• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort Norge

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Eftersom Norge inte vet om det ännu, skulle man behöva gå till Europadomstolen för att få rätt. Och det tar ju rätt många år.

Men Norge vet det.
Klippt ur Lovdata https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298
Quote
Kap. 8. Anerkjennelse av utenlandske førerkort - midlertidig opphold
§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat
Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat, er gyldig her i landet i samsvar med sitt innhold med de unntak som følger av denne forskriften. Føreretten er begrenset til de internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1 og rettigheter som følger av beslutning 2014/209/EU. Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat etter innbytte av førerkort fra et land utenfor EØS, kan brukes i Norge i inntil 3 måneder.

unquote

de erkänner alltså 2014/209/EU: Kommissionens beslut av den 20 mars 2014 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort [delgivet med nr C(2014) 1625] Text av betydelse för EES
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Jag tror också bestämmelserna gäller i hela EU inkl Norge.
Men jag blir lite osäker med hastigheten. Om en väg är skyltad i Tyskland med 130km. Får jag då med giltigt Svenskt B körkort taget innan 1996 köra i 130km? om bilen väger 4250kg. I Sverige skulle jag få lov att göra det för husbilen är registrerad som PB II. I Tyskland skriver man i lagstiftningen "Husbil över 3500Kg" är begränsningen för hastigheten. Där talar man inte om PB II eller det är bara vi i Sverige som har denna "förmån" i andra EU-länder. För detta är väl en fråga som hänger ihop med körkortsbehörighet etc.
 

Mathie

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
19981
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Det är två skilda saker, lagar och trafikregler skall följas lokalt. Exempelvis hastighet och alkoholgränser.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Jag tror också bestämmelserna gäller i hela EU inkl Norge.
Men jag blir lite osäker med hastigheten. Om en väg är skyltad i Tyskland med 130km. Får jag då med giltigt Svenskt B körkort taget innan 1996 köra i 130km? om bilen väger 4250kg. I Sverige skulle jag få lov att göra det för husbilen är registrerad som PB II. I Tyskland skriver man i lagstiftningen "Husbil över 3500Kg" är begränsningen för hastigheten. Där talar man inte om PB II eller det är bara vi i Sverige som har denna "förmån" i andra EU-länder. För detta är väl en fråga som hänger ihop med körkortsbehörighet etc.

I Tyskland får du f.n. köra 100Km/tim på autobahn med husbil över 3500Kg, gränsen är egentligen samma som för tung lastbil (80Km/tim) men det finns ett undantag som har förlängts efter hand.
Däremot gäller samma omkörningsregler som för tung lastbil. Du får alltså inte köra om där det är omkörningsförbud för lastbil. På vanlig landsväg gäller 80Km/tim.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

I Tyskland får du f.n. köra 100Km/tim på autobahn med husbil över 3500Kg, gränsen är egentligen samma som för tung lastbil (80Km/tim) men det finns ett undantag som har förlängts efter hand.
Däremot gäller samma omkörningsregler som för tung lastbil. Du får alltså inte köra om där det är omkörningsförbud för lastbil. På vanlig landsväg gäller 80Km/tim.

Men enligt reg.beviset är min bil en personbil klass II. Varför gäller reglerna i Tyskland då en husbil över 3500kg. Då är det väl en husbil över 3500kg även i Norge? eller jag tänker fel??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Klass II är en företeelse som bara finns i Sverige. I Tyskland är din bil i huvudsak en lastbil över 3500Kg med bostadsinredning.
Vad det gäller Norge är de väl det som det diskuteras nu, accepteras det svenska undantaget eller inte, annars gäller ju ett B-kort bara bilar upp till 3500Kg. På sikt misstänker jag att det är en fördel att skaffa minst körkort C1 om man vill köra med bil över 3500Kg, för att slippa alla diskussioner.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Jag håller med, ett C1 kort är det som gäller kanske. Men jag som har ett BE kort måste och vill behålla möjligheten att dra tung släp, behöver göra två uppkörningar. Har kollat, är iofs inte något märkvärdigt i sig.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Klass II är en företeelse som bara finns i Sverige. I Tyskland är din bil i huvudsak en lastbil över 3500Kg med bostadsinredning.
Vad det gäller Norge är de väl det som det diskuteras nu, accepteras det svenska undantaget eller inte, annars gäller ju ett B-kort bara bilar upp till 3500Kg. På sikt misstänker jag att det är en fördel att skaffa minst körkort C1 om man vill köra med bil över 3500Kg, för att slippa alla diskussioner.

Jag köpte en husbil i Tyskland. I det tyska registreringsbeviset är angivet typ M1/SA, dvs personbil med bostadsinredning.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/nyhetsarkiv/vag/rapport-pb-ii-hastighet.pdf
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Det kan förmodligen variera, men jag vet att de nu får klassningen M..? när t.ex. en skåpbil byggs om till husbil. Dock är det ju vikten under/över 3500Kg som styr när det gäller trafikreglerna, någon PB II finns ju inte där. Däremot finns ju en "Grandfathers Right" så att äldre förare kan köra tyngre bilar på ett enklare körkort, tror att det heter/hette klasse III.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Körkort Norge

Förstår inte vad jag skall till Norge och göra. Vill de inte ha besök av tyngre husbilar kan jag också köra någon annan stans, Danmark? Låt norrmännen hålla på sina regler och slippa få inkomster från mig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Körkort Norge

Förstår inte vad jag skall till Norge och göra. Vill de inte ha besök av tyngre husbilar kan jag också köra någon annan stans, Danmark? Låt norrmännen hålla på sina regler och slippa få inkomster från mig.

Danmarks fjällvärld är nog sämst i världen, den norska raka motsatsen!
 
F

F.d. 30202

Guest
Sv: Körkort Norge


Instämmer med några av er att norska vägmyndigheter inte kan läsa sin egen lagstiftning


För kännedom

Nedan mail är sänt till Mikael Galvér Tf Chefredaktör Husbil&Husvagn
Kan vara bra att pressen bevakar detta

Hej Mikael
Vill lämna denna info till dig.
Kan det vara så att norska vägmyndigheter inte kan läsa sin egen lagstiftning…..eller

INLEDNING
Jag blev ombedd av en campingkompis att ta reda på vilka regler om gäller för att köra ”en tung husbil” i bl.a. Spanien

Efter 5 telefonsamtal med svenska myndigheter och mycket desinformation, bla. hänvisning till en hemsida för en branschorganisation med ej gällande lagtext gav jag upp.

Efter mycket googlande på EUR-LEX träff hittade jag nu gällande EU-lagstiftning L120, den femtiosjunde årgången av den 23 april 2014.
Hyperlänk till EUR-LEX:

EUR-Lex - L:2014:120:TOC - EN - EUR-Lex
Eftersom det saknas tillgång till korrekt information på svenska tog jag mig friheten att ta fram nedan sammanställning i MSDOC sam pdf-format att ladda ner från min Dropbox.

https://dl.dropboxusercontent.com/u...kort för husbil som väger mer än 3,5 ton.docx

https://dl.dropboxusercontent.com/u...rkort för husbil som väger mer än 3,5 ton.pdf

Jag tog mig även friheten att ladda hem och redigera lagstiftningen(svenska undantagsregler ) för att styrka för den lokala polismannen att mitt körkort gäller.

Finns att hämta på min dropbox på svenska, engelska och spanska.
Lämpligt att ha denna lunta för samtliga Eu-medlemsländer man avser att passera.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/Husbil_Husvagn/5-L120-SE-UNDANTAG-SVENSK.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/Husbil_Husvagn/3-L120-SE-UNDANTAG-ENGELSK.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/Husbil_Husvagn/4-L120-SE-UNDANTAG-SPANSK.pdf

Norge som EES land har (eller borde ha) implementerat direktivet i sin lagstiftning.
Och det har man.
För enkelhetens pdf skull via min Dropbox

Norsk lagstiftning
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5845190/Husbil_Husvagn/3-Forskrift om førerkort m.pdf

En omfattande debatt kom i gång i samband med ELMIA-mässan.

Nedan mail(s) har jag tillsänt norska myndigheter.

https://dl.dropboxusercontent.com/u... Beträffande undantag EU-direktiv med EES.pdf

Kan det vara så att norska myndigheter på låg nivå inte kan läsa sin egen lagstiftning???.

Elller…………

Mitt sista inlägg i frågan. Jag lovar!

Med vänlig hälsning
Curt Östberg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Körkort Norge

Eller
"Norrmännen är ju egentligen den sista Sovjetstaten. Det är så oerhört nationalistiskt...allt är politik." Som Björn Rosenlund utbrast i förtvivlan i samband med Telia, Telenors tänkta samgående. Han bad om ursäkt senare.
Kanske ligger det något i det?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Körkort Norge

Verkar vara bekymmer där också med vikten har jag läst här.

Leif

På vilket sätt då menar du?
Jag menade bara att Österrike precis som Norge har en vacker och bergig natur. Menade inte alls att få tråden att glida bort från Norge.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkort Norge

Hastighetsregler i Norge | Husbil & Husvagn
Enligt dessa uppgifter så är det klart att Norge inte godtar svenska undantagsregeln samt att flera har fått avbryta färden och fått höga böter.
kan man tro på detta nu?? själv har jag C1 men har bekanta som kör tung HB på äldre B-kort.
Den redaktören vet ej vad han talar om. Exempelvis så gäller samma avgift för tung husbil som för personbil vid vägavgifter. (Från den förste April 2016, obs inget skämt) Finns fler felaktigheter, men läs ej skräpet.:mad:
 
Toppen