• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Två medlemmar i klubben Punx8 och Kjell&Kajsa har varit i kontakt med norska myndigheter och båda är övertygade om att det är OK att fortsätta. Undrar vilka referenser Husvagn&Husbil har. Jag pratade med en handläggare på Transportstyrelsen hon kände inte till någon ändring men hänvisade till norska myndigheter. Det behövs kanske någon ytterligare koll?
Åke

Som jag sagt så åkte jag in i en poliskontroll, polisen var osäker på min körkortsbehörighet och vad som gällde då min husbil väger 4250 kg och jag då bara hade B körkort dock utfärdat före 1996, efter utredning och att han haft kontakt med myndigheterna så var det ok och jag fick åka. Det finns en gammal Nordisk överenskommelse som gäller i våra länder, dvs den behörighet som gäller i respektive land gäller också våra övriga Nordiska länder, här finns lite att läsa: https://books.google.se/books?id=oW...age&q=nordisk överenskommelse körkort&f=false men polisen sa att det hade varit önskvärt att jag haft med mig vår undantagsregel i skrift men ingen lag på det. Så för mig är det glasklart och den myndighetsperson i Norge som säger något annat som jag sett florera runt i olika trådar har säkerligen inte korrekt info, är väl samma i Sverige, ibland får man 5 olika svar på baserat på vem man pratar med på Transportstyrelsen, så jag kommer fortsättningsvis att köra på även i våra grannländer enligt ovan överenskommelse...
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det största problemet Ni möter,är nog polisen på plats,då
detta visst inte är en "allment" känd problemställning bland
dom,den här sär-Svenska körkort-ordningen.

Ta med et skriv om Ni har,att visa fram,då dom undrar på
det här.

Som Norsk måste man ha C1 på alla bilar 3500 - 7500 Kilo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Samt även hela övriga Europa kräver C1 i den viktklassen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Muligens UK og tyskere som ikke har byttet til EU kjørkort. Ved bytte til EU kort får de C1 om de ønsker dette. C1 krever legesjekk hvert 5 år. Norge satte tidsbegrensning på sin overgang til nye kjørkort med oppgradering til C1.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Der står det:

Europeiska Unionens Officiella tidning,Luxembourg

sitat:"Detta beslut riktar seg mot medlemsstaterna"!!

Vill väl tro att det här även gälder i Norge,även
om Norge inte är et EU-land.Nordisk överenskommst?
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Nedan kan ni se min fråga samt svaret från Norska transportstyrelse.
Fråga:

Får jag köra min bobil som väger 3850 kg i Norge med mitt B körkort som är taget i sverige för 1996 och aldrig varit återkallat?

I Sverige och övriga EU inkl. ESS länder är detta tillåtet och det finns övergångs regler som reglerar detta. Samma regler borde gälla i Norge men jag är inte säker.

Svar:

Svensk førerkort kl B - førerrettighet over 3500kg anerkjennes ikke i Norge.

Ha en fin dag

Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester

Informasjonen i denne e-posten er veiledende.


Jag har redan börjat läsa teorin för att ta C1 körkort.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Nedan kan ni se min fråga samt svaret från Norska transportstyrelse.
Fråga:

Får jag köra min bobil som väger 3850 kg i Norge med mitt B körkort som är taget i sverige för 1996 och aldrig varit återkallat?

I Sverige och övriga EU inkl. ESS länder är detta tillåtet och det finns övergångs regler som reglerar detta. Samma regler borde gälla i Norge men jag är inte säker.

Svar:

Svensk førerkort kl B - førerrettighet over 3500kg anerkjennes ikke i Norge.

Ha en fin dag

Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester

Informasjonen i denne e-posten er veiledende.


Jag har redan börjat läsa teorin för att ta C1 körkort.

Och det betyder?
Bernt
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Etter fylte 70 år må innehavere av C1 førerkortet fornye hvert år. Det innebærer også legeundersøkelse.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Till Borje1:

Eftersom du etablerat en kontakt med den norska myndigheen, kanske det kan vara idé att skicka det dokument vi bifogat i inlägg # 106, och be att han studerar det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Om du i din fråga hadde benyttet svenskregistrert personbil-2 og vekt hadde muligens svaret blitt motsatt.

En bobil er det norske begrepet for husbil/campingbil og det er helt klart at du ikke får kjøre en norskregistrert bobil over 3500 kg. Unntaket gjelder kun svenskregistrerte biler selv om de fleste husbiler, bobiler eller reisemobil har M1 som kjøretøykode, det er totalvekten som gjelder generellt for EU kjørkort - ikke kjøretøykode.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

En övergångsbestämmelse reglerar övergången från en gammal till en ny lagstiftning, så det är inte korrekt att påstå, som någon gjorde, att den gäller till dess ny lagstiftning kommer.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jag hade kunnat formulera mig på annat sätt. Kanske hade svaret blivit annorlund? För mig verka Norge ha valt samma väg som som Schweiz vilka inte heller godkänner våra B körkort (tagna för 96 och inte återkallade).
Svaret jag fick från motsvarigheten till Norska transportstyrelsen tillsammans med vad Husbil&Husvagn skrev har i iallafall fått mig att börja ta C 1 kort.

Man kan vilja att saker och ting är på ett visst sätt men i bland är verkligheten annorlunda. Jag vet inte säkert om jag inte får köra min husbil i Norge på det körkort jag får köra (och kör) bilen i de flesta andra Europeiska länder men jag behöver inte chansa.

Rätt kul att repetera lite teori och läsa på om vad som gäller för lastbilar:)

Om någon som kan norska kontaktar den norska myndigheten och klargör att man får köra på våra B körkort tagna före 96 vore det jättebra få då hinner jag med en tur till Norge innan teori och uppkörning är klar.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det har jag ju gjort nu 2ggr, både polis och den myndighet han var i kontakt med hänvisade till den Nordiska överenskommelsen som fortfarande är gällande där våra länders körkortsbehörigheter är gällande i övriga Nordiska länder. Den har jag länkat till i tidigare inlägg, skulle du fastna med en myndighetsperson som "tror" något annat får du hänvisa till denna bestämmelse och myndighet via advokat då så får domaren i så fall gå tillbaka till dessa överenskommelser, men var som sagt inga problem för mig, han konfirmerade detta och uttalade specifikt att jag hade rätt när jag sade att jag fick köra min pb2 även i Norge..
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Låter bra då blir det nog en tur till Norge innan vinterväglaget!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tycker ändå att du bör följa uppmaningen i #106 för att kolla hur svaret ser ut då.;)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

En övergångsbestämmelse reglerar övergången från en gammal till en ny lagstiftning, så det är inte korrekt att påstå, som någon gjorde, att den gäller till dess ny lagstiftning kommer.


OK, sorry, borde stått tills den nya lagstiftningen träder i kraft.
Åke
 
Toppen