• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar vi köpa?

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vågar vi köpa?

Ja vi tycker ju alla olika, men vad jag vet finns det ingen annan lösning än robotlåda till framhjulsdrivna lätta lastbilar med tvärställda drivlinor om man vill ha automat.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Vågar vi köpa?

Ja vi tycker ju alla olika, men vad jag vet finns det ingen annan lösning än robotlåda till framhjulsdrivna lätta lastbilar med tvärställda drivlinor om man vill ha automat.

Ja håller med om det.

Detta gör dock inte din beskrivning av en converter-automat mer sann.
Det jag redovisar är inte tyckande, utan fakta.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vågar vi köpa?

Hej, du kanske ändå vill veta att det inte är en "riktig" automatlåda i i Fiatbilarna utan samma sexväxlade låda som i de manuella, men med en elektronisk och hydrauliskt styrd växlingsrobot som sköter om växling och koppling.

M.v.h. JANKRO.

Inte samma låda som manuell, manuell hade 2 akslad automater 3 akslad det på 2010 mudeller.
Hur det är idag har jag inte uppgifter om.

Leif
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vågar vi köpa?

Kompisen hade en 2.8 med såkallad riktig låda 2005. Den klarade endast 90000 km sen paija den på resan mot söder i Sverige, blev så dyr reparation att han fick vända hem istället för att fortsätta.

Leif
 

REWED

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4951
Medlemskap
2022
Sv: Vågar vi köpa?

Tack för alla positiva inlägg om automatlåda. Det känns bra att höra med er som har erfarenhet av dessa lådor. Nu känner vi oss lite lugnare i vårt val.:spinny:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Tack för alla positiva inlägg om automatlåda. Det känns bra att höra med er som har erfarenhet av dessa lådor. Nu känner vi oss lite lugnare i vårt val.:spinny:

Den dagen ni säljer er husbil kommer den att vara mer lättsåld (värd) med robotlåda än manuell. Alldeles oavsett om den är bättre eller ej.
Köparen vill ha robotlådan.

Angående beskrivning ovan av CVT lådan skulle ha en enda slirande växel är fel. Slirar en CVT är något riktigt fel ;-)
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Vågar vi köpa?

Vi har kört 5.000 mil med vår 3,5 tonnare med Fiats 130 hk + automatlåda, som har fungerat väldigt bra. Hela Fiatdelan känns ordentligt robust. På en verkstad sa de att om man kör ordentligt de första 800 milen ska robotlådan fungera "hur länge som helst".
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vågar vi köpa?

Inte samma låda som manuell, manuell hade 2 akslad automater 3 akslad det på 2010 mudeller.
Hur det är idag har jag inte uppgifter om.

Leif
------------------------------------------------------------
Hejsan Leifw, förstår tyvärr inte vad du menar.
De sexväxlade lådorna är alla s.k. treaxlade, och samma låda både som manuell och robotautomat.
De äldre femväxlade manuella är tvåaxlade, en ingående och en utgående som ligger parallellt.
Troligen mest för att sexväxlade lådorna inte skulle bli för långa så monterade man en ingående axel i dem och två utgående, som använder samma ingående drev. Det sitter i.o.m. det två st. pinjongdrev mot kronhjulet och det är sexans drev på utgående axeln som man kan knäcka om man inte orkar växla ner de manuella i branta backar. Vilket robotlådan brukar hinna göra i god tid :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vågar vi köpa?

------------------------------------------------------------
Hejsan Leifw, förstår tyvärr inte vad du menar.
De sexväxlade lådorna är alla s.k. treaxlade, och samma låda både som manuell och robotautomat.
De äldre femväxlade manuella är tvåaxlade, en ingående och en utgående som ligger parallellt.
Troligen mest för att sexväxlade lådorna inte skulle bli för långa så monterade man en ingående axel i dem och två utgående, som använder samma ingående drev. Det sitter i.o.m. det två st. pinjongdrev mot kronhjulet och det är sexans drev på utgående axeln som man kan knäcka om man inte orkar växla ner de manuella i branta backar. Vilket robotlådan brukar hinna göra i god tid :).

M.v.h. JANKRO.

Det kan vara så idag men enligt tidningen från 2010 var det olika lådor på 3.0 motorn och 2.3 motor. Automat fanns då bara till 3.0 det var en test på 2 plåtisar mod 2010 där var bilder av lådorna såg olika ut, 6 växlade var 2.3 nog då 2.0 var 5 växlad.
De jämförde manuell mot automat o kom till att man fick mindre bränsleförbrukning med automaten trots större motor.
Tidningen borde finnas nånstans här i huset men hittade den inte nu sökt lite men finns massor på vinden.

Leif
 
Toppen