• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har jag tröttnat!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ni har nog läst i tidigare tråd om att elen krånglat i min HB. Kontrollpanel & distributionsboxen DS 500-EM har varit på översyn & är OK. Jag har idag kopplat in box & panel. Då jag skulle prova så är hela bodelen STENDÖD. Jag bestämde mej för att bita i det sura äpplet & kontaktade Autohallen i Hol för att lämna in HB'n för att få ett slut på eländet. Till saken hör att jag har tidigare kontaktat dom om el-schema vilket dom inte hade så jag frågade hur dom då skulle kunna leta fram felet. Svaret jag fick var ett luddigt "att vi får väl mäta & leta". En uppskattning av arbetstiden kunde dom inte ge vilket innebär att det kan ta hur lång tid som helst. Timdebiteringen för att dom tar hand om detta var fasansfulla 1125:- rent ocker.
Därför vänder jag mig till er på forumet med min fråga, kan någon tipsa om någon som kan hjälpa mej med elen? Firma eller privat spelar ingen roll.

Bennie
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tröttnat!

Vet inte om du menar att du vill ha hjälp via forumet eller mera jordnära? Men allmänt så är helt stendött att föredra framför ibland dött... Förenklat så har du spänning på batteriet, sen är det att följa. Väldigt förenklat:spinny: Hur mycket fungerar? Finns många mycket kunniga på el här så börja med att specificera mer, så kommer du säkert bli lotsad en såpass bra bit att eventuell timpeng för felsökning kommer minska!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tröttnat!

Nu vet jag inte exakt, men jag har en bekant som har samma HB som du och hade problem. Vi kollade säkringarna under golvet i garaget och hittade inget fel.
Det visade sig senare att det var en säkring vid batterierna som hade gått hädan.
Kolla dem och mät upp att de är hela, okulär kontroll hjälper inte alltid.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu har jag tröttnat!

Min HB är en EuraMobil Integra 690HB. De säkringar jag har sitter i 2 boxar under sätet direkt vid bodelsdörren i 2 boxar (DS-500EM, DS-321EM) & i handskfacket. Några andra säkringar har jag inte hittat. Alla säkringar kontrollmätta & hela.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nu har jag tröttnat!

Hej Bennsan. Vad jag förstår så är det här en bil du tänker som arvegods så småningom? Alltså du avser att behålla biilen länge. Mitt förslag är enkel och billig. Du slänger ut hela jävla panelen och ersätter den med en skiva dit du sätter enkla men manuella brytare som styr de olika funktioner. De leder i stort sett strömmen till de olika förbrukare. Nivåmätare skall du behålla och laddaren. Nya digitala voltmätare exempelvis kan man köpa billigt från Kina, bara att nämna något. Då får du ett skott säkert system som du begriper, samtidigt ger du fingret åt de dyra experterna.
Det finns många duktiga experter inom el och elektronik här i forumet som gärna hjälper dig..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu har jag tröttnat!

Håller med Wizard! Till sist fick vi åka till en bilelektriker i Göteborg och jag var beredd att betala vad det än kostade. Mötte jobbarna som var på väg till lunch, men en av dom komm i alla fall fram. Han sa att det absolut vanligaste brukar vara säkring vilket jag skulle kolla tills han är tillbaka. Det tog ca 15 min, hittade själv en "dold" säkring + ett glapp i en kabelskarv och slapp vänta på bilelektrikern
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Nu har jag tröttnat!

Du har förmodligen ohm mätt säkringarna? Men kolla att det kommer spänning till dom också, om inte tyder det på matning=är oftast från batteri, är defekt.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Nu har jag tröttnat!

jag har ju samma elcentraler som du och låter som typ relät för att starta alltihop inte drar, vad händer när du försöker starta på manöverpanelen, jag fick dit mail, jobbar(beredskap) så kan inte höra av mig just nu..=)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Nu har jag tröttnat!

Min HB är en EuraMobil Integra 690HB. De säkringar jag har sitter i 2 boxar under sätet direkt vid bodelsdörren i 2 boxar (DS-500EM, DS-321EM) & i handskfacket. Några andra säkringar har jag inte hittat. Alla säkringar kontrollmätta & hela.

Bennie

det sitter en säkring vid batteriet åxå, från batteriet går det till amp mätar shunten(här sitter det en 50amp säkring) och sen vidare till säkringsboxarna
börja där
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Nu har jag tröttnat!

Enligt schema så sitter det en 1 amp säkring för matningen till manöverpanelen
om den säkringen rykt så blir allt svart och du kan inte starta upp någonting, det är säkring 1 på 500 boxen, kolla säkringen(ohm mät den) och mät att du har spänning till säkringen 1 amp säkring är väldigt lite, och den kan engelsmannen råkat blåsa när han grejjat med boxen

när allting är svart så bör det vara ett simpelt fel.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu har jag tröttnat!

Enligt schema så sitter det en 1 amp säkring för matningen till manöverpanelen
om den säkringen rykt så blir allt svart och du kan inte starta upp någonting, det är säkring 1 på 500 boxen, kolla säkringen(ohm mät den) och mät att du har spänning till säkringen 1 amp säkring är väldigt lite, och den kan engelsmannen råkat blåsa när han grejjat med boxen

när allting är svart så bör det vara ett simpelt fel.

Denna säkring är mätt & hel.

Bennie
 
Toppen