• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbränningstoalett

F

F.d. 50663

Guest
Hejsan. Läste igår i en tidning från Kabe att dom har en förbränningstoa i sin dyraste modell. Den går tydligen på gasol. Det verkar väldigt smidigt med en sån toa i bilen. Lätt å tömma och inget släppande på toatankar.. Finns det några här inne som konverterat sina husbilar till denna typ av toalett? Går det ens att göra det? Å finns det nån firma som man kan anlita till detta? //
Magnus
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Förbränningstoalett

Förbränningstoalett till Husbil

Husbil: Utrustning och Användning

En förbränningstoalett kan installeras enkelt i husbil och husvagn

Marknadens modernaste förbränningstoalett. Det är en luktfri toalett där det enda som kvarstår av toalettbesöket är lite aska. Perfekt för ditt husbil.
Förbränningstoaletter till husbilar. Cabby har tillsammans med det norska företaget Ecotech utvecklat en helt vattenoberoende toalett som förbränner avfallet med gasol.

Förbränningstoalett Husbilar - Husbil Semester
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

Kabes ska vara av märket Cinderella som är ett av dom största på förbränningstoaletter till hus. Finns med 220 drift eller gasol. Nackdelen är de påsar/filter man måste använda en av vid varje toabesök och dom kostar 495 kr för 500 st. Har grannar som satt in en Cinderella i sin sommarstuga och de är mycket nöjda... Skulle nog gärna ha en i husbilen när det enda som töms är ca en kaffekopp aska per månad för två personer...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Förbränningstoalett

Användningen kostar ca 3,08 kronor per besök med dagens genomsnittspris på gasol.

8,5 besök per kilo gas betyder nästan att det är tvunget att ha tankflaskor eller annan tank för motorgas (om inte resandet ligger i nordligaste Sverige). En P11 går åt på ca två veckor för två personer enbart till drift av denna toalett.

Jag tror jag fortsätter med nuvarande kassettsystem.

(Hoppas jag inte räknat fel nu, ids inte kontrollräkna!)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Förbränningstoalett

Tycker det verkar vara en lösning som letar efter ett problem för att motivera sin existens.
Har under många år haft 2 toakassetter för att klara oss ifall vi inte hittar någon tömning och det är väldigt sällan vi behövt använda reservkassetten.
Oftast har det skett i Skåne där det är väldigt dåligt med ställen att tömma vintertid.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Förbränningstoalett

Om Michaels uträkning här ovanför stämmer så är det inte så extremt dyrt.

Fast kostnad för vatten och avlopp är ca 9 kr/dag i min kommun. Spolning i toalett för 2 pers per dag ca 1 kr för vatten/dag. Det gånger 14 dagar som Mikael räknade på blir 140 kr.(förbränningstoaletten blir enligt Michaels uträkning ca 300 kr för samma tid om man har gasoltank)

Om inte förbränningstoaletten vore så dyr i inköp (och troligen inte färdigutprovad tillräckligt än)
Skulle jag kunna tänka mig att köpa en om jag använde bilen mer än vad jag nu gör.

Det kommer att gå åt mindre vatten och blir färre tömningstillfällen som inte så sällan sker på platser man åker extra resa till, det kostar snabbt pengar det med. "Fricampingplatser" kommer att kunna användas betydligt längre tid än som nu ca 3 dagar max. Det spar pengar och ger mer frihet.

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50833

Guest
Sv: Förbränningstoalett

En arbetskollega köpte en ny Polar vagn i höst, var intresserad av Cinderella toalett, men han backade på tillvalet kostade 40 000:- :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Förbränningstoalett

Jag undrar ändå vart alla gaser/förbränningslukter tar vägen? Ny sorts SOG i rostfria rör? Är det någon som provat eller känner någon annan utanför klubben som testat förbränningen?
 
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Förbränningstoalett

I vår kolonistuga har vi satt in en förbränningstoalett. Vi är jättenöjda. Ang lukten som uppstår när den förbränner, så kan man säga att det luktar som om man eldar i en vedspis. Absolut ingen skitlukt. Borde vara samma om det sitter i en husbil

Gull-Britt
 
Toppen