• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats Strömstad

toscana

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
930
Medlemskap
2024
Hej
I Helgen var vi i Strömstad .Tänkte stå vid lasaretts parkeringen ,men där har kommit upp förbudsskytar .MOT HUSBILAR. :mad::mad:
Vi åkte en bit bort mot Coler Line . där finns fri parkering med toalett kan även bli av med soppåsen.;)
Det är ca 200m till centrum .

Hej från Tocana Sonny susan :wub:
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Strömstad

hej
ringde och pratade med parkeringsvakterna i strömstad ang lassaretsparkeringen. det går bra att ställa husbilen där för några tim men inte att sova över (campa).
margaretha
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ställplats Strömstad

Ta inte illa upp nu men jag hänger upp mig på just övernattning=campa.

På årsmötet läste jag på en av medlemmarnas bilar (kanske inte ordagrannt)
"Vi campar inte, vi har parkerat" och det är bra uttryckt om vad det handlar om.

Bara hjulen i marken, inom P-markeringen och betald parkeringsavgift = parkering

Tänk om vi kunde driva denna fråga, kanske t.o.m. provocera fram ett prejudikat för just skillnaden mellan att campa och att parkera.
Testpilotens ev böter, kostnad för överklagande mm borde vi kunna ta som kostnad i klubben bara för att tvinga fram en klar regel för vad det ena och andra är i "lagens" mening.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Strömstad

Hej!
Är det bara så enkelt att alla hjulen skall rymmas inom p-markering/p-ruta?
Bla finns överhäng och behövs dörrutrymmesbehov utanför bilens hjul också!

Om man parkerat på en p-ruta bredvid en husbil med överhäng av sida, bak- eller framdel.
Hur agerar p-vakt eller polis betr möjligheter att öppna bildörrar, ev parkeringsskador, etc?

Jag tror inte att "alla hjul inom p-markering" räcker! Man bör göra rätt för sig och
betala för det antal p-rutor som "faktiskt utnyttjas inkl ev överhäng"!
Man bör ge plats för att öppna såväl p-grannens som min egen bildörr.
Parkera så som du själv vill att andra skall parkera!

Parkeringsprovokationer(?), hör de hemma i Husbilsklubben(?), bör genast klaras ut av "ansvariga"
för att undvika ev misstag! Lagregler finns(?) för parkering men eget sunt förnuft(!) behövs också!
/ Bengt
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Strömstad

Så här står det i Trafikförordningen

<A name=K3P49S1>49 § Ett fordon får inte parkeras så att
<A name=K3P49S1N1>1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
<A name=K3P49S1N2>2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ställplats Strömstad

Missförstå mig inte när jag skriver att provocera för att tvinga fram skillnaden mellan camping och parkering.
Kingen snappade upp regelverket som skall följas. Är det så att bilens överhäng tar upp en del av nästa p-plats, betala dubbla avgifter.
Bäst är att hitta en p-plats där överhänget går in över en kantsten med gräs eller rabatt bakom dvs att det inte stör eller hindrar någon annan.
Häng inte upp dig på millimeterfrågor utan diskutera just camping vs parkering.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Strömstad

just på lassaretsparkeringen i strömstad har det varit jättestora problem med husbilar som har campat inte bara över natten utan hela veckor. fällt ut markisen ställt ut stolar bord och grillar på 2-3 p-platser därför vill dom ha bort husbilarna från stan. de boende har inte kunnat parkera för alla campare. jag ringde pga att syrran bor där och vi behöver stå där när vi hälsar på henne.
maggan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ställplats Strömstad

En sak att nämna i sammanhanget är skillnaden på Allmän och Privat parkering.
Parkeringsregler i trafikförordningen gäller Allmän parkering och då krävs godkända skyltar för att reglerna ska gälla. Vägverket o Kommunala parkeringar i huvudsak men kan även vara privata och dessa är då reglerade i förordningar hos kommun eller länstyrelse.

På Privat parkering eller väg kan ägaren skylta med i princip vad som helst och detta gäller. Att se upp med på tex. en del gästhamnar där marken är kommunal men utarrenderad till en privat båtklubb som då kan ha sina egna parkeringsregler.
 

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats Strömstad

På Lagunens Camping i Strömstad finns "lyxställplatser" för 495 kr/dygn inkl el m m men ej dusch inkluderat. Fina platser men hade jag tagit reda på priset först så hade jag inte stannat! Det dyraste vi varit med om inkl sp i andra europeiska länder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Strömstad

just på lassaretsparkeringen i strömstad har det varit jättestora problem med husbilar som har campat inte bara över natten utan hela veckor. fällt ut markisen ställt ut stolar bord och grillar på 2-3 p-platser därför vill dom ha bort husbilarna från stan. de boende har inte kunnat parkera för alla campare. jag ringde pga att syrran bor där och vi behöver stå där när vi hälsar på henne.
maggan

Jag kan förstå att man reagerat på vissa HB's beteende. Det är ju tvärt emot vad som är tillåtet/ brukligt. Att övernatta på parkering eller ställplats innebär att man INTE kan bre ut sig med markiser, möbler mm. Detta agerande förstör för alla oss andra "rättrogna".

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ställplats Strömstad

På Lagunens Camping i Strömstad finns "lyxställplatser" för 495 kr/dygn inkl el m m men ej dusch inkluderat. Fina platser men hade jag tagit reda på priset först så hade jag inte stannat! Det dyraste vi varit med om inkl sp i andra europeiska länder.

Att nyttja en så dyr ställplats skulle inte falla mig in. Det finns bättre & billigare platser på bohuskusten att övernatta på. Dessutom ligger den väldigt långt från tätort. Lagunen är ju en Swecamp vilket innebär att det är ett mycket dyrt alternativ.

Bennie
 
Toppen