• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tung husbil Norge ok!

F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Hej
Jag heter Curt Östberg och har sammanfattat dokumentation om EU Regelverk i en tråd.
Har i mitt verksamma liv arbetat med EU-regelverk. (Även i Norge)

Det som är helt klart är:
NORGE HAR EJ ÄNDRAT SIN LAGSTIFTNING SEDAN I GÅR!

Norge har i och med sitt avtal med EC förbundit sig att följa EU-regelverket och undantagsregler till körkortsdirektivet.

Det som är intressant är även.
FRAMGÅR I KLARTEXT I NORSK LOV-TEXT!

Det som är ännu mer intressant.
HUR SKALL DEN LOKALE POLISMANNEN TOLKA NORSK LAGSTIFTNING?
NÄR INTE ENS ANSVARIG MYNDIGHET FÖRATÅR LAGSTIFTNINGEN DE SJÄLVA SKRIVIT!

Ge mig en vecka i arbetstid så skall jag ta fram förslag på dokumentation som jag kommer att använda för eget bruk om jag blir stoppad i Norge

Kan det även hjälpa mina husbilskompisar stääler jag gärna upp med att dela med mig av dokumentationen.

Det räcker inte bara med en kopia.

Hälsningar
Curt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Helt rätt Curt,det behövs ingen lagändring utan Norge skall bara följa dom EU/EES direktiv man redan skrivit på.
Jag tror att du kan råka ut för liknande problem i andra EU länder då den lokala polisen inte förstår hur du kan köra din bil på B-kort.
Det bästa vore om det fanns en tilläggstext på dom svenska körkorten med viktgräns angiven.
Skall man helt slippa problem så gäller nog C1 kort.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Jag kan förstå Norge i sin hållning, utefter den enskilde polismannens ringa möjlighet till kontroll av svensk B behörighet, efter att ha studerat historiebeskrivningen i denna tråd samt http://www.husbilsklubben.se/forums/t98226/ . Varför kunde inte svenska myndigheter vid övergången gett alla svenska kk innehavare som man ansåg skulle omfatta övergångsregeln C1 behörighet - eller kanske ännu bättre, att de som ansåg sig vara i behov av det fick formellt lämna in en ansökan om att få tillgång till den. Då skulle vi inte ha dessa problem. Sen kan jag tycka att en person som har endast förvärvat B-behörighet 1996 och innan, med automatik inte kanske är lämplig att köra ett personbil med obegränsad totalvikt, men det är en annan diskussion. Obegripligt dessutom att en person med B kort ska få ratta en 9 tons husbil tills han är väl över 80 år utan kontroll, när en förare med C1 behörighet ska från 45 års ålder gå på läkarundersökning vart 5:e år för att behålla behörigheten att köra en husbil på 5 ton.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Det finns ingen viktgräns på gamla B-kort,går utmärkt att bygga om en SL ledbuss och köra på B kort,detta är kanske ytterligare ett problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

Leddbuss er ikke den i utgangspunkt buss med henger? Mener at det kreves DE kort for å kjøre leddbuss. Men at en kan bygge om en 12m turistbuss til husbil og kjøre den lovlig på svensk B kort er like stort tankekors.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

En ledbuss är visserligen ihopkopplad med tapp och vändskiva men eftersom inte ekipaget går att koppla isär så räcker det med ett D-kort.
Åke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Registrerar du din ledbuss som personbil klass 2 ,kan du köra den på B-kort.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Tråden är ...
TUNG HUSBIL I NORGE.
Nada ngn ledad buss...
snälla håll till ämnet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Och den som skaffar sig ett monsterfordon avser nog att träna så att han blir kompetent att framföra det, Sunt förnuft får vi väl utgå ifrån att de flesta har.

Off Topic
Jag gjorde ett körkortsteoriprov på nätet. blev givetvis underkänd 20 fel, samtliga på sådant som inte har med bilens framförande att göra utan bilens miljöpåverkan och liknande som inte var uppfunnet när jag tog körkort på 60-talet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Problemet är ju till viss mån svensk eftersom yviga regler tillåter fordon på B -kort som inte är lämpliga, så Norge kanske inte vill se dessa,nu är ju ordningen återställd och jag kan åka till Norge lagligt.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Och den som skaffar sig ett monsterfordon avser nog att träna så att han blir kompetent att framföra det, Sunt förnuft får vi väl utgå ifrån att de flesta har.

Off Topic
Jag gjorde ett körkortsteoriprov på nätet. blev givetvis underkänd 20 fel, samtliga på sådant som inte har med bilens framförande att göra utan bilens miljöpåverkan och liknande som inte var uppfunnet när jag tog körkort på 60-talet.

Intressant - Låter som vi inte behöver ha körkortsbehörigheter alls för tyngre fordon - räcker med B och "sunt förnuft" och lita på att alla tränar alltså ? Får prova dra den för norska polisen :spinny:
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Om ni som tycker att vi som har gamla B-kort inte borde få köra tunga HB öppnar en egen tråd för detta så kan vi andra följa utvecklingen av Norges erkännande/icke erkännande av denna behörighet i den här tråden. Det är betydligt intressantare än ert tyckande om denna behörighet och vår lämplighet som förare...

För övrigt så är det svårigheten att kontrollera behörigheten som norska myndigheter invänder mot, inte körskickligheten...

/TommyQ
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

Instämmer!
Bokstavskombinationen på körkortet säger inget om körskickligheten.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Intressant - Låter som vi inte behöver ha körkortsbehörigheter alls för tyngre fordon - räcker med B och "sunt förnuft" och lita på att alla tränar alltså ? Får prova dra den för norska polisen :spinny:

Jag menar att de som har B-kort före 96 slipper att skaffa behörighet C1 eller C för att köra tung husbil. Övning med det fordon du har och sunt förnuft krävs dock. Jag hade inte köpt en tung husbil om jag hade varit tvungen att ta ett C-kort, C1 fanns inte då. Det tillkommer ju inga nya med b-kort före -96 så diskussionen kan ju upphöra om sådär 50 år, men då kanske alla husbilar är självkörande och inget körkort krävs.
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Om ni som tycker att vi som har gamla B-kort inte borde få köra tunga HB öppnar en egen tråd för detta så kan vi andra följa utvecklingen av Norges erkännande/icke erkännande av denna behörighet i den här tråden. Det är betydligt intressantare än ert tyckande om denna behörighet och vår lämplighet som förare...

För övrigt så är det svårigheten att kontrollera behörigheten som norska myndigheter invänder mot, inte körskickligheten...

/TommyQ

Ja - inte min mening att trampa på några "ömma tår". Inriktningen är att Sverige skulle medgett C1 till alla som berördes när det begav sig. Dilemmat då hade inneburit att man "bara" fått köra pb upp till 7,5 ton samt få göra återkommande läkarundersökning med jämna mellanrum. Svensk övergångsbestämmelse B, är ingen internationellt standardiserad överenskommen körkortsklass och det är väl det som kommer förfölja fordonsförare i många år framöver som väljer att köra utanför Sveriges gränser. 39 år är väl de yngsta fordonsförare i dagsläget som kan komma ifråga om denna övergångsbestämmelse. Ett alternativ till att försöka ta fram ett papper som på alla utländska språk försöker förklara svenska övergångsregler, är att betala 800 för att köra upp för C1, samt 325 kr för teoriprovet o slippa problem.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Tung husbil Norge ok!

Norge har sina lagar, under vintern måste lastbilar och bussar ha med sig snökätting. Hur är det med husbilar över 3,5 ton? Har däck med dubb någon betydelse till undantag? /Bernt
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Dessvärre vill nog polismannen ha mer information
Enligt Norsk lagstiftning så gäller de svenska undantaget i HELA EU/EES SAMT NORGE

Problemet är att de Norska myndigheterna skrivet en så dålig lagtext så inte ens tillsynsmyndigheten kan förstå sin eget lagstiftning.

En sammanfattning vad som bör tas med på bilfärden.
-------------------------------------------------------------------------------------

Svenska undantagsregler för B-körkort
Vad gick fel i Norgehistorien?
Hur kan vi undvika hot om åtal av Spansk polis?
Vad skall vi som förare tänka på?


Om du blir stoppad av polisen i något EU medlemsland eller ESS-land,
är det upp till dig att påvisa att ditt svenska körkort gäller i det land du färdas i

Jag har tagit fram en sammanställning med dokument som du bör ta med dig på bilfärden. Dessvärre kunde inte HB-klubbens server med inbäddade hyperlänkar varför hela dokumentationen fins för nedladdning från:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/0/B-KÖRKORT/Vad gick fel i Norgehistorien.pdf

Sammanställningen berör nedan områden.

Trots att lagstiftningen inom EU och ESS-länderna harmoniseras med gällande EU-Direktiv är det varje enskilt medlemslands lagstiftning som gäller.

Beträffande harmonisering av lagstiftning, så glöm det. Varje medlemsland har egna regler och undantag.

Liksom alla EU-Direktiv publiceras dessa i Europeiska unionens officiella tidning, Alla direktiv, även körkortsdirektivet: L 120, 23 april 2014 publiceras på alla medlemsländers lokala språk. (exempelvis: svenska).

Sveriges körkortslagstiftning har som vi mycket väl känner till en undantagsregel för B-körkort. Vilket även framgår av EU-Direktivet

MODELLER UTFÄRDADE I SVERIGE
Modell Sverige 2 (S2)

Sid 1 av Direktivet innehåller viktig text
KOMMISSIONENS BESLUT av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort [delgivet med nr C(2014) 1625]

(Text av betydelse för EES)
(1)I direktiv 2006/126/EG föreskrivs att alla körkort som utfärdats i medlemsstaterna ska erkännas ömsesidigt, inbegripet de körkort som utfärdats före datumet för tillämpning av principen om ömsesidigt erkännande.

(2) Principen om ömsesidigt erkännande av körkort innebär fullständigt erkännande av samtliga rättigheter som har beviljats körkortsinnehavaren i enlighet med då gällande nationella bestämmelser.

Norsk körkortslagstiftning
Forskrift om førerkort m.m.


Många med mig anser att om Forskriften läses noggrant så framgår av:
§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat

att Norge erkänner det reviderade körkortsdirektivet samt nationella
särbestämmelser. Vilket innebär att den svenska undantaget gäller i Norge

Dock fick vi husbilsägare erfara följande:
I samband med ELMIA-mässan
Informerades vi husbilsägare om att det svenska undantaget inte gällde i Norge.

21/9 informerade Førerkortkontoret.
Per i dag anerkjennes ikke den svenske rett til å kjøre personbil med vekt over 3500 kg med førerkort klasse B utstedt før 1. juni 1996.

28/10 informerade Førerkortkontoret.
Innehavere av svensk førerkort klasse B med dato for førstegangsutstedelse før 1. juli 1996, og som ikke har fått nytt førerkort utstedt etter inndragelse av førerett, altså kan føre personbil med vekt over 3500 kg også i Norge.

Jag har tagit fram en redigerad kopia vilken inte är helt juridiskt OK. Kommunikationen är en mångsidig mailkorrespondens där enbart information från Førerkontoret är medtagen.

För att skydda min identitet är min E-mailadress borttagen.
Vad jag känner till så är detta det ända ”officiella informationen” från Norska myndigheter så den får väl duga tillsvidare.

Jag har för kännedom vädjat till myndigheten att komma med en pressrelease.
Svar har dock inkommit.

Vädjar därför till ordförande i Husbilsklubben att kontakta Førerkontoret.
Kontaktpersonen på Førerkortkontoret , Mari Pettersen, är numera tjänstledig så en ny kontaktperson måste sökas.

Vad har gått fel beträffande tolkningen Forskrift om førerkort ?
Enligt min mening är Forskriften dåligt skriven med syftningsfel där det inte klart framgår koppling till det reviderade EU-Direktivet samt det viktigaste:

(Text av betydelse för EES)
(1)I direktiv 2006/126/EG föreskrivs att alla körkort som utfärdats i medlemsstaterna ska erkännas ömsesidigt, inbegripet de körkort som utfärdats före datumet för tillämpning av principen om ömsesidigt erkännande.

(2) Principen om ömsesidigt erkännande av körkort innebär fullständigt erkännande av samtliga rättigheter som har beviljats körkortsinnehavaren i enlighet med då gällande nationella bestämmelser.

Det är uppenbart att lagstiftningen är så dåligt skriven så inte ens den myndighet som ansvarar för körkortsfrågar kan tolka sin egen lagstiftning.
Hur skall då polismannen som stoppar dig och kontrollerar om ditt körkort tolka lagen.

MITT RÅD: Ladda ner och printa ut föreslagen dokumentation från länken ovan.

Det ända dokumentet med juridisk hållbarhet som saknas är en Pressrelease från Førerkontoret .
ALL ÖVRIG DOKUMENTATION KAN DU LADDA NER OCH PRINTA UT

Lycka till på Norgeresan.
Hoppas att detta inlägg i debatten blir till nytta

Bästa hälsningar
Curt
Nu fort ner till Medelhavet för ett dopp.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Tung husbil Norge ok!

Tack Curt för detta; undrar bara vad som är OK med PB II i Norge.

Läste i någon tråd att en svensk förare med C-behörighet blivit bötfälld för att hans personbil vägde mer än 3,5 ton - sådana bilar finns inte i Norge, för då skall de vara registrerade som lastbil. Att han hade C-kort hade visst ingen betydelse.
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Tung husbil Norge ok!

Det som är intressant är enligt regelverket
Det som är godkänt i en EU - medlemsland är automatiskt godkänt i ett annat EU/ EES land
 
Toppen