• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya mynten!

H

hianders

Guest
Idag har jag fått nya enkronor, ny tvåkrona och en ny femkrona. Känner spontant att nu får man, precis som när man är utrikes, stå och titta på mynten så det blir rätt. Men, man vänjer sig nog - kan inte göra annat! Nya enkronan påminner i storlek och färg om gamla femtioöringen.

Blir det bättre nu?

Inger
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nya mynten!

Helt idiotiskt. I många länder t ex USA och de som anammat euron är de minst värda mynten minst för att sedan öka i storlek med värdet.
Tian, som är mest värd bland mynten hör till de minsta.
Man kunde väl åtminstone tänkt på synskadade och blinda som jag kan tänka mig får problem.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Nya mynten!

Det blev förvirrat i våras när vi kom hem till Sverige med de nya sedlarna. Puhh, nu är det massa nya mynt till våren att bekanta sig med.

Gäller att komma ihåg att växla in de gamla också. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nya mynten!

Hejsan, man blir väldigt fundersam i en del ärenden som berör större delen av befolkningen. Det kan röra sig om som nu, sedlar och mynts utseende, nya nummerskyltar till bilar och även andra förändringar som är bestående och och oåterkalleliga till nästa ändring om 30 år eller så.........
Vem i he..... är det som röstar fram och bestämmer att utseendet, utförandet eller mönstret är det allra bästa för framtiden, när nästan alltid större delen av befolkningen som skall hantera och leva med nymodigheten tycker att det liknar ett stort elände och blivit helt fel och tokigt.
Det måste vara någon konstnärlig och självgod överhet som tror sig kunna lite mer än medelsvensson.
Ett exempel är de nya nummerplåtarna av "amerikansk" storlek som har fått små bokstäver och siffror som knappt är läsbara och enbart ser löjliga och hemgjorda ut.

Tänk om alla fick vara med och bestämma....... Men det kanske ändå bara är jag och de jag råkar prata med som inte är nöjda, vem vet.

JANKRO.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Nya mynten!

Nej då. Det finns fler som är missnöjda.

Lyssnade på ett föredrag av en psykolog häromdagen, som handlade om att vara lycklig på äldre dar. Bland annat tog hon upp förändringar som äldre har svårt att acceptera, det kommer med åldern. Men om vi kan försöka ta de förändringar som kommer utan att leta efter problemen så kommer vi att må bättre och vara lyckligare.
:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nya mynten!

Hejsan.
Hmmmm.......
Ett enkelt sätt är att få folk att stoppa huvudet i sanden :D.
Tyvärr verkar ju inte missnöjet på dessa och andra ändringar bara vara bland den gråhåriga befolkningen, utan även hos yngre.
Montro om det bara är befolkningen i mest presterande ålder, runt kanske 35-40, som vet bäst tycker det rätta. :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya mynten!

Nu slipper kassörskorna i snabbköpen att bära handskar för att skydda sig mot nickelallergi som är en lömsk allergi som blir värre ju mer man exponeras.
Dessutom blir mynttransportörerna glada när vikten kraftigt minskar.

Nackdelen är att det tar någon dag för oss andra att vänja oss, att det tar längre tid för pensionärer tvivlar jag på, vi är väl inte dummare än genomsnittet?
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Nya mynten!

Inte svårare än när man åker utomlands och får ny valuta. Tar några dar och sen funkar det ju hyfsat.
Det är ju ett sätt för myndigheterna att rensa svarta pengar.
Dessutom använder ju fler o fler kreditkortet som betalning numera på gott o ont.
Nog klarar vi av det här. :spinny:
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Nya mynten!

Ja, vi får nog tyvärr acceptera förändringarna. Det räcker att titta sig i spegeln.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya mynten!

Med de stora förändringar kanske man även borde byta namn på valutan. En gång i tiden var det riksdaler som gällde, silver och guld garanterade värdet.
Kronan har ju varit med i över hundra år och har visserligen lämnat sin koppling till "guldmyntfoten" redan på 50-talet (?) och myntens värde har till viss del kunnat regleras med silverinnehållet. Men med den enorma förändring som nu pågår borde man kanske använda "pesetas" eller någon annan gångbar betäckning. :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya mynten!

Eller Euro så att vi husbilister slapp att ha olika sorts mynt liggande.
Om Danmark och Kroatien följer efter vore det ännu bättre.
Att Norge skulle gå med i EU är nog endast ett önsketänkande.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Nya mynten!

Om några år har vi inga mynt, då är det bara Swish och kort som gäller. Kom att tänka på när Telia tog bort telefon kioskerna. Hur skulle vi klara oss utan dessa? Tror ingen saknar dem nu Mvh Ingemar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya mynten!

Jodå, mynt & även sedlar kommer vi att ha men frågan är om det inte blir Euro. Det kanske vore lika bra att gå med i detta direkt, då skulle det bli en enhetlig europeisk valuta vilket skulle bli enklare för alla.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya mynten!

Bankene i Norge jobber for å bli kvitt sedler og mynt. Kort og elektronisk er løsningen de jobber for. Første skritt er å fjerne plikten butikkene har for å aksepter kontanter. En er kommet litt på vei, offentlig kommunikasjon kan i dag jobbe uten kontanter.
 
Toppen