• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort Norge

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Det får bli ett C1-kort för enkelhetens skull,kan man köra upp med egen bil?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Den skall lastas till 50% av lastvikten med styckegods,detta är ju problem att få in i garaget.
Hur har ni löst detta?
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Körkort Norge

Jag kan ha fel men jag tro (samtalat med transportstyrelsen på Elmia) att bilen måste väga över 4200kg för att vara godkänd vid uppkörning. Bilen behövet inte ha färdskrivare men då kommer det att finnas en restriktion i C1 körkortet att man inte är behörig att köra fordon som "kräver" färdskrivare.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Den skall lastas till 50% av lastvikten med styckegods,detta är ju problem att få in i garaget.
Hur har ni löst detta?
När jag körde upp så lastade jag in en pall med betongplattor, dessa vägde inte så mycket som 50% av lastvikten men han jag körde upp för brydde sig inte ett dugg om vad jag hade lastat och ev vikt på detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Körkort Norge

Nja så enkelt är det inte,fick mailsvar igår från Norska myndigheterna ,det var tydligt, NEJ aldrig tung husbil på B-kort i Norge.
F-n vet hur man ska tolka alla olika svar!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Körkort Norge

Om det nu skulle vara så att ett vanligt B-kort taget innan 1969 gäller även i Norge. För det är väl helt klart att det gäller för att köra en PB II med i övriga EU-länder även om det är en husbil över 3500kg.
I Sverige gäller ju hastighetsbegränsning som vanlig personbil, hur gäller hastighetsbegränsningen i Norge och övriga Europa. Husbilen är ju registrerad som personbil. Kan det vara så då att hastighetsbegränsningarna för husbil över 3500kg inte gäller våra PB II?
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Körkort Norge

Tar du på dig eventuella böter och andra kostnader för de som följer din onyanserade uppmaning och som till äventyrs skulle råka på en polis som inte håller med dig?

Samtliga medlemsländer inom EU och EES, det vill säga hela europeisk unionen samt Island, Lichtenstein och Norge, har gemensamma regler kring körkort. Länderna har enats om körkortens utseende, villkor och regler. Alla giltiga körkort som utfärdats inom EU/EES ser alltså likadana ut och gäller överallt inom medlemsländerna.

Vill bara förtydliga för dig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkort Norge

Om en leser de tyske gamle rettigheter så er de fleste merket kun innenlands. De som er gyldige utenfor landets grenser har avvikskoder på nye kjørkort. Ser ut til at Tyskland fortsatt deler ut C1 til de som bytter ut gamle kjørkort med nye om det var kort med vektgrense 7500 kg. Norge ga kort tidsfrist på sin utbytting og gjorde samtidig 7500 kg grensen ugyldig på eldre kjørkort for å tilpasse seg til EU kjørkortdirektivet som de ikke fikk lov til å lage avvik fra.

De gamle kjørkort med påstemplet rett for 7500 kg ble ikke akseptert av Sverige når bilen en kjørte var registrert som lastebil - det normale for husbiler og tyngre van før 2002 i Norge.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Körkort Norge

Jag är helt säker på att dom svenska reglerna gäller även i Norge tror ni andra inte det. Skulle vara konstigt att Norge inte följer EU/EES regler.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Körkort Norge

Statens Vegvesen är inte av samma åsikt. Så länge dom inte säger att det är OK så skulle inte jag våga chansa.

Bennie
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Körkort Norge

Eftersom Norge inte vet om det ännu, skulle man behöva gå till Europadomstolen för att få rätt. Och det tar ju rätt många år.
 
Toppen