• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbränningstoalett

F

F.d. 50101

Guest
Sv: Förbränningstoalett

Vi sprider den i trädgården. Finns inget som är renare än aska. Betänk att det bara blir ca 1 kopp aska / månad
Gull-Britt
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Förbränningstoalett

Hej all.
Gamla GMC husbalarna från 70 talet hade en avgasdriven toilrt förbrennare.
googla
mvh
paulKaj
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Förbränningstoalett

30 laxar för en skitsak! Varjefall, när de blir äldre och börjar krångla någonstans halvägs processen mellan Kabel - smulor -aska, så är det många meckare som rynkar på pannan inför uppgiften att börja reparera på ställplatsen... Plus att det börjar dofta bäver kanska fort...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

Sedan gäller det att vädra ut 1,5 kWh värme varje gång toan använd, speciellt viktigt när det är riktigt varmt för de som är känsliga för värme och kanske inte kan använda sin AC samtidigt (parkering utan elanslutning) ;) .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Förbränningstoalett

Visst kostar det att köpa en cinderellatoilett c:a 30t plus papper och drift men det kostar att tömma toan på dom flesta ställplatser och man behöver inte åka omkring med fulla toatankar och fundera över var man skall tömma. Vi satte in en Cinderella förbränningstoilett 2007 i ett fritidshus som ersättning för en gammal mulltoa och jag vill minnas att jag skrev om det i någon tråd 2008 och undrade om inte det skulle vara en bra idé att ha en sådan i en husbil. Att det skulle bli en massa spillvärme runt toan vid förbränning stämmer inte, det är ett slutet system. Visst kan elektronik gå sönder, det är ju ingen ubåtsstandard på grejorna men säkert lika bra som Truma och likn. Jag skulle ta med en toahink med sittring och lock som extra säkerhet om oturen skulle vara framme. Cinderella fritidstoalett - frÃ¥gor och svar | Fritidstoa
Åke
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

Läste att Kabe kallade den här typen av toa för miljötoalett. Jag tycker knappast att det är bra för miljön att koka bort urin med gasol, att det är bekvämt håller jag med om men inte speciellt bra för mijön!
 

Motorhome

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Sv: Förbränningstoalett

Att bränna gasol är inte så farligt för miljön. Propan har ett lågt GWP värde o just ingen påverkan på ozonskiktet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

En Thetfordtoalett väger cirka 8kg plus 18kg när det är dags att tömma (full toakassett) medan en Cinderella för gasoldrift väger 34kg.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Förbränningstoalett

Om man nu skall tala om miljöeffekter samband med husbilslivet så får man inte blunda för den totala effekten som brukligt är här i landet. Nämligen det totala priset. Detta är något som kräver tankeverksamhet vilket är inte miljöprästernas starkaste sida. Kort och gott kan man säga att ju billigare något är ju miljövänligare är det totalt sett. Det här är något som det inte talas om i Sverige då man använder miljöargumenten till övervinster och för brandskattning.

Köper du något så måste du tjäna ihop pengarna som saken eller tjänsten kräver. Lånar du pengarna skjuter man konsekvenserna i framtiden, de blir latenta. Ju mer du köper, ju mer måste du tjäna, resa, konsumera annat för att kunna tjäna osv. Konsumering eskalerar miljöproblemen och hög prisnivå är som en katylysator. Jag tycker att detta är en självklarhet, men jag hör aldrig att det pratas eller skrivs om detta. Hög prisnivå = miljöovänlig, Lågpris = miljövänlig. Om man ser till totalen. (vilket vissa inte vill göra)

Har man en "låg panna och stora händer", är van att lyda order uppifrån och tror stenhårt på auktoriteter, så blir detta svårt att smälta. Konsumtions samhälle leder till penningfixering som i sin tur leder till just penningjakt där allt annat skjuts åt sidan. Se på USA. Bra exempel vilka långsiktiga effekter det blir. Vi är på god väg dithän utan att begripa varför. Visserligen är USA en ytterligheternas land där det finns både det finaste och det värsta, men genomsnittet i miljömening är inte uppmuntrande. Så varför inte fundera vilket effekt i miljön en 40.000 kronos toa i husbil har?

Medans ni tänker, så bli inte förbannade på mig, om ni kommer framtill att ni blivit blåsta ordentligt av alla. Ni är inte ensamma och ingen kräver att ni skall göra något åt saken. Frågan är, om ni ens kan.....
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Förbränningstoalett

Nu halkade vi visst från ämnet rejält, men kul inlägg
av BigSpender.

Jag har säkert stora händer....men har löst miljöproblemen här och nu :)

Sänk allas löner till lägsta existensminimum.
Lägg 100 % skatt på alla företagsvinster och alla övriga vinster. Ingen kommer att köpa nått då.

Eller blev det fel med tankeverksamheten med den låga pannan som vanligt :wideeyed:

/ Leif
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Förbränningstoalett

Är du en sån där miljöpräst? :) Och varför nöja sig ed att sänka lönerna till existensminimum? Utan inkomster blir det väl än mindre miljöpåverkan? Det blev en rolig urspårning i den här tråden med. (Fast det är svårt med ironi i skriven text) ;)
 

PerEB

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
28602
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

Hej

Vi funderar på att köpa ny husbil. Vet du, eller någon annan, om man kan beställa husbilen med helt golv i toautrymmet, för att på så sätt ha bättre möjlighet att installera en förbränningstoa. Eller ska vi bara ta ut den som kommer med husbilen och byta?
Någon som vet?

Hälsningar

Per
 
Toppen