• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

F

Frudden

Guest
Hej alla! :)

Vill börja med att tacka för ett väldigt trevligt och informativt forum. Som ny här så finns det verkligen mängder med värdefull info att ta till sig i alla dessa trådar.

Jag har klart för mig vad jag vill ha för typ och storlek och jag siktar på att skaffa en 5,4m-plåtis till nästa säsong. Jag har undersökt marknaden inför Elmia-mässan och det här är de kandidater som jag har hittat:

Hobby Vantana K55
Knaus Boxstar 540 Road
La Strada Avanti M
Pilote V540G
Pössl Roadcamp R
Rapido V43
Vans Dreamer D42

Är det något fabrikat/modell som jag har missat och som är vanligt i Sverige? Alla åsikter, tips och omdömen mottages vänligen men bestämt! :D


// Fredrik Wergeland
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Westfalia Amundsen 541, där slipper du gasvärme, har som standard dieselvärme. Behändigt kylskåp m m. Bra pris i Tyskland.
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Hej,
Globecar har en modell som är 5,41, säljs bla av Husvagn o Fritid i Kalmar.

/Lotta
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Westfalia Amundsen 541, där slipper du gasvärme, har som standard dieselvärme. Behändigt kylskåp m m. Bra pris i Tyskland.


Westfalia kan ju knappast påstås vara ett i Sverige vanligt fabrikat, vilket var ett av de kriterier som frågeställaren angav.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Nu är det väl så att det inte är särskilt vanligt med 5,40-bilar i Sverige. Ännu. Det kommer säkert, se bara på Tyskland. Dessutom vore det ju synd om frågeställaren skulle missa en av de bättre modellerna, eller hur? :)
 
F

Frudden

Guest
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Hej,
Globecar har en modell som är 5,41, säljs bla av Husvagn o Fritid i Kalmar.
Jag har hört att Globecar och Pössl är samma sak, stämmer det? Betyder det att deras bilar är identiskt lika? Samma utförande, tillbehör, klädslar, mm?

// Fredrik W
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Det är samma bilar, men kan utrustas vad gäller detaljer och klädsel olika. Pössl är något billigare och Globecar är "Premium"
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

För mej är VW California nummer 1 alla kategorier!
Elisabeth
ps de kommer att vara på Elmia ds
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Hej Har precis hämta en 5,41 La Strada Avanti M från Tyskland ska prova i helgen .Hade förut en Alkoven bil men den var förstå och jag har ingen körkort länge så köpte jag en liten plåtis till min fru hon ska köra den.Bilen är trevlig och lätt kört lycka till med sökning till plåtis. Volker
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Toan brukar funka också vid sträng kyla. Kan va lite kallt vid tömning.
 

tweed

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
9219
Medlemskap
2024
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Jag håller med dig Elisabeth (VW California #1). Själv har jag en VW California Westfalia 1999 och rest med den i sex år nu. Perfekt för city-camping och trånga vägar i England. Kommer dock att sälja den om två år då jag just nu drömmer om en Westfalia Columbus.
 
Senast ändrad:
F

Frudden

Guest
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

För min egen del så blev det ingen plåtis. I sista stund så ändrade jag mig och slog till på en Sunlight T60 istället. Väldigt nöjd!

// Fredrik W
 

Bilagor

  • IMG_2757.JPG
    IMG_2757.JPG
    111,2 KB · Visningar: 12
F

Frudden

Guest
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Tvärställd säng med ordentlig längd eftersom bilen är bredare, bra för mig som är 187cm lång.
Stort garage under sängen som rymmer en cykel. Och som man kommer åt utan att öppna upp hela bilen. Då slipper man släppa ut all värme på den kyligare delen av året.
Bättre plats runt sittplatsen. Mer utrymme i hela bilen.
Men bilen är fortfarande lagom stor att kunna parkeras i en vanlig parkeringsruta.

// Fredrik W
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

Ok, smaken är som baken. Själv gillar jag ju inte de tvärställda sängarna där man ska klättra över varandra. Gillar däremot öppenheten från sittgruppen när man har skjutdörren öppen.
I min Globecar Globestar 600L kan jag själv välja om jag vill bädda på längden eller tvären. Passar mig som singel utmärkt. Gott om plats på tvären när jag reser själv och skulle kunna ha en kompis med utan att behöva trängas på längden.
Vad gäller cykel får även jag in en cykel under sängen.
Sen är krocksäkerheten även viktig för mig.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skannar marknaden för 5,4m plåtisar.

För min egen del så blev det ingen plåtis. I sista stund så ändrade jag mig och slog till på en Sunlight T60 istället. Väldigt nöjd!

// Fredrik W

Sedan så har du väl riktigt gott om tillgänglig lastvikt?
 
Toppen