• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiosamband

EvaKen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
20489
Medlemskap
2024
Är det någon som har vetskap om 155 mHz jaktradio är tillåtet som samband mellan husbilar när man kör i Europa?
EvaKen
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radiosamband

"Jakt och jordbrukskanalerna på 155MHz
6 Kanaler på 155MHz som främst är avsedda för jakt och jordbruk. Här får radion ha en maximalt utstrålad effekt av 5W. Notera också att några av kanalerna inte får användas inom insjöar eller svenskt territorialhav (155,400MHz, 155,425MHz, 155,450MHz, 155,475MHz, 155,500MHz, 155,525MHz)." Kan komma i konflikt med Marin VHF Radio, även i Europa.
Detta är ett nationellt tilldelat frekvensområde som kan komma i konflikt med andra tilldelningar i Europa.

Tryggast är man med det som är EU godkänt för användning mellan fordon.
1. PMR, kort räckvidd men bra samtalskvalitet.
2. Privatradio 27Mhz, längre räckvidd, kan vara mer störningar.
3. Amatörradio, det absolut bästa, kräver radiocertifikat och amatörradiosignal.
Hälsar Björn
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Radiosamband

3. Amatörradio, det absolut bästa, kräver radiocertifikat och amatörradiosignal.
Hälsar Björn
Har cert och signal men inte varit aktiv på lång tid och är därför inte uppdaterad på gällande reglemente. Vad behövs för att vara aktiv inom EU?

Min enda mobila rigg är på 2 meter, är den meningsfull att ta med?

SM2NHN / Erik
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Radiosamband

Min enda frekvens vid körning är ständig passning på 145,5000 MHz FM.
(Es SM2NHN jag tror inte folk här vet vad 2 meter är. Vi mäter frekvens i MHz.)
145,5000 MHz är mobil anropsfrekvens för amatörbandet.
Men det är mycket låg aktivitet.

De
SM4FPD
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Radiosamband

Vad bör man ha med sig för att bevisa att man är radioamatör, dels i Sverige, dels i Europa. Är det samma reglementen överallt och finns undantag, typ Schweiz?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Radiosamband

Vad bör man ha med sig för att bevisa att man är radioamatör, dels i Sverige, dels i Europa. Är det samma reglementen överallt och finns undantag, typ Schweiz?

Nationellt regelverk gäller i varje land och man har skyldighet att kolla innan man startar upp en radiosändare.

Internationellt finns regler och avtal för Radioamatörer, bl.a. Av IARU.

För de länder som anslutit sig så finns en s.k. CEPT licens. Den gäller även för Licensierade amatörer som besöker Sverige. Mer info finns här Amateur radio visitors to Sweden | Föreningen Sveriges Sändareamatörer

På SSAs hemsida kan man kolla signaler, din signal ser okay ut. Så om du har med dig legitimation och en kopia på certifikatet så klarar du dig bra, om du kollat landets nationella regler innan. Hälsar Björn/SM6FRI
 
Toppen