• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma vs Alde

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Är ev i begrepp att köpa ny bil och ska då bla välja värmepanna.
Vad är det egentligen för skillnad på en Truma och en Alde, och är Aldepannan värd mellanskillnaden? Vi använder inte värmen speciellt ofta, men är det ändå värt att köpa en Aldepanna sett till ev andrahandsvärde eller mer vintercamping?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma vs Alde

Alde helt överlägsen, har haft truma snabbare uppvärmning, men är inteljudlös, går säkert mer gasol

Det finns ingen anledning till att det skulle gå åt mera gas, det behövs precis samma mängd energi för att värma luften till en viss temperatur, oberoende av system, förlusterna vid förbränningen är förmodligen ganska likvärdiga.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Truma vs Alde

Min erfarenhet o bedömning är att alde är o föredra om du inta bara ska köra sommartid eller till varmare länder. Ska du använda bilen vår, höst eller vinter här i Sverige, ja då är alde ett bättre val. Du får ju värme i hela bilen gratis när du kör om det finns värmeväxlare vilket du ska se till att du får. Då spelar det liksom ingen roll att Truma värmer lite fortare, din bil är ju redan varm när du parkerar. Samtliga premiumbilar har Alde som standard, varför kan man ju undra. Dom som har Aldevärme vet svaret.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma vs Alde

Förstår inte varför det fortsätts att sprida myten om att det inte går att värma bilen med motorvärme medan man kör bara för att man har luftvärme?
Det går alldeles utmärkt att ha en värmeväxlare (fläktelement) kopplat till motorn och därigenom få uppvärmning av bilen vid körning. Vill man sedan ha bättre fördelning av värmen i bilen startar man bara fläkten i pannan. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Med Alde elpatron kan man få upp till 3000 watt, men med Truma bara 1800 watt...

I 1 av mina 3 Truma-pannor, den vattenburna Aquatherm kan jag välja 500,1000,2000W på elpatronen :)
Skönt att kunna välja antingen ena eller båda systemen, luft och vattenburen värme :cool:
 

Bilagor

  • 2015-04-28 18.46.12.jpg
    2015-04-28 18.46.12.jpg
    2,4 MB · Visningar: 12
  • 2015-05-17 12.39.38.jpg
    2015-05-17 12.39.38.jpg
    1,2 MB · Visningar: 11
  • 2015-05-17 12.39.28.jpg
    2015-05-17 12.39.28.jpg
    1,2 MB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Förstår inte varför det fortsätts att sprida myten om att det inte går att värma bilen med motorvärme medan man kör bara för att man har luftvärme?
Det går alldeles utmärkt att ha en värmeväxlare (fläktelement) kopplat till motorn och därigenom få uppvärmning av bilen vid körning. Vill man sedan ha bättre fördelning av värmen i bilen startar man bara fläkten i pannan. :)

Ibland måste man inse att det finns skillnader Montreal. Man kan inte bara påstå saker för att man vill tro att det man har själv är bäst. Du kan inte mena att du får samma värmespridning från ett externt värmepaket när du har Trumavärmare som när du har vattenburen Aldevärme:confused:
Klart att Alde vattenburen värme ger en effektivare värme runt väggar o i skåp än det du säger om man har värmeväxlare till Alde.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma vs Alde

Ibland måste man inse att det finns skillnader Montreal. Man kan inte bara påstå saker för att man vill tro att det man har själv är bäst. Du kan inte mena att du får samma värmespridning från ett externt värmepaket när du har Trumavärmare som när du har vattenburen Aldevärme:confused:
Klart att Alde vattenburen värme ger en effektivare värme runt väggar o i skåp än det du säger om man har värmeväxlare till Alde.

Jag tror inte på något sätt att det jag har är bäst, Jag pekar bara på att det finns lösningar även när man har luftvärme på det som Aldeförespråkarna påstår endast går att lösa via Alde. Bägge systemen har fördelar och nackdelar, inget av dom är perfekt.
Om det är några som påstår att det dom själva har är bäst, så är det väl några av Aldeförespråkarna här?
Tio års vinterkörande med luftvärme och värmeväxlare från motorn ger onekligen erfarenheter som väldigt få här har, eftersom de flesta bilarna inte körs när det är riktig skandinavisk vinter.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Truma vs Alde

Varför blir det torr luft med luftvärme? Det är ju samma luft som cirkulerar oavsett om det är vattenburen eller luftburen värme. Till skillnad från bilens egna värmesystem som tar luft utifrån, vilken ofta är torr när värmaren används (vintertid), och värmer upp den. Den då torra luften blir då ännu torrare eftersom den relativa luftfuktigheten sjunker.

Med en Truma värmare så är det samma luft som återcirkuleras med hjälp av en fläkt. Med Alde så är det samma luft som cirkulerar men då genom konvektion. I båda fallen värms luften och den relativa luftfuktigheten sjunker. Att denna skulle bli olika för samma temperaturhöjning har jag svårt att förstå.

En helt annat sak: hur är det med strömförbrukningen i respektive system?

Jag upplevde Truma som torrare luft än Alde, kan bara vara en känsla kanske inte är någon skillnad. Upplever att Alde fördelar värmen jämnare i bilen, kanske därför jag upplevde Truma som torrare luft. Min upplevelse var sådan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Truma vs Alde

Det som jag saknade mest med Truman var att jag inte kunde få varmvatten via motorn under körning. Detta fixade jag med en värmeväxlare som jag byggde in sidan om pannan.

truma 3x.jpg

Se även: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/111200

Denna fungerade utmärkt under alla år (10) som vi hade den husbilen.

Jag upplevde också att luften i husbilen kändes torrare än i den nya husbilen med Alde-pannan.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Jag har haft 2 HB med Truma och 2 med Alde (1:a och nuvarande). Vi använder HB året om.

TRUMA: Det blir snabbt varmt. Bra när man inte planerat i förväg att ge sig iväg. Torrare luft. Låter en liten aning men aldrig stört oss. Tyckte att det var jämn värme här också. Framför allt i början. Har aldrig haft fel på dessa. HB var en -98 och en -06.

ALDE: Man måste planera så att man kan slå igång värmen i god tid innan man åker. Trögt system men jämnare värme när den väl stabiliserat sig efter ett par timmar. Har värmeväxlare och måste då manuellt slå på cirkulationspumpen så den går hela tiden annars gör bilens värmesystem att cirkulationen inte går igång eftersom temperaturgivaren sitter så långt fram. Har avhjälp det genom att sätta en givare bak i sovrummet och en växelkontakt så jag kan välja vilken givare som är igång. Fanns en färdig sådan sats från Alde med allt som behövdes. Dessutom kan man ställa natt och dagtemperatur och ställa in med veckour när den ska slå igång. Vi har haft fel på den 2 ggr de första 2 åren på 2012:an. En avgasfläkt som inte fungerade som den skulle varvid pannan stannade. Hade – 3 grader inomhus när vi vaknade en morgon. Efter ett tag gick den igång igen men det tog ett par timmar innan det var behaglig temp igen. Fläkten byttes då ut. Sedan inga mer problem. Hustrun som har linser tycker denna är mycket bättre som inte torkar ur ögonen. HB var en -89 och nu en -12.
 
F

F.d. 56930

Guest
Sv: Truma vs Alde

Förutsatt att du har en som värmer luft så ska det inte vara något problem.
Finns en tråd här som handlar om dieselvärmare från Kina, där finns det många tips.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Truma vs Alde

Du tänker rätt.
Att värma luft gör den inte torrare!
Varmare luft kan istället innehålla/bära mer vatten än kallare luft.
Vid kall väderlek är det därför viktigt med ordentlig ventilationen, alltså kall uteluft=torrare luft måste hela tiden växlas in och ersätta den varma=fuktigare luften, ifall man nu vill ha torrare inne.
Ventilationen är också viktig för luftkvaliteten.

Så stryp aldrig ner ventilation vid kyla, öka på värmen istället.
 
A

Anyone

Guest
Sv: Truma vs Alde

Min erfarenhet är att på en större och tyngre bil förväntas Alde-värme och blir en stor nackdel vid försäljning om det saknas. På en enklare bil som kanske sällan används vintertid gör det inte lika stor skillnad vad man väljer då många ändå inte är beredda att ta merkostnaden för dessa system samt den extra vikt det medför.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Truma vs Alde

Jag begriper inte att allt skall vara så in i hela fridens namn kompliserat
Jag låg ute på jobb i 25år och bodde i både husvagn och husbil, det vanligaste sättet vi hade för att värma upp våra boenden var en vanlig cupevärmare faktiskt...
Visst några hade fina husvagnar med vattenburen värme, men de flesta av oss ungtuppar hade någon gammal husvagn som vi köpt billigt och värmde med cupevärmare, och det funkade riktigt bra, även på vintern!

Nu har vi en Carthago med ALLT i värmeutrustningsväg, det är dubbelgolv med både tankar och kranar i varma utrymmen...det är värmeväxlare både här och där, det är kranar och ventiler överallt
MEN VI KÖR BARA SPORADISKT I JUNI, JULI, AUGUSTI, HEHE

Bilen vi hade innan var en Eriba-Hymer 697 med Truma värme fast utan eltillsats och den bilen hade vi ett par övernattningar i vintertid och då satte jag en cupevärmare längst fram i bilen med blås bakåt och det funkade skitbra, varmt och skönt i främre delen på bilen och lagom svalt i sovdelen.

Enkelt och bra, varför krångla till det egentligen, pajar värmaren så kan man köpa en ny fin för rätta pengar!
 
Toppen