• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag tror att den bristande hänsynen beror mycket av den frånvarande polisen. Och kanske av bötesbelopens storlek. I många länder där de minskat antalet trafikpoliser liksom i Sverige, har de kompenserad detta med otroligt kraftiga böter, något ingen vill ta. Kombinerar man detta med fostrande TV program så gör det effekt.
Men vi kanske är "lite" naiva? Vi tror på den goda medborgaren som bara finns i de politiska sagorna. Kameror i varje gathörn med ansiktsigenkännigsprogram och alla poliser skall utrustas med live kamera så allt registreras. Slut på käpplet och inför ordning och reda. Bilister skall ha sin egen kamera så de kan försvara sig med sina bilder.
Lås in dessa integritets ivrare som bara skyddar kriminella. Vad är de för människor? Domarämnen?
Och varför skulle inte cyklister kunna ha kamera? Efter tillbud kan bara räcka minneskorten till polisen, och de skickar en bötesbelopp kring 15.000kr till slarven och först då tror jag folk skärper sig... Problemet är att ingen bryr sig om någonting vilken nivå det än är. Alla är upptagna med sin skärm eller av navelskådning......
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag minns från den tiden när jag bodde i Göteborg för några decennier sedan att bilisternas hämningslösa framfart i stan orsakade mängder med småkrockar. Glas- och plåtbitar fick inte ligga kvar på vägbanan utan skyfflades in på trottoaren eller cykelbanan. Efter ett antal punkteringar gav jag liksom andra cyklister upp och övergav cykelbanorna. Detta ledde till ständiga konfrontationer med bilisterna som hade så bråttom att de ansåg sig stå över lagen och uppförde sig som busar, minst sagt.

Still alive, trots allt.

Jappe

PS. Vi som cyklade även på vintern hade det ännu besvärligare! Snöröjarna ansåg att det var lämpligt att fylla cykelbanorna med snö, is och bilrester.

Dessutom har man börjat med sopsaltare runt om i landet,på orter som Umeå har man till exempel börjat med det. Problemet är att cyklar är ännu sämre lämpade än bilar att framföra på saltade cykelbanor. Själv får jag kosta på cykeln 2-3000 kr efter varje vinter, med nya hjul (lager totalt slut) och vevlager. Att salta vägbanor ner till -10 till -15 ger ibgen effekt utan gör att vattnet fryser och det blir ännu halare än enbart med snö på cykelbanan. Så därför har tex i Uppsala cyklisterna börjat cykla på gator istället för cykelbanor, för att undvika saltet då gatorna inte är saltade i samma utsträckning. Man hörsammar inte cyklisternas krav och då blir följden att cyklisterna dyker upp på gatorna istället..
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Tråden fick fart igen, tänkte väl det. Bilden i mitt inlägg visar inte ett par som tränar eller ett gäng som tränar i klunga. Tjejen är helt ensam och väljer att cykla bland bilarna istället för på cykelbanan som är av god kvalité på hela sträckan mellan Bjärred och Lomma. Det är den frågan som förbryllar mig, men det skriver ni inte om. Denna tjej är inte ensam om detta, möter eller kör ikapp cyklister dagligen på denna sträcka som är hyfsat trafikerad.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

För mig ser det ut som en vanlig trottoar. Var den utmärkt som cykelbana tidigare än vad bilden visar?

Ser det ut som? Skulle jag skriva detta inlägg med min bild om det inte skulle vara en dubbelriktad cykelbanan som jag beskrev. Är bilderna mer trovärdiga än min text? Dessutom så är där en skylt till när man kommer norrifrån men den var så dålig på goggel map så jag tog skylten innan.
 

Bilagor

  • cykelbana norr.jpg
    cykelbana norr.jpg
    706 KB · Visningar: 18
  • cykelbana söder.jpg
    cykelbana söder.jpg
    488,9 KB · Visningar: 23

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Ser det ut som? Skulle jag skriva detta inlägg med min bild om det inte skulle vara en dubbelriktad cykelbanan som jag beskrev. Är bilderna mer trovärdiga än min text? Dessutom så är där en skylt till när man kommer norrifrån men den var så dålig på goggel map så jag tog skylten innan.

Det var ju precis däför jag frågade. Går ju inte att se på bilden innan.
Många tror att man får cykla på en trottoar utan att det är märkt så.

Bra att du vet skillnaden. I min hemby finns gott om cyklister som inte gör det.

(Personlig reflektion: ALLT är inte avsett som påhopp, reagera inte som det vore det!)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Några fakta i målet:

Cyklister är mjuka - motorfordon är hårda. Cyklister som fysiskt hävdar sin rätt i trafiken leker med döden.

Finns det cykelbana skall alla cykla där. Tränar man får det väl bli "transportsträcka" (egen tolkning).

Många cyklister tror att övergångsställe är cykelöverfart. Så är det inte. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg.

Jag har aldrig och skulle aldrig köra om en cyklist när jag får möte på en trång väg utan cykelbana. Jag bromsar in och väntar med att köra om. (Lärdom från 9 år på Gotland).

Händelse i Slovenien förra veckan: En lastbil kör om en "liggande" och vinglande cyklist. Tränger ut mötande trafik. Som tur var såg jag incidenten i tid och kunde lägga högerhjulen på höger asfaltkant och kunde undvika en frontalkrock med lastbilen.

Cyklister är mjuka - motorfordon är hårda. Cyklister som fysiskt hävdar sin rätt i trafiken leker med döden.

I trafiken finns det bl a:

Alkoholpåverkade förare och drogade förare

Ouppmärksamma och trötta förare

SMS'ande förare och förare med barn i barnstol i framsätet.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Igår körde vi på E14 från Åre mot Östersund. Efter en jättekö pga asfalteringsarbete löstes inte kön upp som brukligt. Varför? Jo ett stort antal cykellag med 20-tal cyklister som körde två i bredd och med följebil blockerade. Ingen info om detta evenemang och inga poliser i sikte. Livsfarligt. Ett lag som stod på parkeringsficka för matpaus(?) kastade sig upp på cyklarna när de startade igen utan att ens titta bakåt innan de var ute på vägbanan.
Vet inte om det var träning eller tävling.
Ingen trevlig upplevelse.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Tråden fick fart igen, tänkte väl det. Bilden i mitt inlägg visar inte ett par som tränar eller ett gäng som tränar i klunga. Tjejen är helt ensam och väljer att cykla bland bilarna istället för på cykelbanan som är av god kvalité på hela sträckan mellan Bjärred och Lomma. Det är den frågan som förbryllar mig, men det skriver ni inte om. Denna tjej är inte ensam om detta, möter eller kör ikapp cyklister dagligen på denna sträcka som är hyfsat trafikerad.

Tjejen hade sina skäl att cykla på körbanan och skälen är hennes ensak. Så länge hon har rätten att utnyttja körbanan...så ska hon inte behöva förklara varför. Viktigare är att veta att vi måste förhålla oss till henne som medtrafikant då hon väljer att utnyttja körbanan.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Jag har funderat lite om detta, här i kommunen har cykelbanorna byggts ut och utmärkts med ett runt blått påbudmärke, vad jag förstår betyder ett påbudsmärke att det skall följas.
Finns det utmärkta cykelbanor skall cyklar framföras där, oavsett om cyklisten klätt ut sig till Gösta Fåglum.
Det är vad jag tror, men jag har haft fel förr.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Om t.ex. ett tiotal cyklister i en idrottsförening ger sig ut på landsvägsträning och cyklar som tävlingscyklister gör: Turas om att dra, "ligger på rulle" etc. så vill jag inte ha dem i baken då jag promenerar på en kombinerad gång och cykelväg. Självklar skall de hålla till på landsvägen.

:cool:
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Är det en cykeltävling som är utlyst och med varningstavlor utmärkt kan jag väl förstå att det kan gälla vissa undantagsregler, med rätta.
Men inte blir man väl tävlingscyklist bara för att man klär ut sig och ger sig ut på träning?
Typ jag klär ut mig till tävlingsgångare och beger mig till konsum för att inhandla min dagliga öl gör väl inte att alla trafikregler plötsligt upphör?
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

NTF Konsument - Trafikregler för cyklister och mopedister
Bara att läsa, man behöver inte cykla på cykelbanan om det inte passar för det tilltänkta målet.
Upp till cyklisten.
Om man nu tänker sig att det tilltänkta målet ligger 3 kilometer bort, så är det nog cykelbanan som gäller, är det 100 meter bort och till vänster så är det kanske upp till cyklisten.
Detta är ett intressant ämne som bör utredas noga.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Om man nu tänker sig att det tilltänkta målet ligger 3 kilometer bort, så är det nog cykelbanan som gäller, är det 100 meter bort och till vänster så är det kanske upp till cyklisten.
Detta är ett intressant ämne som bör utredas noga.
Eftersom cyklisten kan påstå vilket mål som helst vid en ev förfrågan så är det nog tämligen omöjligt att göra något åt detta. Antar även att polis har viktigare saker att göra.
Det är dock klart att man INTE måste använda cykelbanan.
Bra tycker jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Kul tråd!

Her down under er det lov å sykle på de fleste motorveier selv veier med fartsgrense 120, det er veiskulderen som benyttes. Noen få Freeway strekninger har forbud mot syklister.

Highway 1 her på østkysten er en blanding av 1+1, 2+1 og motorvei med noen strekninger freeway. På de dårligste stekningene uten veiskulder er de få syklistene et problem, det kan bli flere km i sykkeltempo før en kan komme forbi.

Selv bor jeg i området for Rally Australia, med nærmeste SS omlag en mil vekk, syklister på våre lokalveier av samme kvalitet som en del av SS strekningene må behandles som kjøretøy da de ligger midt i kjørebanen - veikanten er for ujamn og farlig! Heldigvis er det ikke stor trafikk.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Tjejen hade sina skäl att cykla på körbanan och skälen är hennes ensak. Så länge hon har rätten att utnyttja körbanan...så ska hon inte behöva förklara varför. Viktigare är att veta att vi måste förhålla oss till henne som medtrafikant då hon väljer att utnyttja körbanan.

Hennes eventuella skäl vet vi inget om och det är inte alls bara hennes ensak. Det handlar om att visa hänsyn i trafiken och det gäller givetvis även den cyklande tjejen. Om hon valt att cykla på vägen istället för på cykelbanan p.g.a. okunskap eller ren bekvämlighet är det att inte respektera regler och medtrafikanter.
Som bekant så har ju ingen några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Tyvärr får många duktiga cyklister ta skit för den stora massa med cyklister som beter sig som huliganer i trafiken. Speciellt inne i städer cyklas det kors och tvärs över gator, mot trafiken och ofta mot rött. Noll respekt för trafikreglerna.
Som bilist blir det då tyvärr lätt att råka se cyklister ute på landsvägen som samma huliganer fast ute på långfärdsresa.:oops:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Konstigt att cyklister från Europa inte visar bättre kunskap i Sverige där ser man hela tiden dom med sina länders flagga cykla på E4 och framförallt väldigt många av dem har inga lysen i tunnlar, ren livsfara, råkade ut för detta på vägen mot Nordkap.
Så nog är det bäst att man tar det lugnt och försiktigt på vägarna dom är ju inte döda ting utan levande varelser till skillnaden på 4 tonnaren man kör.

/Pelle
 
Toppen