• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google Chrome problem

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Bokstäverna i adressfältet på min dator är väldigt små. Det har inte varit så hela tiden, något har ändrats. Även de få tilläggsikonerna jag använder, som lägger sig längst till höger i fältet, har krympt i storlek.
Någon som vet hur man får tillbaka adressfältet till normal storlek?
Jag har Windows 10 installerat.

Johan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Chrome problem

Har sett det samme selv, men ikke gjort noe med det. Søkte litt på chrome toolbar settings og det ser ut til å styres via themes - tema. Her finnes en setting for høyde i pix på toolbar. Det ser ut til at om du har flere slike så blir da alle like høye.

Zoom virker kun på selve browser vinduet, ikke på rammeverket og toolbars.
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Google Chrome problem

Hej, det finns en inställning i windows som du kan testa för att se om det blir bättre:
1. Tryck på windowsikonen längs ner till vänster. (om du har verktysfältet i vänsterkanten sitter nog knappen längst upp till vänster)
2. Tryck på "Inställningar"
3. Tryck på "Visningsalternativ"
4. Dra i reglaget för "Ändra storlek för text,appar och andra objekt"
Det reglaget går att ändra i fyra steg, 100% 125% 150% 175%, testa om det går att öka storleken ett steg och se om du blir nöjd med resultatet, om inte är det bara att backa tillbaka igen.

Jag har även själv noterat, efter att jag läst den här tråden, att texten i adressfältet ser mindre ut än den brukar, men om mina bokmärken har blivit mindre kan jag inte avgöra.

mvh jocke
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: Google Chrome problem

Hej, det finns en inställning i windows som du kan testa för att se om det blir bättre:
1. Tryck på windowsikonen längs ner till vänster. (om du har verktysfältet i vänsterkanten sitter nog knappen längst upp till vänster)
2. Tryck på "Inställningar"
3. Tryck på "Visningsalternativ"
4. Dra i reglaget för "Ändra storlek för text,appar och andra objekt"
Det reglaget går att ändra i fyra steg, 100% 125% 150% 175%, testa om det går att öka storleken ett steg och se om du blir nöjd med resultatet, om inte är det bara att backa tillbaka igen.

Jag har även själv noterat, efter att jag läst den här tråden, att texten i adressfältet ser mindre ut än den brukar, men om mina bokmärken har blivit mindre kan jag inte avgöra.

mvh jocke
Hej.
Jag har testat detta. Textfältet blir större men skärpan (upplösningen?) blir sämre på hela skärmen, tycker jag. Ingen optimal lösning. Något har hänt, kan det vara någon uppdatering från Google som har smugit sig på som inte blev så bra, tro?

Mvh Johan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google Chrome problem

Problemet kommer fra det at de som standard tror skjermen har lav tetthet på pixlene. Den ene registersettingen som trengs forteller chrome at du har en skjerm med stor tetthet og at chrome derfor må bruke flere pix i høyden for hver av linjene på toppen av rammen.

Bruk av regedit er noe jeg normalt fraråder vanlige brukere å prøve seg på, men for denne saken er det foreløpig ingen annen løsning.

De to filene som var vedlegg i linken jeg hadde i forrige innlegg slår av og på bruken av høy tetthet i chrome (men ikke i chromium - open Source utgaven som jeg bruker selv).

Det å editere på oppstarts kommandoen i windows 10 er også komplisert, men ikke umulig.

Men etter en del søking på chrome utvikler forumet så ser det ut til at det er en del bugs i just håndteringen av HIDPI. Intensjonen er at dette skal bli automatisk på samme måte som i Edge.

Grunnen til at jeg har Chromium er at på det nivå jeg kjører Windows 10 prereleaser har det vært en del problemer med påloggingen på hbk i perioder. Hastighetsmessig og visuelt er det liten forskjell på disse to produktene.

Siste oppdatering i tråden fra meg: Byttet til beta utgaven av Chrome og der er feilen borte. Det burde ikke ta lang tid før det retter seg for stabil utgaven også.
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: Google Chrome problem

Problemet kommer fra det at de som standard tror skjermen har lav tetthet på pixlene. Den ene registersettingen som trengs forteller chrome at du har en skjerm med stor tetthet og at chrome derfor må bruke flere pix i høyden for hver av linjene på toppen av rammen.

Bruk av regedit er noe jeg normalt fraråder vanlige brukere å prøve seg på, men for denne saken er det foreløpig ingen annen løsning.

De to filene som var vedlegg i linken jeg hadde i forrige innlegg slår av og på bruken av høy tetthet i chrome (men ikke i chromium - open Source utgaven som jeg bruker selv).

Det å editere på oppstarts kommandoen i windows 10 er også komplisert, men ikke umulig.

Men etter en del søking på chrome utvikler forumet så ser det ut til at det er en del bugs i just håndteringen av HIDPI. Intensjonen er at dette skal bli automatisk på samme måte som i Edge.

Grunnen til at jeg har Chromium er at på det nivå jeg kjører Windows 10 prereleaser har det vært en del problemer med påloggingen på hbk i perioder. Hastighetsmessig og visuelt er det liten forskjell på disse to produktene.

Siste oppdatering i tråden fra meg: Byttet til beta utgaven av Chrome og der er feilen borte. Det burde ikke ta lang tid før det retter seg for stabil utgaven også.

Då är det bara vänta och se, om jag har fattat dig rätt.

Mvh Johan
 
Toppen