• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

D... Ni som har fått era C behörighet hur läns det att åka omkring med setman inte har gjort sig rätt till?...

Tack, det känns bra. Lika bra som om Trafiksäkerhetsverket inte hade ändrat reglerna den gången på 70- och 80-talen och som det gör för min fru som har A B men aldrig kört motorcykel.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Då ska du veta att det är till 90% utländska lastbilar, så dessa förare har säkert inte svenska körbehörighter. Ni som har fått era C behörighet hur läns det att åka omkring med setman inte har gjort sig rätt till?
själv har jag alla behörigheten t.o.m DE.

Ha det bra Rowen

Det var då ett förfärligt hackande på oss som helt enkelt intygade körvana på 80-talet då begränsningen infördes på "B" kortet, oj förlåt nu ser jag att du till och med har behörigheten buss med släp i ditt körkort, såklart att du då har en fördjupad kunskap och därför kan uttala dig som expert.......
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Rolf och Maria

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ystad
HBK-Nr
19728
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det var då ett förfärligt hackande på oss som helt enkelt intygade körvana på 80-talet då begränsningen infördes på "B" kortet, oj förlåt nu ser jag att du till och med har behörigheten buss med släp i ditt körkort, såklart att du då har en fördjupad kunskap och därför kan uttala dig som expert.......

Jag tog Kört för lastbil med släp i början på 70 atlethar varit yrkes förare hela mitt verksama liv ,så nog har jag en viss erfarenhet.

Rowen
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Ni som har fått era C behörighet hur läns det att åka omkring med setman inte har gjort sig rätt till?

Ha det bra Rowen[/QUOTE]

Jag anser mig inte ha "fått" någon körkortsbehörighet.
Både vad som gäller för ett A, C eller B juni 96, var det vid den tidpunkten när jag tog mitt körkort rättigheter.
Dessa förarbehörigheter är rättigheter jag utan att behöva skämmas för sett till att behålla.
Och så är det nog för övriga också som ansett sig ha eller haft ett behov av att få behålla sina behörigheter.

Krister.
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Enligt redaktionschefen på Husbil & Husvagn har de kontrollerat att Norge inte har ändrat sin inställning till B-körkortet.
Husbilar över 3,5 ton ska ha C/C1 kort. Och enligt Transportstyrelsen är Norge enda land inom EU/EES-länder som inte godtar regeln. Någon övergångsregel accepterar de inte.

Så, är det bara att köra på?? - ord står mot ord.

Då är det bara för oss som har tung husbil att stanna hemma.

Bra om någon här i HBK kunde kolla upp detta med ansvariga myndigheter.
MVH Kenneth R :confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Men Norge har olja, och det ger bevisligen bra glid.:twitcy:
Sorry kunde inte låta bli efter alla mina år i Norge och alla klargöranden i denna och otalt tidigare trådar.
 
F

F.d. 56455

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Visst, inget fel på det glidet. Sen är det så dyrt i Norge också så det lönar sig nästan att stanna hemma, synd bara på det fina landskapet :twitcy:
KR
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det som jag brukar handla i Norge är frysta räkor under 50:-/kg allt annat i matväg har man med sig i bilen. Dessutom finns det väldigt många platser där man kan stå i den vackra naturen utan att det belastar en ev. ansträngd budget.
 

Bilagor

  • Besseggen 11.JPG
    Besseggen 11.JPG
    2,7 MB · Visningar: 3
  • Besseggen 4.JPG
    Besseggen 4.JPG
    5,3 MB · Visningar: 0

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Om det är dyrt i Norge beror lite på vad man jämför med. Det finns ju många variabler som påverkar. Ser vi till ett totalpris på en semesterresa av normallängd, tre - fyra veckor, så är det kanske inte så dyrt jämfört med en resa till kontinenten. Det blir ganska mycket matprisskillnad för avgifterna på färja och bro till kontinenten. Bor man dessutom en bit upp i landet så tillkommer reskostnaden till Skåne eller genom Danmark för de som väljer färjan GBG-Fredrikshamn medan resan till Norge blir kortare.

Vi var några veckor i Norge nu i våras och upplevde inte totalkostnaden som särskilt stor. Tvärt om var nog den resan billigare än våra resor till exempelvis UK räknat per vecka även om just maten är dyrare i Norge.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Att äta ute är dyrt i Norge även efter norska kronans fall!
Matpriserna i butiken är överkomliga, öl och sprit är svindyrt.
Bompengar för vägar och broar har tack och lov sänkts till personbilsnivå, färjepriser känner jag inte till.
Dieselpriset är ibland på svensk nivå men oftast dyrare.
Biltemas elcyklar är tusenlappen billigare!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det som "stör mig" i Norge är att de tydligen har svår för att anpassa priset till själva den utförda tjänsten.
Exempelvis så kostade en parkeringsbiljett 100:- före midsommar vid sjön Gjende, men i början på Augusti var priset 120:-. Tyvärr samma inflationsdrivande utveckling som vi känner så väl igen hemifrån, alla vill ha mer för samma utförde tjänst.

Men nog bli det intressant att följa utvecklingen framgent. Det var många norrmän i köpcentret i Charlottenberg, de var naturligtvis lojala med den norske ägaren förmodar jag.:)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

När man nu har ventilerat körkorten och behörigheten av att få framföra som det så fint heter tung husbil.
Kunde vara kul om ni satte dit vad ni har för behörighet i samband med inlägget.
Jag har ABECE.
2179:music-icon:Bara som ett förslag.:twitcy::wideeyed::wub:
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vad beträffar priserna i Norge,är det rätt att det är dyrt i nogra fall.

Men hur det än är,så är dom tilpassad Norsk innkomst ock Norsk ekonomi.

At utländska medborgare tycker det är dyrt,blir då helt naturligt,då
Norska priser inte tilpassas andra länders medborgare sina inkomster.

Nu när värden på kronan har varit ungfär lika mellan Norska ock Svenska
kronan,är det även då lite dyrare i Norge.

Jag är Norsk,men har flera Svenskar i familjen.Et par utav dom har haft
samma jobb i Sverige som jag haft i Norge,ock månadslönen skiljde
ungfär 5.000,- Kronor.......för samma jobb i kommun.

Detta speglar naturligvis även kostnaderna i dom förskjelliga länderna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Har man varit i Norge några vändor och har kommit underfund med prisbilden är det inga som helst problem att få en semester till rimlig kostnad. Gör som norrmännen, handla de mest dyrbara livmedel innan inresan till Norge. Allt annat är betydligt "friare" i Norge än vad vi kanske inbillar oss.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Konstaterar efter att ha läst alla inlägg i tråden jag startade att tidningen troligen har rätt. Våra övergångsregler gäller inte i Norge. Säkert är det dock inte.
Det är också billigt att semestra i Norge. Tvärt emot vad många tror. Detta förutsätter att man har handlat all mat i Sverige samt att man smugglar med sig alla alkoholdrycker
Är det rätt uppfattat ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det ända rätta är att det är fördelaktigt att handla på denna sida gränsen (precis som många norrmän) :twitcy:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Konstaterar efter att ha läst alla inlägg i tråden jag startade att tidningen troligen har rätt. Våra övergångsregler gäller inte i Norge. Säkert är det dock inte.
Det är också billigt att semestra i Norge. Tvärt emot vad många tror. Detta förutsätter att man har handlat all mat i Sverige samt att man smugglar med sig alla alkoholdrycker
Är det rätt uppfattat ?
Två medlemmar i klubben Punx8 och Kjell&Kajsa har varit i kontakt med norska myndigheter och båda är övertygade om att det är OK att fortsätta. Undrar vilka referenser Husvagn&Husbil har. Jag pratade med en handläggare på Transportstyrelsen hon kände inte till någon ändring men hänvisade till norska myndigheter. Det behövs kanske någon ytterligare koll?
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53166

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Någon som är bra på Norska borde kunna tyda bestämmelserna i nedanstående länk.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_12
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_12

Nedanstående kapitel kanske betyder något i detta sammanhang:

§ 8-1.Førerkort fra annen EØS-stat
Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat, er gyldig her i landet i samsvar med sitt innhold med de unntak som følger av denne forskriften. Føreretten er begrenset til de internasjonale klassene som er nevnt i § 3-1 og rettigheter som følger av beslutning 2014/209/EU. Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat etter innbytte av førerkort fra et land utenfor EØS, kan brukes i Norge i inntil 3 måneder.
«Midlertidig kørekort» og «turistkørekort» utstedt i Danmark samt «tilfälligt körkort» utstedt i Finland, gjelder også under midlertidig opphold her i landet.
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448, 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 5 aug 2013 nr. 945 (i kraft 1 sep 2013), 19 des 2014 nr. 1824 (i kraft 1 jan 2015).
Del paragraf

Har nu skicka en fråga om vad som gäller B kort taget före 96 och ej återkallt till motsvarande transport styrelsen i Norge. Får se vad de svarar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen