• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka däck??

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

Moderna bilar har ABS. En bil utan ABS kommer alltid att vilja slänga ut bakvagnen när du bromsar och svänger. Vi hård inbromsning flyttas större delen av belastningen till framhjulen. Bakhjulen blir lågt belasta, låser sig lätt och slänger ut.
ERIKPER


åk gärna till närmaste halkbana och prova...

återkom sedan vad som hände..
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Vilka däck??

Det bästa är nog att ha olika mönster på drivande axel och löpaxel, För bästa dragförmåga så är däck med tvärgående mönster att föredra och däck som sitter på löpaxel (inte drivande) mönster som i huvudsak går längs med däcket. De vägar som jag kör på så är detta däckmönster att föredra. Om man enbart kör på europavägar är det att föredra ett däckmönster som är tystlåtet, ett finmönstrad däck. /Bernt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka däck??

Ja, det undrade jag med, sladdövning med husbil? Det kan man kanske säga att jag gör varje vinter utan ABS, utan antispinn, utan antisladd, utom kanske den som är inbyggd i ryggraden efter mycket skojande med bil och mc.
Och alltid med bra odubbade skandinaviska vinterdäck och de bästa däcken fram. Hur skall jag annars kunna dra bilen (framhjulsdriven) genom böjarna när det är halt och moddigt?
Man får nog skilja på personbil och husbil när man diskuterar det här, husbilen har närmare 1 tons tryck på varje hjul, vettigt kört släpper det inte så lätt. :)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vilka däck??

Håller med helt. På en husbil med fullständigt värdelösa egenskaper väghållningsmässigt, antingen de är äldre och utan all elektronikhjälp eller nyare med anti ditt och datt som hjälp, så är det nog inte så roligt om det börjar gå illa.
Det gäller troligen att försöka ha så bra grepp som möjligt när man kör bilen framåt på vanlig väg, och när man bromsar.
I andra allvarliga situationer så blir det nog inte så roligt vad man än har för däck.
Det blir lite som när man kör motorcykel. Tänka extra åt både sig själv och andra trafikanter, och aldrig lita på någon i ett annat fordon för att undvika så många incidenter som möjligt.
Jag undrar hur de skulle klara av det gamla beprövade svenska älgtestet som som t.o.m. strulade till det rejält för Mercedes.

M.v.h. JANKRO.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Vilka däck??

Hur långt kör ni era däck, eller rättare frågat när byter ni dem, efter slitage eller tid ? Lagen säger ju 1,6mm som minsta krav på sommardäck inget om ålder.

Mina däck ,5 år, har rullat 6800 mil med drygt 5 mm mönsterdjup kvar, funderar på om jag skall byta för att förekomma eventuella ålderskrämpor, eller låta dem sitta på till 3mm gränsen.
 
Toppen