• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

De religiösa furstarnas musikintresse....

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Förr i tiden när inte bara allmogen hade respekt för potentater av alla de sorter så var kyrkan en affärsverksamhet att räkna med. Biskoparna i Mellaneuropa letade rätt på de största begåvningarna inom de olika konsterna, klädde dem i siden och sammet, strödde pengar över dem och lät sig behagas av deras talang.

Bach och gubbarna tillhörde det gänget fast ibland råkade de i onåd och hamnade i svårigheter. Jag har också hamnat i svårigheter. På det glada 70-talet sålde jag hifi-prylar av högsta kvalitet. Min lilla husbil har inte plats för en riktig hifi-anläggning och de små moderna varianterna låter ju sämre än kattskit luktar!

Jag vilade i ett Choralvorspiel av Bach häromdan. Musiken fournerades av en padda och trots bristen på riktig bas m.m. så var framförandet ganska njutbart. Plötsligt bröts musiken av någon sorts reklampåhopp, ett fruktansvärt buller i en känslig passage. Chockad togs jag tillbaka till dagens hårda merkantila verklighet.

Hursomhelst så undrar jag om dagens högtalartillverkare verkligen har lyckats med konstycket att trotsa naturlagarna och klämma in gediget basljud ur små fjoppiga högtalare. Vad gäller i en liten bil? Jag har provat en del bluetooth-högtalare men de är ju rena skymfen mot kunderna!

Jag försökte få agenturen på Canton för många år sedan. Trots sin litenhet lät de nästan som riktiga högtalare. Finns det märket kvar och finns det kanske någon här som har kunskap i detta ämne?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jag har en liten Audio Pro T3 som musikspelare i bilen och andra ställen när jag vill ha hyfsad kvalitet på ljudet.
I förhållande till storlek och nu mer även priset så är den verkligt bra.
Jag fick min av en förstående fru när dom var nya, nu är det nästan halva priset, men samma ljud.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Den ska jag kolla närmare! T.o.m. frekvensomfånget redovisas (väldigt ovanligt idag) även om distorsionen vid olika frekvenser saknas. Intressant!

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Där har Knarre en poäng. Gamla gubbars hörförmåga och frekvensomfång är nära noll, så hjärnan kompenserar genom volym. Alltså bra lurar och hög volym....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Hmphr! Jag har ett par Koss-lurar och där är det inget fel på ljudet från en bra anläggning. Mitt problem är att få in ett par högtalare med bra ljud i husbilen. Det måste vara små högtalare eftersom min bil är liten.

Kan man verkligen få bra ljud från en nalle (Spotify och likn.) till en bluetooth-högtalare, lika bra eller nästan lika bra som från en god tuner/förstärkare till riktiga högtalare?

Jag köpte en bluetooth-högtalare hos Siba som jag tyckte lät rätt bra i affären. Vad jag inte tänkte på var att den musik som säljaren presterade inte ställde några som helst krav på högtalarna. Väl hemma så blev det ett helt annat ljud när jag testade lite svårare grejer. En orgelkonsert blev bara onyanserat buller och oväsen för att inte om tala om vad som hände när jag försökte återge musiken från en stor symfoniorkester. Ruskigt dåligt!

Jag ska prova Audio, JBL och Canton. Canton tror jag mycket på. Det gäller bara att hitta en butik som säljer dessa märken.

Jappe
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Eftersom jag var missnöjd med min nya Huawei-nalle som jag trodde skulle kunna ersätta min LG, så bytte jag in den mot en JBL Extreme och fick ett riktigt bra pris av en extremt trevlig Siba-handlare.

Man ska inte inbilla sig att bluetooth-högtalare i den här storleken ska kunna nå upp till verklig Hi-Fi-klass men eftersom jag inte har plats för en riktig anläggning i min resebil så är jag nöjd. En nackdel är den "konstgjorda" basen som bäst passar för enklare populärmusik. Detta störde mig i början men så småningom upptäckte jag att placeringen i rummet av högtalaren gjorde stor skillnad. Jag är mycket nöjd!

Siba forever!!

Jappe

Psst. Spotify forever!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Denna apparat verkar vara gjord för Taube! Just nu Nudistpolkan!

Nästan som förr! Här är inte konstgjord bas som passar för "populärmusik". Makalös apparat!! Imponerad!

Jappe

Psst. Bra bas med tanke på storleken. Mellanregistret aningen dovt och instängt. Diskanten jättebra (klarar Callas)!! Totalt med tanke på storlek och pris: Utmärkt!!.

Låter det basigt och halvilla så beror det förmodligen på inspelningen. Jag minns från min tid som HiFi-handlare att vissa låtar gjordes för enklare och billigare apparater!

Ska man nödvändigtvis gnälla på något så kan basen vara lite förbryllande ibland men det beror förmodligen på storleken på elementen men har man tagit en Jenever, som man bör göra understundom, så låter det jävligt :)o:) bra, i synnerhet Taubes gamla inspelningar! Enastående!

Psst 2. Det är enda jag saknar är bas- och diskantkontroller men man kan inte få allt i den här prisklassen. Totalt: Grande!

Psst 3. Distorsionen och ljudförvrängringen överhuvudtaget är fruktansvärd (fel: normal ska det vara) men det får man stå ut med i den här prisklassen. Ta en Jenever :))) och "just listen to the music!"

Psst 3. Klarar inte riktigt basen i Dutch Swing College Band, i varje fall inte i "Bourbon Street Parade". Klipper! Sänk lite!

Psst 4. Jag är helt helt såld på det här! Just nu: Beale Street Blues med Ludde! Black Label Blues med Acker Bilk har ett raffigt tungt pianosolo!

Psst 5. Nu har jag inte tid längre för sådant här! Avslutar med Pavarotti och Che gelida.... och kanske s.v.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Når det er en Bluetooth sak så kan du benytte innstillinger på pc eller telefon/plate for styring av det meste. I noen enheter må en benytte en app for å maksimal styring, litt av fordelen med digitale signaler.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jappe, jag ska köpa en sån där högtalare och undrar vilken modell du fick/köpte/kohandlade till dig? Det ser ut att finnas flera modeller av JBL Extreme.
Ska nog även spana lite på en sån Jambox.

mvh jocke

Psst, jag är fortfarande imponerad av hur du fick till vändningen efter rubriken i den här tråden. :D

Psst2, tror du högtalaren är lika bra även om man byter ut genevern mot en sexa Talisker? eller krävs det två sexor?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Det är en rund burk med ett högtalarelement i varje ända, nästan 3 dm lång. Riktpris i affär mellan 2490:- och 2790:- men har man förmågan att trötta ut personalen i butiken med div. turer så kan priset bli förhandlingsbart. :D

Så här ser den ut undertill:

xtr.jpg

Big Spender hade en intressant synpunkt vad gäller mina gamla öron, så du bör nog lyssna på den först. Tag gärna med en nalle med Spotify och välj din egen musik vid provlyssning!! I butiken väljer de gärna en låt som låter bra på sådana här apparater.

Vad gäller rubriksättningen så var den väl rätt från början men ibland får trådarna nya liv och utvecklas på de mest eleganta vis. :D

Talisker kan nog duga; det beror naturligtvis på vilken musik du föredrar! :D

Jappe

Psst! Basen kan bli lite konstgjort brumlig ibland. Gamla hederliga inspelningar låter bäst eftersom de inte alltid har mixtrats med! Placeringen av högtalaren är viktig!! Det följer med en rem som det går att hänga upp apparaten med, kanske på axeln om du är lagd åt det hållet. Bra batteritid!

xtr2.jpg
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jag skulle nog föredra Sony eller Bose. Men smaken är ju olika.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jag står och väger mellan Marshall och Bose
Marshall är mest för Rock 'n Roll, vilket inte är fel men ibland vill man lyssna på Ivan Rebroff
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jag tackar för informationen och jag konstaterar att jag helt missbedömt storleken på dessa tingestar, trodde nog efter att ha sett dem på bilder att de kunde vara bort mot metern stora men jag inser nu att jag var helt ute i periferin.

Talisker kan nog duga; det beror naturligtvis på vilken musik du föredrar!

Jag är en mycket dynamisk människa när det gäller musiksmak och jag uppskattar nog det mesta, men hade jag haft en sån där högtalare skulle jag misstänka att AC/DC skulle spelas mer frekvent än tex mozart och beethoven. (även om jag uppskattar deras musik också)

Fast jag kom på att det min musiksmak egentligen inte är en faktor, jag har nämligen tänkt att köpa en och ge den till min fru, jag måste nog ha ett brett spektrum av allehanda drycker för att försäkra mig om att jag är förberedd på vad som än spelas i den. Risken att jag får vara med att påverka musikvalet ser jag som mycket liten. :cool:

mvh jocke
 
Toppen