• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Hej på er alla i klubben.
Jag har en fundering som jag vill få svar på av er trevliga husbilseägare.
Vi bor i Sandvik på norra Öland och där finns en fin ställplats i hamnen som har varit mycket välbesökt i sommar och det tackar vi för
Men det vi inte tackar för är att många husbilseägare som lämnar Ställplatsen och har tömt sin gråvattentank inte stänger kranen. Eftersom vi bor bredvid vägen upp från hamnen ser och känner vi resultatet av slarvet, tänk efter och tänk om och stäng kranen. Det är ju skillnad om man glömmer detta utanför byar och samhällen, men det är inte så roligt för oss som bor tio meter från vägen en varm dag.
Ha en fortsatt bra husbilshöst och ni är mycket välkommena till vår fina hamn och by
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

hade jag bott så fint som ni bor och upplevt detta hade jag förmodligen lagt ut små fina dubb ! hoppas det blir bättre
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Är du säker på att det alltid är gråvatten? När jag fyller friskvattentanken på min och kör iväg vill den gärna skvätta över ganska ordentligt ibland, jag har funderat mer än en gång på om jag eventuellt fått arga blickar efter mig

//Peter
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Det handlar om oerfarna nya husbilsägare som inte har en susning om hur detta livet ska gå till! Tyvärr. Husbilsförsäljarna borde bifoga en "Beteendelista" till sina husbilsköpare så att de får en liten kunskap om de viktigaste reglerna innan de ger sig ut på sina resor i naturen och även vad som gäller på P-platser runt om i vårt land och även ute i Europa dit många tänker sig efter nyinköpet av sin fina nya Husbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Hejsan, det kan nog kanske vara lätt att glömma stänga kranen till gråvattentanken på ett ställe där "allt" går att serva, tömma och fylla.

Ställa bilen på plats.
Öppna gråvattenkranen.
Tömma taokassetten.
Fylla vattentanken.
(Bli lite stressad av köbildningen.)
Glömma stänga kranen till gråvattentanken.
Åka iväg.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Ja de va inte mycket till svar/tips.
Antingen provar du med att lägga ut små fina dubb, (hur nu det skulle hjälpa dej med odören?)

Eller så provar du att sätta upp en skylt vid tömningsplatsen som förklarar ditt problem, kanske på flera språk.
Ber du snällt så, "plötsligt så händer det"

Lycka till :):)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Är du säker på att det alltid är gråvatten? När jag fyller friskvattentanken på min och kör iväg vill den gärna skvätta över ganska ordentligt ibland, jag har funderat mer än en gång på om jag eventuellt fått arga blickar efter mig

//Peter

Vi har blivit stoppade(!) vid två tillfällen med uppmaningen att stänga kranen. Jag visade att den var stängd men att vi var nytankade med färskvatten. När det är proppfullt så släpper det lite ur överfyllnadsröret. Hälsar Björn
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Dersom ferskvann dufter slik trådskaper beskriver og jeg selv har opplevd, da er det mye feil med ferskvannet. Og nevnte bobilister har et alvorlig problem.

Vannet jeg ved selvsyn har observert i opptil en kilometer etter en stallplass, forbi et villaområde, en barnehage og skole var i tillegg til duften også lett slimet.

Og jeg så med egne øyne disse biler.
Men dette ble på et norsk forum også bagatellisert og bortforklart med ferskvann...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag tror inte på slarv i en sådan skala som du beskriver. Visst finns det korkade hb åkare överallt, men de är rubbade liksom på olika sätt. En har svårt att lämna ifrån sig pengar, En vill alltid göra samma sak på samma sätt. Och så vidare. Gråvattenkrans "stollar" borde vara sällsynta rent statistik. Kanske Engelsmannen? Eller Tyskar har den genen?
Därför tror jag mer på en annan mekanisk orsak till det hela. I många husbilar ligger tankarna på olika sidor på bilen, men mynningen på rören som tömmer tankarna ligger på samma sida. Det går alltså en rör på ca 5 cm diameter under bilen till andra sidan och har stöd (upphängd) precis innan den böjda kröken nedåt som skall leda vattnet till avsett tömningsplats. Utan att vara "raketforskare" så tror jag att denna rör töms inte fullständigt utan det resterande läcker ut då bilens lutning ändras när man kör iväg. Dessa hb åkare är alltså inte provokatörer, utan de vet förmodligen inte ens om att de läcker gråvatten.
Detta var det snällaste jag kunde komma på så här tidigt på morgonen. Man kan förståss ändra konstruktionen så att lutningen blir större och droppandet upphör, men då måste man veta att problemet existerar. Tack vare ditt inlägg vet vi nu om detta, och då borde alla krypa under sina bilar och ta en titt hur det ser ut. Inte vill vi väl vara gråvattensambassadörer överallt där vi far omkring?
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

När man är på resande fot, är gråvattenhanteringen inget problem, sånär som en skvätt som kan bli kvar i röret. Men när jag ställer bilen i garaget för en vecka eller mer, vill jag ha tanken helt tom, och det blir den inte med mindre än att köra svänga bromsa och gasa med kranen öppen. Det kräver en viss finess om man är mån om sitt goda rykte.
Den här bilen har jag vinklatom tanken på, blev bättre men inte helt bra
Den förra tömde sej mycket bättre
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Det är väl bara och acceptera när någon påpekar ett "läckage/doft"problem, vi vet ju alla att det förekommer.....
Skulle det vara friskvatten så är det ju inga problem, eller.....
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

om det är färskvatten rinner det inte under bilen väl
Jo, det är precis det det gör på vår bil. Strax bakom bakaxeln går det ner en liten slangstump. Det är överfyllnadsskyddet för tanken. Står vi still så är det där det kommer ut.

När vi fyller så står Lena o kollar mätaren inne i bilen o ropar vid 100%... Det funkar aldrig... Det gläfser till i påfyllnadshålet och vips så har vi fullt från tanken o hela vägen upp. Detta överskott rinner alltid ut när vi kör iväg...
Skulle vi sedan bromsa eller svänga så kommer det några skvättar till...

Vi tankade vatten när vi åkte ut från hemmet strax söder Göteborg. I Landvetter svängde vi in för att besöka Sibylla. Vi hade haft en bil efter oss ett tag och när vi stannade så kom en ilsken Madam ut och förklarade att vi var en skam för Husbilsåkare... Inte så kul. Det hjälpte inte alls med min förklaring... Trist tyckte Björn o Lena!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Gardena har en liten praktisk vattenmätare att sätta i slangkopplingar, den förenklar ganska mycket om man inte vill ha problemet med överfyllning och "tvåmanspåfyllning" :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Vi hade en Knaus för många år sedan och på den så satt det som ett rör mitt i vattentanken och när det började rinna under bilen så var tanken lagom full,
Visst kanonbra...men när man körde i kurvor, rondeller ock liknade som kom det en drös vatten ur nämnda rör.....frisk vatten visst, men vem vet det
Så detta rör fick sig ett gummilock, för jag blev trött på att skämmas.

Sen detta med gråvatten så kan jag tänka mig hur lätt det är att glömma denna kran....
Man står och tömmer och när det slutat rinna så tror man att tanken är tom och det är den med all säkerhet inte....det märks när man svänger
Vi stänger alltid, men visst har man glömt..

En gång så löste frostvakten för oss på grund av för låg batterispänning, inte skoj när hela friskvattentanken tömms på en stor asfaltsplan med massor av husbilar.....
Fy tusan vad retligt det var
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Stäng gråvattenkranen innan ni lämnar Ställplatsen

Jag lägger mig inte i debatten om ej stängda gråvattenkranar men faktum är att en nyss fylld vattentank kan släppa ifrån sig en hel del vatten.
På vår bil finns ett överfyllnadsskydd och när man fyller tanken tills det börjar rinna ur det röret stämmer det väl med att tanken är fylld. Men efter en dag med (under körning) mycket måttfull vattenförbrukning så är tanken nere på ca 70%, under resterande dagar sjuker den mycket mindre.
Vi har kommit fram till att det är mellan 20-30 liter som går förlorade genom överfyllnadsröret under körning den första dagen.
Frånsett att det kan reta någon som tror att det är gråvatten så vill vi inte bli av med tankat vatten så jag har börjat fundera på att sätta en kran på skvallerröret som går att stänga efter fyllningen.
 
Toppen