• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oooj...Vad jag skämdes

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Då är det bra att ha en pump att pumpa ut vattnet för den glommer man inte att stänga om man inte är stendöv.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Jodå, jodå, har varit med om denna skammens rodnad, på en lutande parkering där vi stod högst och längst ut. Vårt gråvatten rann ut och under alla husbilarna i raden i jämnhöjd med deras dörrar, diskvatten, men hur pinsamt som helst, många ursäkter med rodnande kinder, numer kollas och dubbelkollas det att kranen är stängd:oops:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

HA HA

Man lär så länge man lever:D!

Man klantar ju sig lite till mans (fast alla erkänner ju inte det)! Problemet är ju bara det att folk som inte begriper sig på husbilar eller kanske inte vill;), tror att detta när vi "missar" nån gång är en vana som husbilsåkare har för sig!

Därför gäller det när vi donar med påfyllning samt tappar gråvatten o.dl är smarta som tusan!

Kanske förklarar för de som inte är invigda hur det funkar i en husbil. Några visdomsord i med lågmäld attityd kan göra underverk.

Fast nu är det snart åktider igen och nya möten samt vardagsklantigheter!



SKRIV MER OM ERA "husbilsmissar" :twitcy:
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Tar upp denna tråd igen då vi just nu sitter på en ställplats och skäms.

Fyllde upp vatten innan arbetet imorse, frid och fröjd var det. Det kom lite regn vid lunchtid så när jag hämtade bilen var det inget som syntes.

Kom fram till ställplatsen, betalade för oss, bytte kläder för att gå en runda och sedan få lite mat i magen.
När vi sedan kommer fram till husbilen igen är det väldigt vått under den och vattnet rinner sådär lagom sakta framför husbilen.
Fram med ficklampan för att se, vad är detta??
Ser att det droppar lite lagom från avtappningsröret från vattentanken.
Det är bara att stoppa ner handen och armen i vattentanken, försöka få dit pluggen riktigt så det ska sluta droppa.
Wow jag lyckas med det och droppandet upphör, men fläcken är kvar och många går och tittar snett..:(

Hoppas att det kommer lite regn ikväll så vi slipper skämmas för nya personer som går förbi husbilen.

Kommer numera verkligen trycka dit pluggen riktigt ordentligt hädanefter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Montera en (lättåtkomlig) kulventil på avtappningsröret och använd denna i stället för en primitiv "termoskork".

Tag för vana att kontrollera att det slutat rinna, och stäng därefter ventilen, innan du sätter dig bakom ratten.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

En fråga från en oinvigd, vårt avtappningsrör sitter mitt under bilen så lättåtkomligt blir det inte, finns kanske något annat sätt..?

Jag kommer åtminstone, hädanefter enbart fylla ett tiotal liter och därefter titta under bilen så det inte droppar.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

En fråga från en oinvigd, vårt avtappningsrör sitter mitt under bilen så lättåtkomligt blir det inte, finns kanske något annat sätt..?....//

Från avtappningsröret sätts en slang till sidan på bilen, där sätter du kulventilen.

Slangen skall vara ogenomskinlig och avpassad för dricksvatten.

/Leif
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Skoj att se den här tråden igen, var ett tag sedan jag startade den
Sitter och funderar om jag har klantat nån gång på senaste tiden.....
Vilket jag säkert har

Skoj om det finns fler som törs skriva om sina små misstag och klantigheter, om inte annat så kan det vara till lärdom för nytillkomna forumläsare, hehe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

1.a sommaren 2014 med vår nuvarande husbil.
Då lyckades jag inte mindre än 3gånger backa ner från kilarna fram
med stödbenen kvar nere bak:oops:
Nu hör man lyckligtvis detta just när man lämnar kilarna med ett litet klonk, och en blixtsnabb tanke rusar förbi halvorna.. jä.lar stödbenen.:mad:

Nu medför detta inga som helst skador på Doris, utan endast mitt ego, och en skam sköljer över mej när jag direkt går ut med min lilla AL-KO fjärr och kör upp stödbenen till sitt transportläge ofta till glada miner från grannar :D

Jag klurade på att det borde finnas en varning att stödbenen är nerkörda, grävde lite i kablar under förarstolen och hittar en kontakt som var isärdragen.
Ahaa den sätter vi ihop och då började det att pipa, dock kontirnuerligt :(
Hmm.. troligen någon givare som gett upp i nått av stödbenen, drog isär kontaken igen.

Idag kör jag med en "komihåg-lapp" som jag spänner fast i ratten, och det hjälper 9 gånger av 10 :D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Apropå klossar,

Jag skämdes inte direkt, men led ärligt med en Italienare i Limhamn för ett par år sedan, vi stog väl en 6-7 husbilar på ställplatsen på grus.

Italienarna gör sig redo för avfärd, jag hör dieseln knacka igång och sen följer ett brak utan dess like, alla rusar ut för att se vad i hela världen kunde ha hänt nu.

Den stackars Italienaren hade då kört framåt över sina kilar som framhjulen stog på:(

Kilarna hade flygit iväg in under husbilen med stor kraft, detta orsakade troligen det otäcka braket.

Nu fick han trixa fram å tillbaka för att försöka få ut sina kilar, stackar'n :(
De kom dock iväg utan synbara skador, hoppas de fick en fortsatt trevlig resa :)

Hoppas jag själv slipper uppleva denna typ av "tabbe" :cool:
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Hade också en vattenincident 2014 då vi stod på en asfalterad ställplats i hamnen i Odda (Norge).
Vi hade vandrat till Trolltunga på dagen och då vi kom tillbaka till husbilen ville vi naturligtvis duscha.
Efter duschen gick vi ut för att sätta oss för att slappa lite och prata om dagens strapatser.
Då upptäckte vi att det var massor av skummande duschvatten överallt runt husbilen.
Fick en hel del blickar från de andra ekipagen som stod på ställplatsen.
Vi visste att gråvattenventilen var stängd så vi trodde att tanken sprungit läck.
Efter mycket krypande i vattenpölen och bläddrande i manualer förstod vi att det berodde på att färskvattentanken är större än gråvattentanken, så det var helt enkelt fullt i gråvattentanken.
Sen dess håller vi alltid koll på nivån i gråvattentanken.
Har visserligen bytt husbil sen dess, men det är fortfarande mindre plats för gråvatten än färskvatten.

Bettan o Einar
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Skäms vet jag inte om jag gör, men klantat till det har jag gjort.
Glömde klossarna som låg under framhjulen i St Goar och några dagar senare mattan utanför dörren som var nyinköpt.
Klossarna kan jag stå ut med men mattan grämer mig att jag glömde.

Jag har som regel att köra fram ett par meter för att stanna igen och ta en kolla ordentligt på den yta som var under husbilen. Det har sparat mig en matta och några pinnar som jag fäster makisfötterna med.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Jag köpte en ny Kabe i våras med massor av finnesser. Bland annat sitter det en pump för gråvattnet (ingen ventil som kan frysa). Pumpen startas enkelt från manöverpanelen ovanför dörren.
Tredje turen vi var ute på gick till Norge och råkade då ut för att pumpen startade så fort jag stängde av motorn. Det gavs många arga blickar innan vi lärde oss att frun fick stå och stänga pumpen var gång jag stängde av bilen.
Arg som ett bi kommer jag hem och lämnar in bilen till återförsäljaren och kräver att de snabbt ska lösa problemet. Dagen efter ringer killen från verkstaden och undrar vad felet var och jag förklarar ingående vad felet är. Svaret jag får är att knappen som sitter vid förarstolen var tillslagen och självklart startar pumpen då, fast tändningen måste vara avslagen. Ops jag tackade för hjälpen och försöker vara lite mer ödmjuk nästa gång det dyker upp något problem.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Du är inte ensam om detta. Vi var på premiärtur med vår Kabe 750 T. Vi stannade vid ett vägarbete för att vänta på att "väglotsen" skulle komma. Vi stod still med motorn avslagen i en liten utförslut och rätt som det var såg jag att det rann vatten på vägen sidan om bilen. Ok tänkte ja men ingen panik. Efter några sekunder till så kom paniken, vattnet kom ju från vår bil och det var gråvatten. En av vägarbetarna kom springande för som jag trodde skälla ut mig, men nej han förklarade att där sitter strömbrytaren till avfallspumpen. Den stängdes snabbt, och då skämdes jag för att inte ha läst instruktionsboken från pärm till pärm.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Nog har man glömt kranen någon mer gång sedan tråden startades. Har också fått en ny källa till munterhet. Har en rätt stor vattentank för färskvatten på dryga 300 liter vilket är bra. När den skall tömmas blir det dock litet jobbigare för avtappningen till denna färskvattentank är ett litet tunt rör. Detta gör att det nog tar bort mot en timma att tömma tanken.
Skall det då göras en söndag när man skall lämna en ställplats blir man inte så populär då ju alla ofta vill tömma inom några timmar på förmiddagen.
Har fått köra iväg med öppen kran och då vet man ju vad folk tror :D
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Oooj...Vad jag skämdes

Så korkat! Färskvattnet kan man tömma hemma på gårdsplanen, absolut inte på en parkering eller ställplats
 
Toppen