• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Norge har inget inflytande över EUs regler trots att de betalar 11-12 miljarder årligen.
 
Senast ändrad:

Thommy

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4149
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Helt riktigt är artikelns innehåll från 2010-02-04 i Husvagn & Camping. Enligt meddelande från Transportstyrelsen några dagar senare har den norske juristen sagt att deras tolkning är att "hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig Norge".
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vill ytterligare nämna en "grej" i detta ärende. Vad jag fick lära mig för cirka fyra år sedan, var att hela upprinnelsen kommer från England. Alltså: det är inget svenskt påfund! Grandfather's Right överfördes senare som Farfarsklausulen av Transportstyrelsen.
M.V.H. Jack43
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Selv ble jeg stoppet i en kontroll ved Eda i 1993 og fikk beskjed om å snu og returnere til Norge med min lastbils registrerte Chevy G30 Van. Jeg hadde den gangen det gamle norske kjørkort et med påske plettfri at det gjaldt for kjøretøy opp til 7500 kg. Norge som Tyskland alltid hatt vekt grenser og ikke kjøretøy kategorier. 3500 kg grensen kom inn som en første tilpassning til EU sine regler.

Med Chevy hadde jeg ingen problemer i andre land, kun Sverige.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det vettigaste vore väl att man kan ansöka om att få ett C1-körkort. I och med det så begränsar jag min möjlighet att köra fordon över 7,5 ton. Idag kan jag köpa en PB 2 som väger 10 ton med ett vanligt b-körkort. Varför ska jag betala 5-7 tusen kronor på att skaffa C1 körkort och därmed begränsa mig själv. Därför tycker jag att alla vi som har B-körkort taget före 96 ska kunna ansöka om att få C1 gratis

Bernt
Helt otroligt få ett körkort på posten utan att göra något som helst prov.
Det är en skam att ens tänka tanken med hänsyn till oss yrkesförare.
Jag tycker att kravet på rätt behörighet ska gälla om ni inte har rätt behörighet så köp då en mindre bil.
Det med behörigheten visste ni väl när ni köpte en för tung bil sedan ifrågasätta varför ni måste betala för en högre behörighet.Fråga dig själv kommer du att klara provet?
Förlåt att jag blir grinig men ingen skulle få köra runt ett fordon över 3.5 ton med ett b kort.
Köra en fullastad ibland överviktig transportbil är inte en tung husbil vad jag vänder mig imot är ombyggda bussar och stora HB runt 7 ton och mer än så i vikter de skulle inte få köras med ett B kort.
Där borde C-1 gälla därefter C



Tidigare yrkesförare.:music-icon:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Så du menar att det är en så dramatisk skillnad att köra en husbil på exempelvis Fiatchassi som väger 3850kg jämfört med en identisk bil registrerad för 3500kg? Vad sedan yrkesförare har med saken att göra förstår jag inte heller. Det är väl inte många yrkesförare som kör husbil i yrket?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Så du menar att det är en så dramatisk skillnad att köra en husbil på exempelvis Fiatchassi som väger 3850kg jämfört med en identisk bil registrerad för 3500kg? Vad sedan yrkesförare har med saken att göra förstår jag inte heller. Det är väl inte många yrkesförare som kör husbil i yrket?


Plus
Att det var massor som fick vanliga C-kort (utan begränsning) helt utan speciella krav nån gång i början på 80-talet.
Då är vi väl inte sämre chaffisar idag än vi skulle kunna fixa ett fordon upp till 7,5ton
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Som jag och många andra har skrivit så blev hela det här undantaget galet.
Att få köra en omtypad turistbuss på över 11ton är väl lite magstarkt.
Eftersom den här regeln från -96 nu finns och den har skapat en massa oreda om höga vikter och ev. problem utomlands så tycker jag fortfarande att man skulle ha givit dom som går under undantaget ett C1 och därmed begränsat vikten till 7,5ton och samtidigt gjort det solklart att få köra utomlands. Hade också varit ok med ett par tusen i avgift och en teoritimme.

Men dispansernas land fortsätter på sin krokiga bana i vanlig ordning. Ta bara skatten på dieselfordon.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

När begreppet C1 infördes av EU fick alla tyskar det per automatik, så även norrmännen.
Det är tydligen bara transportstyrelsen som har en annan uppfattning. Kan det vara fadäsen när man delade ut C-kort till kreti och pleti på åttiotalet som är orsaken?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Som jag och många andra har skrivit så blev hela det här undantaget galet.
Att få köra en omtypad turistbuss på över 11ton är väl lite magstarkt.
Eftersom den här regeln från -96 nu finns och den har skapat en massa oreda om höga vikter och ev. problem utomlands så tycker jag fortfarande att man skulle ha givit dom som går under undantaget ett C1 och därmed begränsat vikten till 7,5ton och samtidigt gjort det solklart att få köra utomlands. Hade också varit ok med ett par tusen i avgift och en teoritimme.

Men dispansernas land fortsätter på sin krokiga bana i vanlig ordning. Ta bara skatten på dieselfordon.

Menar du att alla som tagit körkort före 1/7 -96 skulle få ett C1-kort eller bara dom som har husbil över 3,5 t ? Man kan väl inte begränsa möjligheten för dom som ännu inte har köpt husbil men har tagit körkort före 1/7 -96. Många 38-40åringar och äldre skulle säkert uppskatta detta. Jag tror att ett rättvisare och säkrare sätt att lösa problemet med undantagsregeln vore att ta bort den då skulle alla som ville och kunde skaffa rätt behörighet.
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

När begreppet C1 infördes av EU fick alla tyskar det per automatik, så även norrmännen.
Det är tydligen bara transportstyrelsen som har en annan uppfattning. Kan det vara fadäsen när man delade ut C-kort till kreti och pleti på åttiotalet som är orsaken?

Kreti och pleti skriver du, ja dom som skaffade sig C-kort genom att uppsöka en polisstation och genom ett osant intygande påstå att dom kört lastbil i betydande omfattning (men utan någon som helst vana) är värda det epitetet. Dom flesta som fick C-kort hade ju kört tankbilar och tunga lastbilar som anställda.
Åke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Menar du att alla som tagit körkort före 1/7 -96 skulle få ett C1-kort eller bara dom som har husbil över 3,5 t ? Man kan väl inte begränsa möjligheten för dom som ännu inte har köpt husbil men har tagit körkort före 1/7 -96. Många 38-40åringar och äldre skulle säkert uppskatta detta. Jag tror att ett rättvisare och säkrare sätt att lösa problemet med undantagsregeln vore att ta bort den då skulle alla som ville och kunde skaffa rätt behörighet.
Åke

Jag menar att dom som faller under dispensen borde ha fått C1. Dom som inte faller under dispensen får ju ändå inte köra tunga fordon. Dispensen kan man inte ändra på som du vet så ditt förslag faller direkt.
Du behöver inte krångla till det med typ av ägarskap på vikter få är du ju inne på samma virriga regler som våra myndigheter.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Håkan
Vad menar du med faller under dispensen? Menar du inte att personer som tagit körkort före 1/7-96 och inte har ett körkort som varit återkallat? Det är ju massor med personer som uppfyller det kravet skall alla få C1-kort?
Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Kreti och pleti skriver du, ja dom som skaffade sig C-kort genom att uppsöka en polisstation och genom ett osant intygande påstå att dom kört lastbil i betydande omfattning (men utan någon som helst vana) är värda det epitetet. Dom flesta som fick C-kort hade ju kört tankbilar och tunga lastbilar som anställda.
Åke


Frågan skall ställas till utfärdande myndigheten, jag har i alla fall ingen vettig förklaring till märkligheten.:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Håkan
Vad menar du med faller under dispensen? Menar du inte att personer som tagit körkort före 1/7-96 och inte har ett körkort som varit återkallat? Det är ju massor med personer som uppfyller det kravet skall alla få C1-kort?
Åke

Jag ger upp. Tror faktiskt du driver med mig. Eller så.......:rolleyes:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tycker det är märkligt att Sverige valde vägen med en undantagsregeln. Hur är det i övriga Europa? Vad känner till verkar det bara vara Sverige som målat in sig i ett hörn med sin undantagsregel och personbil klass2.

Före juli 1996 fanns i Sverige lätt lastbil och tung lastbil, där gränsen var satt till 3500 kg. Lätt lastbil fick köras på personbilskörkort B.
För personbil fanns ingen definierad maxvikt och fick köras av den som innehade personbilskörkort B.
1996 anpassade vi våra regler efter EU:s och därmed gällde B-kortet bara upp till 3500 kg.
MEN, vi tillämpar inte retroaktiv lagstiftning i Sverige, därför får de som då fick köra en tung personbil även göra det i fortsättningen.

Det handlar alltså inte om någon undantagsregel och jag tycker inte heller att man "målat in sig i ett hörn". Jag tycker vi skall vara rädda om detta system och inte önska oss allt för mycket ändringar, för om vi gamlingar ställer krav på att vi skall få ett C1-kort alldeles gratis, så kanske myndigheterna börjar fundera på om de verkligen skall godkänna några nya PB2.
Vi är trots allt ganska få som utnyttjar den här grandfather-regeln och den gruppen kommer i stort sett vara försvunnen om 30 - 40 år.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Man kan ju tycka vad man vill om undantagsregeln men jag skulle tro att vi som har HB över 3,5 ton & inte har C-behörighet är nog ganska många. Det vore ju tragiskt om vi skulle vara tvungna att sälja våra HB eller lägga ut 1000-tals kronor för att ta behörigheten. De som fick C-behörighet för att dom kört tung lastbil som anställd blir väl inte sämre förare än en som tagit C-behörighet på körskola, han har ju körvana med tungt fordon. Däremot, att undantagsregeln ger rätt att köra fordon med obegränsad vikt är enl. mitt tycke kanske lite galet. Jag tycker att de personer som idag äger en HB sedan låt säga 1 år (enl. bilregistret) upp till 7,5 ton skulle kunna få C1-behörighet om dom ansökte om detta. Själv hade jag full behörighet (A, BE, CE, DE) för några år sedan men valde att inte förnya detta. Idag har jag A, BE men har nu ansökt att få tillbaka mina gamla behörigheter. Kostnaden för detta är ett läkarintyg 100:- + 150:- till Transportstyrelsen.

Jag tycker att vi inte skall älta detta ärende på forumet, någon myndighetsperson kan läsa & börja krångla till det. Vem skulle tjäna på detta? Svaret är enkelt, INGEN!

Slutligen vill jag kommentera en fd. yrkeschaufför's uttalande. Inte f-n blir en som kört HB över 3,5 ton sämre förare än en som haft det som yrke. Vad det handlar om är körvana vilket man skaffat sig med det egna tunga fordonet.

Så tycker jag så nu är det fritt fram för kritik för mej "rör det inte i ryggen".:D

Bennie
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Håller med dig om det mesta Bennie men tror att skall man dela ut C1-kort måste man nog bestämma ett slutår för undantagsregeln och informera att alla som kört tung husbil i betydande omfattning och kan dokumentera detta kan få sina körkort utbytta till C1-kort inom detta år.
Åke
 
Toppen