• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO ACS

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hejsan alla !
Är det någon som har erfarenhet av att monterat AL-KO Alko Comfort Suspesion (alltså dom kompletta stötdämpare/fjäder-ben) på Dethleffs helintegrerad bil ?
Tackar på förhand !
Hasse & Ingegerd
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: AL-KO ACS

Hej Javisst har använt dom i 2 säsonger nu. Den låga framdelen blev 5-7cm högre. Min HB är 4 tons bil med Heavy X250 Chassie.

Hej BerntMGN !
Det låter bra har själv en 4.250 Kg totalviktad bil, men frågan är också har Du monterat dessa själv eller på verkstad ???
Ha det bra i höstmörkret önskar
Hasse & Ingegerd
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO ACS

Hej Acs-erna fick verkstaden montera men själv skruvade jag ned panelerna så verkstaden kom åt. Sparade därmed nån tusing.
Men själv monterade jag Al-Ko Hjälpluft bak, tyckte de var likabra o har inte ångrat någotdera.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: AL-KO ACS

Hej G Bertil ! Bedömer Du det som väldigt svårt, och fick Du demontera väldigt mycket av instrumentöverdelen eller räckte det med bara dom trekanter där högtalarna sitter ?
Ha det bra i höstsolen önskar
Hasse & Ingegerd
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO ACS

Hej G Bertil ! Bedömer Du det som väldigt svårt, och fick Du demontera väldigt mycket av instrumentöverdelen eller räckte det med bara dom trekanter där högtalarna sitter ?
Ha det bra i höstsolen önskar
Hasse & Ingegerd
Jag svarar. Du demonterar instrument underdelen(Ej överdelen). Men för att nå en skruv så får man knäppa bort Höger Ventilationsgaller o eventuellt ta ner hylla vid passagerarstolen.
Som motorintresserad ung man så bedömer jag det som ganska enkelt att byta dämparna. Har sett nånstans en YouTube film där dom hissade upp o tog väck Hjulet, klämde ihop Spiralfjädern med avsett verktyg, sen var det enkelt att byta paketet. Man kan behöva ställa om framvagnen.
Ps Kolla priset på flera verkstäder kan skilja flera tusen.DS
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: AL-KO ACS

Tack alla som svarat i tråden, ska ge mig på projektet om någon vecka och tror nog att det ska funka, men lite svära och repiga och blodiga knogar blir det förmodligen, men va f.n det får man ta
Ha det bra i höstsolen i Sverige eller Portugal eller som det stod på stänkskydden på en tradare "på väg vart fan som helst" önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: AL-KO ACS

den stora fördelen med dessa kompletta fjäderben är väl att fjädern och stötdämparen är anpassade till varandra.......viket är superviktigt.

Nackdelen GISSAR jag är att dessa fjäderben kommer som en färdig enhet och höjningen på bilen blir vad de blir..

Bossing i Linköping bytte bara fjädrar på vår Carthago och han har tydligen ett helt sortiment med olika fjädrar som de kan välja mellan för att få rätt fjäderkonstant till rätt framvagnsvikt.

vår bil blev perfekt plan i höjd, dock så känns det att fjädern och orginal stötdämparen inte jobbar hundra procent bra ihop.
det bästa vore med en anpassad fjäder för varje bil samt ställbara stötdämpare, vilket inte vore helt omöjligt.

det är skit att vi konsumenter skall behöva förbättra chassiet på våra miljonbilar, det vore ju en skitsak för bodelsbyggaren att fixa till tidigt i produktionsledet, skamligt är det!

såg en bild i en husbilstidning på en sprillans ny Niesmann som såg ut som en grävling i nosen, säkert nästan noll i fjädringsväg kvar:mad::mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO ACS

Böt till ACS hos Bossings på min Niesmann -15. Anledningen var att bilen höll på att skaka sönder av vibrationer. Min bil hade förstärkta fjädrar från början och när ACS hade monterats blev bilen ca 2cm lägre men går som en dröm. Att den lutar framåt ja men det stör mig inte för risken att slita av bakdelen minskar så det är inte bara negativt.
 
Toppen