• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet funkar inte på 12V

F

F.d. 53081

Guest
Har ett AESkylsskåp, RM7655L som inte funkar på 12V. Nån som vet var säkringen sitter? Om det skulle vara så enkelt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Med din minimala information så kan svaret bara bli på +kabeln.

Enklast är väl att börja spänningsmäta bakom kylskåpet.
På vissa sitter säkringen på EBL

Brukar väl annars alltid stå i instruktionsboken.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Ja, den sitter på EBL. Hade letat lite slarvigt. Men säkringen var hel. Undrar då varför det inte kyler på 12V. Har i sommar kört på gasoldrift under färd. Det har ju funkat bra men man vill ju att kylen också ska funka på 12V.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Jag har haft problem med kylskåpet just där anslutningen mellan skåpets sladdar och ledningen fram till skåpet kopplades ihop. Anslutningsplinten klarade inte av den höga strömmen. Troligen för lågt kontakttryck i en av kontakterna. Satte istället dit en koppling med skruvade anslutningar och sedan fungerade det. Kanske kan vara något att kolla upp.
EssoJ
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Kolla om du har 12volt fram till skåpet. I så fall kan värmepatronen gått sönder. Har bytt ett antal genom åren.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Hej Rolf,
Notera att 12-driften inte har samma effekt som övriga energikällor utan mer är att betrakta som underhåll av kyla. Så håll skåpet stängt. Dessutom är 12-driften kontinuerlig och inte via termostat så den drar massor av ström. Undantaget är kylskåp med kompressor.
//Conny

Om jag har fel så tar jag tillbaka allt jag skrivit och hävdar motsatsen:D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Hej Rolf,
Notera att 12-driften inte har samma effekt som övriga energikällor utan mer är att betrakta som underhåll av kyla. Så håll skåpet stängt. Dessutom är 12-driften kontinuerlig och inte via termostat så den drar massor av ström. Undantaget är kylskåp med kompressor.
//Conny

Om jag har fel så tar jag tillbaka allt jag skrivit och hävdar motsatsen:D

Enligt frågeställaren är kylskåpet ett AES-kylskåp med modellbeteckningen RM7655L.

I bruksanvisningen (bifogas) står det på sid. 7 att temperaturen vid 12 V-drift kan regleras - alltså termostatstyrd.

På sid 17 i bruksanvisningen anges både effekt och energiförbrukning. Effekten vid 230 V-drift är förvisso något högre än vid 12 V-drift (190 resp. 170 W), men energiförbrukningen är densamma vilket indikerar att kylförmågan är densamma vid de olika driftsätten - dock med några fler procent "gångtid" vid 12 V-drift.
 

Bilagor

  • Dometic RM 7655 L Fridge-Freezer.pdf
    401,5 KB · Visningar: 37

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Jag har samma skåp som du har.
Ställ omkopplaren manuellt i läge 12= Lyser dioden rött eller grönt?
Lyser den rött har du inte 12V fram till skåpet. Lyser den grönt och skåpet ändå inte blir kallt så lutar det åt att elementet är kass.
Nu är ju en liten processor inblandad så en norsk reset skadar inte.
Gör skåpet strömlöst genom att ta ur säkringen. Dioderna bredvid ratten för driftslägen skall inte lysa.
Vänta några minuter. Koppla in strömmen och testa igen.
Fungerar det fortfarande inte så är det läge att ringa Dometic service.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Är det inte så att det går endast på 12 V om bilen är igång??
Så är det på vår bil
Rolf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Våran fungerar på bodelsbatteriet då vi står still = det syns ut väldigt fort =det används inte.
När motorn är igång så tas strömmen från bilbatteriet.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Om kylskåpet har termostat vid 12 V drift så bör det finnas ett relä. Vrid termostaten fram och tillbaka så bör ett klick höras.
Utan relä kan termostatens kontakter vara brända, med ingen eller dålig spänning till värmepatronen.
Mät 12 V till 12 V elpatronen först. Vid gående motor bör det vara närmare 13- 14 V.
Är det underspänning blir effekten låg vilket kan vara ditt problem.
Kylskåpet drar 120 - 150 W från 12 V, dvs som 2 till 3 fjärrsljus. 10 - 12 A.
Det vill till rejäla ledningar om det skall bli full spänning.
Dålig kontakt i säkringshållare och skruvplinter är andra felfall....

Roy
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Kylskåpet funkar inte på 12V

Pratade idag med en tekniker på Dometic. Han trodde också att det kunde bero på underspänning. Är dock osäker var jag skall mäta.
 
Toppen