• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SIM kort för EU

J

Jarn

Guest
När jag i år åkte till Italien skulle jag ha ett Vodafone SIM kort för telefoni o data, då jag läst att där ingår roaming i alla EU länder samt Norge o Schweiz.

Tyvärr var det helg då jag körde igenom Tyskland så jag kunde inte handla det.

I Italien så fanns i stället SIM kort för enbart data från TIM för 19 € för 5 Gb eller 29 € för 20 GB. Gällde i 90 dagar.

Nu på hemresan stannade jag till vid en Vodafone butik i Tyskland och köpte ett Vodafone kort, då jag ju inte skulle vara så många dagar där till, så valde jag lilla paketet för 9,99 € "CallYa Smartphone Special"
Då ingår 200 min samtal eller SMS i valfritt nät samt obegränsat med samtal o SMS inom Vodafones nät och 750 MB data i 4G. Giltigt 4 veckor, sedan kan jag förlänga det via nätet eller köpa kodkort i butik.

Fungerade perfekt när jag sedan kom till Danmark o Sverige kom det upp meddelande att jag surfade o ringde precis som vanligt "hemma" i Tyskland.
Funkade också perfekt med internetdelning till annan telefon eller surfplatta.
Enligt säljaren kunde jag dock inte låta SIM kortet vara inaktivt mer än 6 månader för då stängdes det ner.
Ett bra alternativ om man inte behöver allt för mycket surf (då kan man ju leta upp ett gratis WIFi) och rör sig mellan länder samt även ringer ibland.

Jetzt mit LTE: Alle CallYa Prepaid-Tarife im Vergleich
 
4

4 JO

Guest
Sv: SIM kort för EU

I maj köpte jag ett SIM-kort för att använda i TIMs nät.
Gick in i en av deras butiker i Milano och det tog en väldans lång tid för dem att få till ett kort för mig. Hade jag inte varit riktigt vaken så hade jag bara fått halva datamängden till dubbla priset.

Dessutom var 4G-täckningen för det mesta obefintlig.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort för EU

Det går att hitta vettiga kontantkort numera när man reser.
Det blir intressant att se vad som händer nästa år.

DSC_1591.JPG
Detta startpaketet använde vi oss av i Polen förra veckan.
15 Gb. 15 dagar 19 zloty (ca. 44 kr.). Simkortet gäller minst ett år, bara att fylla på valfritt belopp kontant i butiker och kiosker.
Bra 4g täckning på alla ställe vi besökte.

Tidigare gick det att köpa utan registrering, men nu måste man visa pass.
Kan fungera med körkortet också.

Krister.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort för EU

Uppkopplingen fungerade så bra att det gick att strömma svensk radio med telefonen via Bluetooth till bilradion under tiden vi körde.
Använde simkortet i routern gick bra att dela och strömma tvprogram via slingbox..
Krister.
 
Senast ändrad:

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: SIM kort för EU

I maj köpte jag ett SIM-kort för att använda i TIMs nät.
Gick in i en av deras butiker i Milano och det tog en väldans lång tid för dem att få till ett kort för mig. Hade jag inte varit riktigt vaken så hade jag bara fått halva datamängden till dubbla priset.

Dessutom var 4G-täckningen för det mesta obefintlig.

Köpte ett Tim kort uppe vid Garda Sjön här i slutet på Juni som jag använde genom hela Italien ut på Sicilien och mycket nöjd med mottagningen, oftast 4G..
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort för EU

Funkar det Polska simkortet också i hela EU?

Nej. Men kanske nästa år.
För närvarande använder jag Meo i Portugal, masmovil i Spanien och och till tele2 köper jag extra surf under förflyttning i övriga länder. Här hemma Telia och tele2.
Vilken soppa. Men vill inte binda upp mig med någon innan jag sett hur utvecklingen blir.
Krister.
 
J

Jarn

Guest
Sv: SIM kort för EU

Meningen med mitt startande av tråden var just att det var smidigt med ett kontantkort som enkelt o hyfsat billigt fungerar inom hela EU inkl Norge. Både med samtal, surf och surf delning.
Att det sedan finns billigare lokala varianter vet jag med men det är ju en helt annan sak.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: SIM kort för EU

Tack för tipset, låter smidigt. Jag väntar också in vad som händer framöver och funderar vad vi ska göra nu i vinter. Det här ska jag skriva upp som minne.

Ska även följa den andra tråden (Telenor frihet) om någon har det i Spanien/Portugal.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: SIM kort för EU

Nästa år behövs inget annat än ditt vanliga sim kort. Då romingen skall bli fritt i europa. Tror det är från Augusti nästa år:mcride:
 
F

F.d. 30769

Guest
Sv: SIM kort för EU

Telenor har abonnemang som man ringer o surfar i EU för samma pris som i Sverige. Enklare kan det inte bli.
 
Toppen