektionen, stått och hävdat förbudet och även hotat med straffsanktioner. Tack vare att frågan fördes upp på högsta instans fick den din slutliga och enda rimliga lösning.

Jag skall avsluta inlägget med att be om ursäkt för att det blev så långt, men kan trösta er med att det hade blivit mycket längre om jag redovisat var jag har funnit stöd för mina åsikter och påståenden.
 

Thomas S.

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Av någon anledning kommer jag att tänka på det gamla talesättet som jämför Danmark och Sverige: "I Danmark är allting tillåtet om det inte uttryckligen är förbjudet, i Sverige är allting förbjudet om det inte uttryckligen är tillåtet":twitcy:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Vilka regler gäller om man har picknick med husbil?
Dvs ta ut bord o stolar.
Campar man då?
//Arne B
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen