• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oooj...Vad jag skämdes

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

hej måste berätta om vår premiär resa med vår pillos efter diverse upprustning så gick resan till kristanopels camping när vi rastade vid sölvesborg så saknades gallren vid kylen hade glömt att skruva dit dessa bara satt på plats. tänkte det var det händer bara mig. när vi kommit fram till campingen så var alt lungt tills vi upptäckte att folk tittade så konstigt på vårt tak när dom gick på muren som omgärdar campingen. var tvungen att gå upp på muren och kolla nu ser jag vad som intresserar folk på taket ligger min stora skruvdragare vilken tur att den inte trillat av och skadat någon.så vist händer det saker. annars vore campinglivet tråkigt.mina nu vuxna barnbarn minns bara det husbilslivet när det inträffade saker som inte skulle inträffa.
att åka husbil med morffarfar det är häftig sa dom får sova på verkstad man får åka bärgningsbil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Så korkat! Färskvattnet kan man tömma hemma på gårdsplanen, absolut inte på en parkering eller ställplats

Inte alls korkat om man som denna årstiden vill ha helt tomt och planen hemma lutar. Vad tusan gör litet färskvatten? Om någon bryr sig får dom väl fråga så svarar jag vad det är som rinner. Bror duktig undanbedes.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Det var en vinter..... med mycket kallt väder. Det hade varit en 10-15 minus i flera dagar. En resa till Tyskland - Holland bestämdes. Att vistas i husbilen vid minusgrader kräver lite extra pyssel, så att man inte själv fryser ihjäl. Har nu pysslat mej fram till punkten; gråvattentank tömmas. Hm, ventilen fastfrusen!
Säkringen till uppvärmningen har gett upp. -10C. Ventilen har jag öppnat, går nu inte att stänga. Varmluftpistol är inget alternativ. Plastgrejor. Men eftersom man inte är tappad bakom en vagn, -Fyll tanken med varmvatten!! Super! 40 liter varmvatten i gråvattentanken gör susen! Icke!! Nu hade det dragit ut på tiden, så vid beslöt oss för att köra ändå! Mot varmare trakter!!
Vi passerade Stockholms vackra södra förorter, Moraberg utan att krocka (väl känt ställe utanför Södertälje, där det ofta smäller) Nyköping passeras i lagom stilla framfart, allt frid ock fröjd!
Vi passerar Kolmården i en av backarna måste vi göra en omkörning av en långtradare, och vi fick nu ett antal bilar efter oss, DÅ gick vattnet!!!!
90 liter illaluktande gråvatten spreds med fartvinden över bilarna bakom oss!
-7C och här kom det herrejössesvatten!!
Ett stort Förlåt till de bilister som låg bakom oss!!!
Skämsfaktor 10/10!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Inte alls korkat om man som denna årstiden vill ha helt tomt och planen hemma lutar. Vad tusan gör litet färskvatten? Om någon bryr sig får dom väl fråga så svarar jag vad det är som rinner. Bror duktig undanbedes.

Rent tekniskt gör det ju ingen skada, och de som frågar får ju veta hur det ligger till, men det värsta är ju de som passerar, eller ser dig köra med en vattensträng efter dig utan att fråga något, vilka slutsatser tror du de drar? :wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

tyvärr rinner det så sakta så det knappt märks. Valet att stå en timma på avtappningsplatsen i ex bua är mycket sämre tycker jag.
Kön skulle bli rätt lång en söndag fm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Du får inte släpa med dig så mycket vatten ut, det tror jag vi har diskuterat någon gång förut här?! ;) :)
Eller bygga om avtappningen, det tänker jag göra, vår är typ 10mm..? :wideeyed:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Ha Ha. Tanken är bra stor, runt 300l men den har en installation för stadsvatten vilket gör att avtappningen sker genom ett litet rör. Inte lätt att bygga om heller tyvärr. Gråvattnet har dock rena störtavloppet med grov kran på insidan så den tanken får man se upp när man tömmer. Det går på under minuten trots storleken. Det gör jag dock aldrig på vägen. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

O.T.




Urspårning :(

Anders tanke med denna tråd var väl att vi skulle bjuda lite på våra "misstag",
hur skall vi våga det ens i denna tråd ifall man inte kan se det humoristiska i vår vardag.
Alltså vi kan väl låta bli att INTE hacka på dem som bjussar på sina "misstag" i denna tråd.

Vill man hacka finns det tusen och åter tusen sådana trådar startade.

Svara ni inte på detta inlägg som inte hör till ämnet, utan bjud gärna på ett "misstag" istället :)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

På förra bilen hade vi precis som nu en elektrisk kulventil till grå vattnet. Fick ett fel ett par gånger på ett växlingsrelä som slår över från bilbatteriet till bodelens batteri när motorn stängs av.
Vi hade stått kanske 14 dagar på en varm o skön plats vid havet i Frankrike och skulle åka hemmåt. Gråvatten tanken va givetvis ganska full men ingen kris att inte tömma just nu. Det var riktigt lång kö för tömning så vi beslutade att avvakta ett par dygn. Vi åker iväg och direkt till en mack för att tanka.
Funderar en kort stund när dieseln fylls på vad i he....te är det som luktar. Ser en bit bakom bil att något rinner. Detta jävla relä hade pajat igen så tanken med två veckr gammalt vatt blev tömd på macken.
Pinsamt blev det och lukten ska vi inte tala om:D:D
Det korta avbrott som uppstod på 12volten gjorde så att ventilen gick till öppet läge automatiskt.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

På nittiotalet hade vi en större NB Clou med spoltoalett och tillhörande 250 liters tank, vi
var på väg till Estland med 5 barn i bilen det var mycket lek o bus där bak medan jag körde
sent på eftermiddagen kom vi till ett småregnigt Helsingfors och det visade sig att vi hade gott
om tid för kulturella aktiviteter innan båten gick så vi hamnade på en kullerstenslagd torg med en magnifik staty av som jag tror var en avbild av Finlands ärbare krigarson Mannerheim och precis där så brakade helvetet lös bak i bilen och en kväljande odör spred sig i bilen jag ryckte i handbromsen och bad frun ta över ratten då det var risk för köbildning i trafiken.
Jag sprang bak och fick se att barnen hade roat sig med att spola i toalettstolen tills tanken var fylld
och det nu rann över toalettstolskanten och skvalpade över på golvet så jag tog tag i spaken,
en anordning med någon slags spjäll som var ytterst svår att finlira med och oftas var det allt eller inget och nu var det inget undantag utan när jag tog i spaken för att släppa ut några kritiska decilitrar så släppte frun upp kopplingen och jag miste balansen och störtade ut ur toaletten och hamnade raklång på golvet med spaken i handen stirrandes upp i taket och en massa förvånade barnögon.. ni vet likt Sunes sommar, jag förstod allvaret ganska omgående och ropade kööör och fick se skymten av Mannerheim i ögonvrån innan jag reste mig upp och vi körde ut från stan innan vi vågade stanna.
Många år har gått sen dess och jag har ofta funderat på om det nu kanske växer gräs runt ärkekrigarens fötter gödslat med svensk skit men än idag så skäms jag så pass att jag tar långa omvägar i tron att någon kan känna igen mig.
//Göte
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Hej Jag gjorde bort mig i Frankrike en gång, jag blandade bort mig med öst-väst på navigatorn Jag körde och körde till slut hamnade jag på en äng med kossor. Då skämdes jag över min klantighet när jag insåg mitt misstag.
Frank
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Hej! Det går att tömma tankarna inne på reningsverket som ligger bredvid ställplatsen i hamnen, mellan kl 10-12 måndag till fredag
Jarl
 

Bilagor

  • 434363d4df84d7b5086d8e7b60726ce0.jpg
    434363d4df84d7b5086d8e7b60726ce0.jpg
    60,9 KB · Visningar: 1.085

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Vet inte om jag skämdes så mycket, kanske borde ha gjort det, men irriterad på mig själv blev jag i alla fall.

Hade fått en stormskada på husbilen och markisen därför utbytt (plus en massa annat) året innan. Så markisen var helt ny och endast använd ett fåtal gånger när jag och sambon parkerar på en campingplats i södra Moseldalen.

Vädre denna dag var +22C och lätt molnighet. Perfekt väder för en längre promenade. Sagt och gjort, vi tog på oss vandringskängorna och tog med lite proviant samt regnkläder.

Efter några timmar, med lite spännande klättring då vi valde den brantaste leden, hinner vi précis upp på toppen och utsiktsplatsen där det finns ett litet utsiktstorn med tak över huvudet när regnovädert slår till med full kraft.

Vi passade på att ta vår fika och njuta av utsikten samtidigt som vi småpratar lite med de andr aturisterna som kom mer eller mindre blöta springandes för att söka skydd.

Lagom till vi var mätta och belåtna upphör regnet och efter en stund tittar även solen fram så vi började vår återvandring till campingen och husbilen.

När vi är nästan frame ser man från vägen vi vick på ner till campingen. Först då reagerar jag på att markisen inte längre var ute utan inrullad i kasetten. Första tanken var "Vem f...n har..."

Vi hinner bara fram till husbilen så kommer en Belgisk man från husbilen bredvid gående och försöker förklara vad som hänt.

Trots att jag hade fast upp stödbenen I husbilsväggen (med fästen avsedda för detta) hade vinden tagit med sig den nya fina markisen upp over taket och vridit ett av stagen (de som fäller ut/in markisen). Varpå vår Belgiske vän så snällt hade försökt rulla in markisen i kassetten, och också nästan lyckats. Jag behövde bara justera vinkeln lite på det nu "sönder"vridna staget för att markisen skulle få plats och kasetten skulle gå i lås.

Lärdomen blev att fästena i husbileväggen inte räcker, markfästen krävs OCH att den satans markien :wink: endast kan användas i finväder när man är på plats och vaken. :twitcy:

// Niklas
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

För ett antal år sedan hade vi en amerikansk husbil ( real lite) och hade varit och jobbat på Åsele marknad . I 5 dagar hade vi 3 personer endast använt husbilens toa och gråvattentankar . När marknaden är slut så kör vi därifrån och ska som man gjorde på den tiden svänga över på vänster sida vid något dike i skogen och tömma tankarna , när jag drog i spaken för att tömma kom det ingenting !!! Då kom min fru ikapp mig med sin bil och jag tyckte det var märkligt att ingenting kom från tankarna . Då sa hon du har nog redan tömt dom !! Kollade och såg att röret från tankarna hade lossnat . Det var ju bilköer hela tiden men sa något . Sevallbo
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Dax för 2016 års bikt,
I somras skulle Moseldalen avnjutas, första stopp Koblenz.
Dag 2 påbörjas färden längst dalen, köpt o läst Jappes fantastiska bok och undrar hur man kan fabulera på detta viset. Kör på i 3 timmar eller nått sådant ,kvinnliga gps på höger sida muttrar att detta inte känns ok, garmin dosan i mitten har fått konstiga pilar.

Paus, fika och kontroll.....fan jag har kört upp i fel dal.
Be båda gps om ursäkt och försöka hitta över till rätt dal via smal serpentinväg.
Några timmar senare så visar det sig att Jappes bok stämmer, här var fint.

Får höra rätt ofta nu att "har du gps på rätt håll?"

Men detta är väl lite av höjdpunkten med husbil, man vet aldrig var man hamnar.

Rulla rätt där ute // Per
 
Toppen