• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svajig och ormig HB

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Hej!
Jag trodde att jag hade en lastvikt på 700kg. Tjänstevikt enligt bilens handlinar var 3500kg och totalvikten 4200kg. Bilen var vinglig och mycket vindkänslig,det var också otrevligt att köra om långtradare och bussar. Vid kontrollvägning med i stort sett tom bil visade sig att jag hade en marginal på mindre än 200kg.
Vilket innebar att när moppe,vatten,mat ,passagerare och övrigt var lastat hade jag en ansenlig överlast.Därav det otrevliga beteendet. Jag har löst problemet genom viktprioritering samt finska heavy duty stötdämpare.Bilen känns nu helt normal trots lite överlast.
BBa.

Hej, OK jag ska kolla vikten på bilen för det är ju exakt detta problem jag har vid omkörningar och när jag blir omkörd samt att bilen hela tiden måste rattas även då inga omkörningar görs.
Anders
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Kan det vara så att du har mycket tungt i garaget?

Hej, Jag har kört med och helt utan last och får samma resultat vinglist och svajigt. Bilen ska in för vägning, däckkontroll, framvagnskoll. dämpare koll nu på fredag 26/8 så jag återkommer med resultat.
Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Svajig och ormig HB

Jag törs hålla en peng på nåt vajsing med framvagnsinställningen, helst då nämnde nåt om slitna hjul på insidan.....
Skall bli spännande att få höra resultatet!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

https://infosite.se/TyreBible
Uttdrag:
Men det allvarligaste problemet när det gäller trafiksäkerheten är att de flesta kör med för lågt lufttryck, uppemot 90 procent av alla bilister har för lågt tryck i sina däck. Ett för lågt lufttryck medför flera allvarliga konsekvenser som ökad bränsleförbrukning, försämrad broms och undanmanöverförmåga - däcken blir "sladdrigare", sist men inte minst så förkortas livsländen på däcken genom ojämnt slitage och risk för skador på däcksstommen som genom överhettning kan skadas. När däcket körs med för lågt lufttryck, flexar däckssidorna betydligt mer än när trycket är korrekt, denna "flexning" skapar värmeutveckling i däckssidorna. Vi ser ofta sådana exempel på skador i däcksstommar som härrör från för lågt lufttryck. Undersökningar visar att sex procent av samtliga allvarliga olyckor i UK orsakas av bilar med för lågt lufttryck och/eller dåligt mönsterdjup. Man skulle kunna hårddra det hela och påstå att säkerheten i däcken ligger primärt lufttrycket snarare än i gummit, dvs det är bättre att köra det billigaste budgetdäcket med rätt lufttryck än det dyraste premiumdäcket med för lågt lufttryck.

- 20 procent för lågt lufttryck kan öka däckets slitage med ca 30 procent
- Rätt lufttryck gör att bilen får bättre broms- och undanmanöverförmåga
- Lufttrycket ska alltid kontrolleras när däcken är kalla
- Alla rekommendationer för lufttryck gäller kalla däck
- Lufttrycket ökar i ett varmt däck, dvs efter en stunds körning

Vad är då rätt lufttryck? Respektive biltillverkare anger ett spann för varje given däcksdimension som de rekommenderar som rätt lufttryck. Rätt lufttryck är en omdiskuterad frågeställning, det finns inget "absolut rätt" lufttryck, utan man hänvisar till ett spann, tex 2.8-3.2 kg. Luftrycket beror av faktorer som last i bilen, hastighet och körstil, egenskaper på körningen. Körs bilen fort och med hög last ska trycket hållas i det högre intervallet och omvänt. Generellt kan man säga att det alltid är bättre att låta lufttrycket ligga i det högre delen av det rekommenderade intervallet då egenskaper som styrrespons, minskat rullmotstånd och minimerad risk för skador på däcket eftersträvas.

Ett högt lufttryck gör att:
- däcken får mindre rullmotstånd – mindre bränsleförbrukning
- stabiliteten ökar vid körning
- broms och undanmanöverförmågan (styrresponsen) ökar
- risken minskar för skador på däckens sidor


Ett lågt lufttryck gör att:
- däckens rullmotstånd ökar – ökad bränsleförbrukning
- ökad kontakt med vägen ger mer friktion och ökad temperatur i däcket – skadar däcket
- stabiliteten minskar – ”sladdrig gång”
- sämre grepp
- sämre broms och undanmanöverförmåga – olycksrisken ökar
- risken för skador på däcket ökar kraftigt då mycket energi belastar däcksidorna och kan skada däckets armering och därmed kan
däcksidorna spricka, en ganska vanligt förekommande “reklamationsorsak”. Grossisterna godtar praktiskt aldrig reklamation pga av
sprickor i däckets sida.


- Rekommenderade lufttryck finns normalt i bilens dörrsida eller instruktionsbok.

//Arne B
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

tryck.png
Min bil ska ha 5,5 bar bak trots relativt lätt bil.
Dom bilar som är tyngre med singelhjul borde inte ha mindre tryck.
Lättare testa trycket än att gå och kolla framvagnen.
När man kör på 2+1-väg och ska köra om en lastbil är det bra med en stabil bil.
Kan inte vara roligt att komma körande på en gunghäst med för lågt tryck.
//Arne B
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Tänk på att lufttrycket i däcket kan diffa >0,5bar på kallt och varmt däck.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Tänk på att lufttrycket i däcket kan diffa >0,5bar på kallt och varmt däck.

Inledning:
Ideala gaslagen eller allmänna gaslagen beskriver sambandet mellan tryck, volym, temperatur och substansmängd hos klassiska ideala gaser. En ideal klassisk gas definieras som en gas utan annan interaktion mellan gasatomerna eller gasmolekylerna än fullständigt elastiska kollisioner, vilket inte är fallet för verkliga gaser. Avvikelserna från den ideala gaslagen för en verklig gas är dock små om gasdensiteten är mycket lägre än i den kondenserade vätskan. Därför kan formeln användas för till exempel luft.
För en sådan ideal gas gäller gasernas allmänna tillståndsekvation (p V) / T = konstant, som härleds ur Charles lag och Boyles lag. Genom att vidare använda sig av Avogadros lag erhålles den allmänna gaslagen:

Räkning:
p=tryck, V=volym, T=temperatur K(Kelvin) 0 °C=273 K
Antar volymen konstant och kan förkorta på båda sidor.
Exempel Anta fyllde däcken p1=5 bar vid T1=10 °C. Med viket tryck(p2) har däcket när luften har en temp. på T2=50 °C?
p1/T1=p2/T2=konstant =>p1/T1=p2/T2 =>
p2=p1*T2/T1=5*(273+50)/(273+10)=5,7 bar

//Arne B
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Det där med däcktrycket är viktigt. prova att höja det. Så här har jag koll på trycket och ja det ökar ca:0.7 när det blir varmt.

2015-07-17 19.52.28.jpg
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Svajig och ormig HB

Jag hade lika dant på våran LMC ! Lufttryck på 5,5kg runt om och 6 kg i luftfjädringen gjord gott . Det blev värre när jag hade en båt , 15 hk 2 elscootrar mm.mm = baktung
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Hej, Ja då var det fixat, framvagn inställd stod någon grad över tolerans vänster toe in och på max tolerans höger. Nu med 5,5bar i alla däck, 3bar i luftfjädringen är det som att köra en helt annan bil. Vägningen gav följande resultat med full bränsletank, ca 50l färskvatten, 2st cyklar + övrig utrustning och med 2personer, framaxeltryck 1820kg bakaxel 2080kg totalvikt lastad 3920kg,
Alltså riktigt god marginal. Tack alla för tips och råd.
Anders
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Svajig och ormig HB

Hej, Ja då var det fixat, framvagn inställd stod någon grad över tolerans vänster toe in och på max tolerans höger. Nu med 5,5bar i alla däck, 3bar i luftfjädringen är det som att köra en helt annan bil. Vägningen gav följande resultat med full bränsletank, ca 50l färskvatten, 2st cyklar + övrig utrustning och med 2personer, framaxeltryck 1820kg bakaxel 2080kg totalvikt lastad 3920kg,
Alltså riktigt god marginal. Tack alla för tips och råd.
Anders

Bra om allt har löst sig. Ett litet påpekande dock, om du kör vintertid kommer du att ha C-däck (ej CP) som tål max 4,5 bar. Då får du alltså acceptera ett lägre tryck än vad ex FIAT rekommenderar.
 
Toppen