• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av husbil Nybörjare

F

F.d. 24580

Guest
Hej alla HB ägare

Jag och min man har börjat fundera på att köpa HB. Vi har kollat runt lite men behöver tips att tänka på av er som redan har en.

Tänkte börja med en beg i prisklassen-300 000.Ös på med tips.

Köpa nu eller vänta?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

För att få bättre och konkreta tips bör ni nog specificera frågan lite mer. Tex:
- Hur har ni tänkt använda den, året runt eller bara sommar, i Sverige eller söderut?
- Hur många personer ska åka med och hur många bäddar?
- Är det OK med en bädd som den som ligger innerst måste kliva över den andra för att komma upp?
- Får den ha totalvikt över 3500kg?

Ett generellt råd är att väg bilen innan köp och kolla noga upp verklig lastvikt. Det som står i pappret stämmer inte alltid bla eftersom extra utrustning inte är med i tjänstevikten...
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Välkommen till forumet!

Håller med Bengts svar ovan för att kunna ge råd och lägger till följande kommentarer:

När ni funderat ut vad ni tror passar er - försök hyra en liknande husbil först för att se om ni hade rätt. Kan ge många AHA-upplevelser....

Läs på i forumet - här finns MÅNGA liknande trådar om köptips och nybörjarråd att läsa (kan kräva att du blir medlem först)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köp av husbil Nybörjare

"Köpa nu eller vänta" är en bra fråga.

- Jag skulle lära mig först det mesta (eller åtminstone "ganska mycket") om husbilslivet och mina verkliga behov. Köpa nu för att åka skidor i vinter, hmmm...nej tack, alldeles för tidigt.
- Köpa nu för att det "kanske är billigare" just nu, hmmm..., det tror jag inte mycket på, däremot att om man ångrar sig efter bara ett år, då kan det bli dyrt!

Mitt svar: vänta och läs mycket, fråga och kolla marknaden, den Svenska som den Tyska (OBS! Euro ligger ganska högt idag...) Åk t.ex. till Pukavik en helg och titta vad som finns, hur det ser ut och vad det kostar att hyra.

Lycka till :yes:
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Jag började som du i julas med att kasta fram en fråga här. Ta god tid på er och surfa runt bland alla köpahusbilstrådar, det finns mycket kunskap men bara ni vet hur ni tänker använda husbilen och vad ni trivs med
 
F

F.d. 24580

Guest
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Hej.Vi ska bara köra i Sverige under vår och sommar.
Vill ha en bädd där bak.

Är det något märke såsom Fiat,Ford etc som man ska akta sig för.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Hej...Vare sig ni vill eller inte så är faktiskt Fiat & Ford dom största på husbils drivlinor/chassien....Renault vet jag inte om dom är så mycket bättre...Sedan har ni även Iveco...Har själv erfarenhet av Fiat..:)...Tummen upp...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Har haft såväl Ford som Fiat. Båda har sina problem dock inget som var allvarligt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Vi har ibland funderat på att byta husbil men efter att vi varit runt och kikat har det stannat vid det :) En sak har vi märkt och det är att dessa långbäddar TAR plats :) i en dryg 7 meters bil är det inte mycket kvar att vinka i , ett litet "kök" sen är det inte stor plätt kvar som "dagdel" faktiskt riktigt riktigt trångt. Vi är bortskämda i våras Burstner Eleganta som har frikostiga utrymmen att röra sig i , en kompis har en magic edition med queenbädd bak sen är bilens utrymmen i stort sett förbrukat är det bara jag som tycker så :)
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Håller helt med. Vi ville först ha långbäddar men efter att ha sett skillnaden på sällskapsutrymmet i en med tvärbädd jmf långbäddar var valet lätt!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Det beror ju på vad man ska ha bilen till.
Vi som tillbringar väldigt lite vaken tid i bilen föredrar långbäddar, om man vill sitta och äta stormiddag i bilen och så sträcka ut sig framför tv,n så tänker man kanske annorlunda.
Bilar med nedsänkbar säng kan vara en tulipanaros värd att titta på.
Vi var lite sugna på en Mobilvetta med hörnsoffa, sittgrupp och nedsänkbar säng.
Som tur var så är den lite för stor för vårt behov :)
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Vi bor 7,5 månader om året i vår 5,95 x 2,22 m lilla halvintegrerade husbil. Med sängen på tvären baktill räcker utrymmena bra för oss två pensionärer. Väldigt smidig att köra, varit från Pajala i norr till Gibraltar i söder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Samma som ArneF fast 5,96 x 2.05 (mått på utsidan), från Nordkapp i norr till Algarve i syd, en ganska beroendeframkallande årlig aktivitet som det inte finns några "piller" mot! Vi föredrar långbäddar och högt uppsatt kyl!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Håller helt med. Vi ville först ha långbäddar men efter att ha sett skillnaden på sällskapsutrymmet i en med tvärbädd jmf långbäddar var valet lätt!

Instämmer, skönt att ha rejäla skinnsoffor att sträcka ut sig i. :cool:

@Annicajo
Kolla på blocket det finns flera fina Niesmann Bischoff under 300000kr
En kvalitetshusbil.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Lena o undertecknad får representera oppositionen. Vi har dubbelsäng hemma och skulle inte kunna tänka oss något annat i husbilen, vi är ju fortfarande kära... Välj Queensbed om ni vill ha närhet.

Vi har oxå åkt långa sträckor, i många år, med flera olika bilar, mest höst vinter o vår, alla med dubbelsäng.

Bästa rådet har ni redan fått, hyr om möjligt, testa, fråga, besök handlare och försök lista era önskemål, hälsar Björn o Lena
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Jag kan inget om motorer, växellådor osv, så jag kommenterar bara planlösningen! :)
Låga långbäddar är praktiskt om man har svårt att röra sig, men innebär att man inte får så mycket packutrymme. Om ni inte har svårt att röra er, och vill kunna ha med utemöbler, solstolar, grill, gummibåt, fiskeutrustning el. dyl. så tycker jag det är bättre med en bil med höga bäddar, så man får större garage.
Det är liten kyl med bara frysfack, vilket en del tycker är lite lite, men det beror på hur ofta man handlar och lagar mat, och hur mycket kalla drycker man vill ha.
Det finns inga bra möjligheter att ha mer än en nattgäst. (Ska ni alltid åka själva så är det i och för sig inget problem.)

/Jessika
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Köp av husbil Nybörjare

Liten lastvikt, liten lågt placerat kylskåp, svag motor och trist sänglösning om man vill ha närhet.....
 
Toppen