• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prova på det här med husbil.

F

F.d. 50312

Guest
Hej. Roine heter jag. Efter att ha renoverat en gammal Kabe rubin husvagn i vintras, som tyvärr inte lömnade gården på hela sommarn då den fick tjäna som gäststuga åt plastdottern å hennes vänner, så har damen o jag funderat lite på att skaffa oss en husbil istället. Vi tänker oss att prova på livet med en bil i prisklassen 40-60 tusen. Att det innebär jobb med fuktskador osv är jag helt förberedd på, men nåt ska man väl ha att göra när vintern är lång o mörk. Min fråga är, finns det några märken som är mer eller mindre fuktbenägna, har tittat mest på alkovbyggda bilar som piolote, dethleffs osv, men även Hobby 600 är ett intressant alternativ, alla dessa har ju fiat/cittra/peugeotchassit. Bensin eller diesel är ingen jättesak, kommer nog inte att bränna sådana mil så det inverkar. Men det kanske finns något motoralternativ man ska undvika? Lånade en hobby 600 för en herrans massa år sen, en bensinare. I mitt tycke räckte den gott o väl till för mina behov. Synpunkter om ovanstående, framförallt fuktfrågor mottages.
Mvh Roine, Ludvika
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Prova på det här med husbil.

Om du är händig och har verkstads utrustning varför inte köpa ett plåtskåp och inreda kanske med begagnad husvagnsinredning?
 
F

F.d. 30870

Guest
Jag köpte husbil i den prisklassen, den har inte några fuktskador och luktar absolut inget, ingen konstig lukt o ingen mögellukt. Så du bör också kunna hitta en bil utan fuktskador. Däremot fick jag gå igenom en del som ingen hade brytt sig om under åren.... storstäda, fick smörja upp värmaren, funkar nu, kolla över vattentankar o kranar, byta olja i växellåda och motor. Smorde upp växlingsmekanismen och det som faktiskt var det största lyftet, bytte termostat, nu kommer motorn upp i rätt arbetstemperatur o känns piggare. nåja pigg är den ju inte, det är det enda du nog får acceptera i den här prisklassen, det är inte mängder med hästkrafter. Jag kan rekommendera dig en bil i den här prisklassen, du får förvånansvärt mycket för dina pengar om du letar upp en välvårdad bil, fukt o luktfri. Men du får acceptera att motorn är svag. Min är en Burstner.
Ska bli kul att få veta vad du hittat.
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Verkstad har jag, å händig får jag nog oxå titulera mig, men, tiden räcker inte till för att inreda en plåtis, inte just nu i alla falll. Renoverar huset både ut å invändigt.. Vill nog ha något som är funktionsdugligt från början, med lite fixbehov. Kan vara bra att få smita från huste ut i verkstan ibland... :)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Prova på det här med husbil.

Klokt att satsa måttligt från början , våren första "riktiga" efter 3 st hembygden var en helintregerad pilot 750 som jag prutade ner till 43000 och den gick som en klocka i 3 år en bensinpriserna med mat svag motor men den fraktade oss runt utan större knott :) sålde den sedan och fick vad jag gav för den :):):)
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Om allt går som tänkt blir jag ägare till en Cabby/Nordic 585 -90 på Pegachassi i morgon. Synpunkter på det? Roine
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Prova på det här med husbil.

Det är ett bra val! Är det bensin med 80Hk motor så har den dessutom "dubbel kamkedja". En sådan har jag haft och var mycket nöjd. Enda problemet jag upplevde var naturligtvis att man behövde planera alla omkörningar av långtradare på grund av den svaga motorn, dessutom så upplevde vi motorljudet ganska högt under körning marschfart 90 km/TIM.
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Japp är en bensinare. är väl medveten om att det inte är en räserbil. Men det kan jag stå ut med. Är inte ute med husbilen för att slå hastighetsrekord! Man får planera tripperna. :-D
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Jag har renoverat flera stycken och även byggt om flera husbilar. Därmed inte sagt att jag sitter med de riktiga svaren, men helt vilse är jag inte då det fungerar för mig...

Du gör klokt i att inte satsa för mycket pengar att börja med. De tips jag kan ge, univerciella sådana, är att köp så ny årsmodell som möjligt. Det är nämligen så att byggtekniken förbättrats avsevärt från tex. 1985 till 1995. För att inte tala om tätningsmedlets kvalite. Vissa tidiga 90 talare har tom. galvad stomme, bara en sådan sak. Bensinare skall du inte ha. Inte heller någon jävla cittra motor, varken diesel eller bensin. Det finns bara en skottsäker motor i den prisklassen du skall ha och den heter Sofim 8140. Helst en 2.5liters direktinsprutat S9U. Även om du inte själv tycker det är viktigt i det här läget, men sedan du vill sälja bilen längre fram då du hittat din riktiga drömbil, så är en pålitlig motor ett enormt plus.

Varför skall du köpa en fuktskadad bil? Det finns många billiga bra husbilar som stått inomhus och inte rullat mycket alls. Det är en sådan du skall ha. Jobb finns det ändå så det räcker och blir över. Räkna med att alla slangar och remmar skall bytas, bromsarna skall öppnas och rengöras samt byte av packningar. Alla manickar som värmare, kylskåp skall gås genom och servas. Gasolslangar skall bytas osv. Elsystem skall testas och massor av W40 skall sprutas in i kontaktytor, bara för att nämna några roliga jobb. Det är nämligen så att tiden är minst lika stor bov som milen, om inte större. Men det mesta förebyggande jobb är faktiskt roligt, då inget är ju sönder i det läget och man lär sig funktionen samtidigt.
En sak som också är viktigt att börja med är att man har en regnsäker ställe att förvara bilen under viloperioden, ett måste för alla husbilar, och ingen jävla gräsmatta som underlag om man inte önskar att bilen blir knäckebröd undertill. Är det så illa att man har endast jordgolv, så skall man ha en gammal tjock pressending mot marken åtminstone.

Så skall du ha en planeringskalender på väggen, likadan som poliserna har filmerna när de löser brott, och en riktigt rymligt kaffebryggare. Till frugan skall du hämta böcker från bibblan där man predikar hur fint enkelt och primitivt boende kan vara. Annars hittar hon mer jobb till dig för att inte tala om kostnaderna. En sysslölös kvinna kan blir hur kostsam som helst. Så du får allt tänka lite på den aspekten också. Det finns en gammal ordspråk som min farsa gillade skarpt, " En höna skratsar mer isär en tio tuppar skratsar ihop". Fan vet vad han menade, skämtet är säkert inte rumsrent längre, men med lite tur låter webb den vara kvar...

Önskar dig lycka till med husbilen, vad det än blir....
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

I detta kan jag som innehavare till en gammal obskyr men välbygd Beisl på ett Fordchassie från -92 bara hålla med. Utvikningen om kvinnors tillkortakommanden i vissa sammanhang håller jag för ytterst ovidkommande och väldigt tråkig. Det är synd när BigSpender har så mycket annat bra att komma med. Förslagsvis tar skribenten kritiken mot huskorset vid köksbordet och fortsätter att leverera kunskap om våra fordon här.

Givetvis varken kan eller vill jag lägga någon som helst munkavle på BigSpender. Jag vill bara att han funderar lite på hur han uttrycker sig om en person han uppenbarligen valt att leva med och detta i synnerhet som han på en outgrundlig förmåga lyckas få med ett "viperspektiv" i detta.

Husbilsklubben är för alla. I dag var det min fru som löste ett problem med en lastlucka som gått i baklås. Utan henne hade det blivit både dyrare och jobbigare att rätta till problemet. BigSpender hade säkert ordnat det om han var på plats, det tvivlar jag inte på. Frågan är hur han hade hanterat min lagvigda i dylik situation...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Helt OT, men ändå....

Detta med kvinnors lika rätt och att de är likvärdiga med mannen passar säkert för de flesta svenska män. Jag tycker att kvinnor är annorlunda än män. Kanske inte så anorlunda än svenska män? Unisex kallas det visst?
Jag låter mig inte hjärntvättas av politisktkorrekta åsikter vilka inte stämmer med verkligheten. Om Kejsaren är naken, kommer jag att tala om det. Kvinnor är helt enkelt anorlunda än män, och mannen är annorlunda än kvinnor. Båda har sina egenheter som vi borde tala om, och det gör vi också i mindre sällskap, men inte offentligt, vilket är hyckleri. Behöver jag tillägga att båda behövs? Det här med att det från vissa hål alltid basuneras att alla är absolut lika osv. har nog skadat mer än hjälpt samhällsutvecklingen, tycker jag. Verklighetens värld fungerar inte så...

Vidare har jag inga som helst problem med mina kvinnliga relationer varken med min hustru som är den starka sorten som minnsan kan ta vara på sig själv, eller med kvinnor i mina arbetsrelationer. Så det är inte synd om mig eller kvinnor i min närhet. Alla vet att det är högt till taket i min närhet. Till din lagvigda hade jag sagt, förmodligen, "vad skall du ha en sådan mes till karl?" Och hon hade förmodligen skrattat åt det...

Ni andra som funderar i samma banor borde titta lite hur disskussionerna går på andra håll i världen. Men ni borde också veta att svenskar hör till "subkultur" i detta hänseende. Vi är världens mest feminina kultur. Det är därför denhär typen disskussioner/åsikter lätt spårar ur då "normala" åsikter (ur världs perspektivt) kallas snäva mansgris perspektiv. Motargumenten är alltid likadana "platta till argument" där syftet är först och främst att höja sin egen status. Trist, för det tillför inget till tråden annat än ger tråkig stämning....
 
F

F.d. 30870

Guest
"Vi tänker oss att prova på livet med en bil i prisklassen 40-60 tusen".

Den ursprungliga frågan var ungefär, vad tror ni om att köpa en billig husbil, frågeställaren tänkte sig att det förmodligen skulle finnas fuktskador och andra saker som måste fixas och lagas.Utifrån detta fick han ett ganska bra/ men allmänt svar från mig som baserades på mina erfarenheter.
Följer man tråden så är det sällan som frågeställaren tycks ha någon nytta av informationen/tyckandet som de olika inläggen ger?
Vi får mot slutet av tråden veta att frågeställaren förmodligen hittat en bil som han tänker köpa. Kostar denna 40-60 tusen? Hur många mil har den gått och hur är det allmänna skicket? Frågeställaren vill veta vilken erfarenhet andra har av denna husbilsmodell. Jag har noll erfarenhet av denna, men skulle gärna vilja veta lite mer även jag eftersom det är en modell som jag också har blivit intresserad av. Med andra ord, det här forumet kan bidra med värdefull information även till andra än den som ställde frågan.

Nåja, BigSpender som jag verkligen gillar då han vågar, (dessutom på ibland knagglig svenska), ha egna åsikter, skriver ett inlägg med ungefär samma innehåll som mitt. MEN i slutet ger han också några goda råd kring hur man t ex ska förvara husbilen och att man ska tänka på och göra en plan för hur lång tid arbetet ska beräknas få ta. Goda råd tycker jag. Han har också en åsikt kring att om man bor ihop med någon så bör man se upp med att denna kanske kan tycka att det blir väl mycket tid som läggs på att fixa till husbilen. Tja, jag kan tänka mig att detta mycket väl kan vara ett problem. Så påpekandet är inte taget rakt ut i luften, kanske från egen erfarenhet, vem vet?
Jag tycker att alla här borde tänka efter innan de skriver, om deras inlägg är av någon nytta för andra husbilsägare eller ev nya sådana. Efter någon månad som medlem börjar jag lite att tröttna. Jag vet nämligen inte i vilka trådar det skrivs något "intressant" eller vilka som det mest bara blir tyckanden och tänkande i ! ! För att hitta saker som är av praktiskt värde måste jag ibland sitta och läsa, i mitt tycke, en massa strunt av inget praktiskt värde. Detta är synd eftersom idéen med detta forum i grunden är bra.
Vad göra? Det kanske skulle finnas något sätt att färga de saker, de rader som innehåller "viktiga" saker t ex gult eller grönt eller rött? Något som visar att "detta är viktigt".
PS, JANKRO är i en klass för sig själv.
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Det blev en Nordic 585 -90 med Peugeot bensinchassie. Kändes riktigt pigg för att va en trött 85 hästare. Rent instinktivt känns det som jag gjort ett bra köp. Ingen dålig lukt.. Inge mjuka partier eller synliga fuktskador heller. Framtiden får väl utvisa. Vad gäller huskorsets eventuella åsikter såntrornjag att hon är på samma våglängd som mig så det blir nog bra med den saken.:p:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 46

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Prova på det här med husbil.

Har du inget fukt i den bilen, så har du gjort ett kap!
Ett par år senare har du en annan bil, med andra (bättre??) egenskaper. Det behöver förstås inte innebära att du får roligare fritid - säkert lika roligt nu
Ha en trevlig höst med familjen!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Prova på det här med husbil.

Grattis! Det är en fin gammal bil du har köpt. Jag hade behållit min bi som var en liknande om det inte varit för att den var i mitt tycke tröttsamt med det höga motorljudet vid marchfart ca. 90 km/tim. det var nästan omöjligt att höra radion. Du kommer att få mycket glädje av den bilen.
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Nu är den hemkörd och det verkar än mer som jag gjort ett bra köp. Allt verkar fungera och inredningen är i toppskick. Nu skall den få lite nya vätskor och en besiktning innan vintern kommer. Motorn känns hyfsat pigg bara man håller den på lite varv. Vi ska nog trivas bra i vårat lilla rullande hem.
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Jahapp, nu har det gått ett år och jag är fortfarande nöjd med Bilen, lite modifieringar har det blivit, bland annat byggde jag om loftet till långbäddar. Å en å annan tur har det hunnit bli också, nu börjar väl säsongen lida mot sitt slut. Längtar redan till nästa sommar och nya äventyr!
 
F

F.d. 50312

Guest
Sv: Prova på det här med husbil.

Har du inget fukt i den bilen, så har du gjort ett kap!
Ett par år senare har du en annan bil, med andra (bättre??) egenskaper. Det behöver förstås inte innebära att du får roligare fritid - säkert lika roligt nu
Ha en trevlig höst med familjen!

Hej Igen, Så blev det, sen i somras åker vi i en Nordic 700, fem år nyare, på Mercachassi. Inte heller det någon fartfantom, men bra mycket "mer" husbil ändå, långbäddar osv lite av en tvårummare på hjul.. Nu har vi nog hittat rätt.
 
Toppen