• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telias "Sense"

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Telias "Sense"

Man får ju wifi i bilen där du kan surfa upp 20Gb om jag fattar det rätt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Sense"

Den som skrivit artikeln hade nog inte någon ingående kännedom om systemet:
Citat: "....eftersom mycket av informationen kommer från bilens varvtal."
Bilens varvtal? Är det om man kultar med bilen?:)

Jag skulle aldrig plugga in en dylik attiralj i min bil. Ni anar inte vilken och hur mycket information man kan plocka ut från OBD II.
Dessutom kan man aktivera olika komponenter i t ex bromsar (ABS) och en massa andra komponenter i olika system som motorstyrning automatlådor mm.
Vad kan inte hända om Sense utsätt för störningar eller om någon hackare tar sig in i systemet.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Telias "Sense"

Upptaget kan det inte vara, i alla fall inte permanent då bilprovningen går in och kollar felkoder där på nyare bilar.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Telias "Sense"

Jag har beställt en. Kommer på torsdag.

Det borde vara ström på då man ska kunna "hitta" bilen på en parkeringsplats. Eller är det så att appen lagrar senaste position när man slår ifrån tändningen? För mig som är nära minnesförluster är det bra att få reda på var bilen står.

Ja, ja - vi får se på torsdag. Tänkte jag skulle pilla lite med bilens programmering om det är möjligt.

En annan grej i reklamen - "Vi har även ett åverkansalarm som skickar pushnotiser till din mobil om någon eller något gör åverkan på din bil, till exempel parkeringsskador." Mycket spännande?!?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Telias "Sense"

På telia står det att"kan bara användas när bilen går".
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Sense"

Undrar ifall den har batterivakt?

Eller ifall den "somnar" efter en tids stillestånd.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Telias "Sense"

Undrar ifall den har batterivakt?

Eller ifall den "somnar" efter en tids stillestånd.

Övriga funktioner går via gps systemet hur mycket det drar i ström står det inte, hoppas det är så känsligt att den reagerar av en knuff annars kan man ju fundera över känsligheten och hur det går att visa det.
Däremot så är det så att wi-fi fungerar endast då bilen är igång och surfmängden får nog var och en kontrollera själv. 20 mgb ingår såg jag.

Så har jag fattat det och avstår det hela tills det är ordentligt testat.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Telias "Sense"

Jag tror Telia är något på spåret här. Synd bara att det inte passar så bra till de behov vi husbilsägare har. Kanske kan vi påverka Telia att komma med en husbilsanpassad version? I min värld skulle den då bestå av två hårdvaror: En ODB-plugg och en fristående mobil router. De två skulle kommunicera med varandra, och med mobilens app. Routern skulle ha batteri så att man kan köra WiFi även när motorn är avstängd.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Telias "Sense"

Jaha, då kom den idag. Laddade ner appen och pluggade in hårdvaran i personbilen. Överraskning när jag skulle knappa in Masterkortet uppgifter för att få igång det hela. Annars var resten mycket enkelt.

(+) HÄNDELSER: (logg) - Klar och tydlig.

(0) MIN BIL: Exakt position där bilen stannar lagras i appen inom 3-4 minuter. Bra om man inte vet var man ställde bilen.
Resterande bilinformation har nog hämtats från bilregistret. Larmar när det är dax att besiktiga.

(0) RESOR: Lagrar stopp-positionerna i Googles map samt verkligt avverkad sträcka mellan varje stopp. Men man kan inte se vart man kört. Loggen kan föras över till Excel månadsvis eller årsvis.

(-) WiFi: Fungerar mycket bra men bara när motorn är igång, inte ens när tändningen är till.

(+) NOTISER: Åverkanslarm (stöt), Positionslarm (+++), Surfmängd, WiFi-inställningar, Hårdvaran uttagen (+++), Låg batterispänning, Däcksbyte (--- sommar/vinter?!?)

På husbilen får jag notis varje gång bilen startar. Hade varit bra med den funktionen i Telia Sense

Nu är detta varken vetenskapligt eller på annat sätt fullständigt. De tekniska möjligheterna att anpassa detta till husbilar finns. Nu är det upp till Telia.
 
Senast ändrad:
Toppen