• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är vi verkligen representativa?

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej. Står på ställplatsen i Grimeton. Vägen mot Ullared. Gratis, gott om plats bara två husbilar. Service som erbjuds är soptömning. Om platsen hade haft el o kostat 100-150 kr så hade här kanske varit fullt. Ett beteende som jag lagt märke till är att när kvällen nalkas så beger sig många till sanitet med tandborsten i högsta hugg. Jag borstar tänderna i husbilen.

20160718_190153.jpg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Idag "inspekterade" jag för första gången Herrgårdscampingen här i Kristinehamn. Den var i stort sett fullbelagd med husbilar och husvagnar. Uppskattningsvis var mellan 1/3 och 1/2 av ekipagen husbilar.

Huruvida det har någon koppling till att ställplatsen i gästhamnen är fullbelagd i stort sett varje dag så här i turistsäsongen vet jag inte.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Är vi verkligen representativa?

Självklart skall vi kämpa och verka för att få flera ställplatser,...........................

Tommy, du är skicklig på att skapa intressanta trådar. Jag har följt den här tråden med intresse. Som du kanske minns så försökte för ett par tre år sedan väcka diskussionen under rubriken "jag en campare". Trodde att vi skulle kunna bredda medlemsbasen. Nu är jag en luttrad typ. Efter våra 10 år i europa inser jag att det finns alla sorter. Och så ska det givetvis vara. Husbilsklubben är ett jättekul forum. Disparata åsikter gör det inte sämre. Det är bara att stå där man vill och fortsätta ha roligt åt inläggen i HBK.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej alla ! Jag blir lätt irriterad när vi som åtminstone ibland tar in på camping eller ställplats med lite faciliteter och gärna betalar för detta, blir beskyllda för att vara en prishöjande del av husbilsåkarna. Alla som vill ha ställplats centrumnära och då helst gratis, är inte dom en grupp som påverkar prisutvecklingen ? För det är ju så att till ex. bo centrumnära brukar kosta mer än i utkanterna, och vem skulle bestämma att Du eller jag ska gå nån utbildning i att använda dusch och skithuset i husbilen och det kanske är så att inte alla vill kosta på solpaneler, bränsleceller och annat utan lägger en del pengar på lite dusch och skithus på camping/ställplats. Nej lite nyansering i tråden är på sin plats utan påhopp att den ena är dummare än den andra, även om det sker med glimten i tangentbordet, förövrigt en förbaskat rolig tråd
Med en önskan om fin sommar hälsar
Hasse & Ingegerd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag är väl inte så jätteförtjust i den elitistiska ton jag tycker att man kan märka av här ibland även om det ofta är med glimten i ögat.
Det är precis som om det skulle finnas ”riktiga” husbilsåkare som vet hur en husbil verkligen skall användas och sen är resten en massa amatörer som inte vet/fattar bättre och därför, enligt eliten, helt enkelt använder sina husbilar fel.
Riktiga husbilsåkare har givetvis hela taket fullt med solpaneler och tar bara in på camping i yttersta nödfall. Gärna då i skydd av mörkret så ingen ser dem köra in.
Amatören vet knappt ens hur man stavar till fricamping och skulle förmodligen inte överleva en natt uppställd på en oklippt gräsplan utan tillgång till 230V och en närbutik på gångavstånd.

Nä, så allvarligt är det nog inte men den jargongen skrämmer nog bort en och annan från att vilja ta plats och komma fram här i forumet.:)
----------------------------------------------------------------------
Nu tycker nog jag att en del av oss som vill klara sig själva blir lite oskyldigt elitförklarade :D :p: bara för att man vill kunna klara sig själv med utrustningen som finns i bilen.

Om vi nu struntar i biten att vi är olika, och många är nöjda med sitt sätt att övernatta, och att det är helt ok. kan vi väl vara överens om.

Det jag tycker är jättesynd, är att massor med husbilsägare inte är helt nöjda med sina övernattningar, för de vet så lite om funktionerna och hur bilens alla finesser funkar och går att utnyttja, och därför ofta alltid tar en dyrare plats med el, toaletter, kök m.m. bara för att man inte vet hur och om man kan klara sig själv. Detta sker då ofta som jag skrev av att man inte vet och inte kan. Detta ofta i kombination att man inte vill/törs fråga och kanske känner sig lite dum att fråga om något som man inte ens kan formulera en bra fråga om.
Det är svårt att fråga om hur något funkar som man inte ens vet existerar.

Jag har hjälp till med rätt många köp åt bekanta m.m. Det är då man otroligt ofta märker att ägaren som vill sälja bilen inte har en aning om funktionerna som ens är standard på en bil.
Batterierna laddas inte när man kör... Skall den den göra det??
Laddare monterad original i bilen när man står på 230V... Vad, finns det, jag har en lös som jag flyttar och kopplar in??
Gasolen är aldrig använd fast man ägt bilen i 14 år.
Toaletten är inte använd alls.
Kylskåpet körs på 12V men det verkar bli varmt när man stannar ?? om man inte kopplar över till 230V. Gasoldrift är inte aktuellt för det är farligt har man hört.
Solcell på taket som har en brytare som aldrig varit tillslagen med nuvarande ägare.
Man vet inte var bobatteriet sitter när man frågar.

Jag har massor med exempel, och att jag skriver om det är absolut inte för att klanka ner på någon, utan bara för att jag tycker det är synd att åka omkring med en ofta dyr självförsörjande bil utan att veta om det. Eller att man inte kan eller törs använda finesserna.

När man köper privat så kan det ju vara svårt att få information av en del, eller att tillgodogöra sig all info man får som snabb korvstoppning.

När man köper av en firma så borde det vara en av deras skyldigheter att ha någon som verkligen har tid och kan sänka sig ner till en nyköpares nivå för att förklara allt tills det är glasklart.

Vi kanske skulle ha en avdelning här där nybörjare verkligen skulle kunna fråga de där "dumma" frågorna utan att skämmas, eller just behöva känna sig dumma.

Att alla inte är födda med en skiftnyckel i ena handen och ett mätinstrument i den andra är väl tur, för då skulle det saknas folk till många andra jobb som får samhället att funka. Men om det inte ens finns info så det går att läsa sig till finesserna i bilarna om man försöker, så blir det svårt.

M. mycket v.h. JANKRO.

Ps. Han som inte hade använt toaletten var inte negativ till toa i bilen för han hade en PortaPotti under matbordet i stället... Varför fattade jag inte alls på hans underliga förklaring.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jankro, jag tycker inte du skall ta åt dig. Det är väl inget fel med att vilja klara sig själv och använda sin husbil till max.
Det som kan bli lite tråkigt är när det ibland ses ner på dem som väljer att använda bilen på ett annat kanske mindre ”avancerat” sätt.
Sen finns det ju såklart dom som p.g.a. osäkerhet eller okunskap inte vågar/vet vad man kan använda bilen till och då är det bra att det finns dom som kan hjälpa till med att visa dem ljuset.:D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

JANKRO, jag tycker du träffar ganska rätt med ditt senaste inlägg. Jag kan bara gå till mej själv när vi köpte husbil. Det enda jag visste var hur man körde och tankade, hade blivit jätteglad om jag fått träffa någon erfaren husbilsåkare som kunde förklarat allt och svarat på mina många frågor om hur allt fungerar och vad man kan göra med extra utrustning.

Jag har lärt mej mycket här på forumet, och jag har fattat egna beslut efter vad vi vill ha husbilen till. Hade gärna haft solceller men det finns något som heter övervikt som begränsar detta, tyvärr.

Har tidigare efterlyst en grupp medlemmar man kunde kontakta och fråga om olika saker och kanske även få hjälp, dvs småsaker. Finns säkert många här som vill hjälpa till frågan är bara hur man kan organisera det.

Kanske en ny utveckling av HBK.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Är vi verkligen representativa?

det gör jag med men inte de som finns att köpa på dyra färjor som sjöpriser !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är vi verkligen representativa?

Ingen tvekan om att, vi som åtminstone syns och hörs mest, här på forumet är förespråkare för den enkla, billiga ställplatsen. Argumentet är ofta, "vi har allt med oss i bilen". Men så läser jag t.ex. om Örnsköldsviks nya fina centrala ställplats... //Tommy

Mycket riktigt Tommy, det du skriver, men det finns andra faktorer som påverkar. Vi övernattade där häromdagen (vi som kan kampa i en vecka utan vidare) där jag hann prata lite med ägaren och hans fru, mycket trevliga människor. En sak saknar vi och det är tvättmaskin, därför blir det stopp på kampingar lite då och då. Utan el kostade det 150:- och det var verkligen värt. Där fanns en tvättmaskin med tumlare (50:- för 3 timmar), helt OK. Nästa år är det fler maskiner. Vi rekommenderar varmt stopp & tvätt på den här kampingen. Gillar man Italienskt mat, då är du absolut på rätt ställe och du behöver inte kampa!

image.jpeg
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag läste ett inlägg där det sas "nej, laga mat i bilen gör vi inte, det sänker andrahandsvärdet på bilen".
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Har tidigare efterlyst en grupp medlemmar man kunde kontakta och fråga om olika saker och kanske även få hjälp, dvs småsaker. Finns säkert många här som vill hjälpa till frågan är bara hur man kan organisera det.

Kanske en ny utveckling av HBK
undrade Lassej

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/533958

"Faddrar" startades 2015 och jag vet inte om dom har fått några frågor att besvara. Har kanske fallit i glömska, dags att ta upp det igen??
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

De erfarna husbilsåkare är kanske av en annan sort? Eller så blir man sådan efter några decennier på vägarna? Liksom seglare.

Jag tänker det här med kostnader i olika sammanhang hur mycket debatt det väcker. En del tycker att dyrt är fint, eller värt varje öre följt av en astronomisk summa.

Jag skrev tidigare i en annan tråd om mannens viktigaste val i livet, nämligen hustrun. Man väljer också sina vänner, vilket är viktigt. Jag upptäckte kanska nyligen att mina vänner är rätt så udda personligheter, men de har en sak gemensamt. De är principfasta. Vissa extrema, vilket kan vara jobbigt ibland, men bra i längden. När jag talat med dem om trådens ämne, vilket alltid är aktuell, det här med kostnader och servicenivå, så får jag alltid ett förstående blick. Man kan inte acceptera omotiverat hög kostnad för en tjänst/vara, för det skulle strida mot ens principer. En vän upplyste mig varför han inte köper mjukglassen i Mariestads hamnplan som kostar 35kr. "Skall jag se ut som en idiot och gå omkring med den för dyra glassen i hand?" Vad tänker jag i så fall efteråt när jag vet att IKEA/Biltema säljer samma vara för 10kr? Eller är jag rentav så korkad att min målsättning är att pengarna skall vara slut när nya kommer? Representerar inte pengar för mig x antal timmar arbete? Förrutom bättre ekonomi ger principer också en bättre impulskontroll.

Är alltså strävan efter hög servicnivå och högre kostnader egentligen ett tecken på bristen av principer? Min uppfattning vad gäller Sverige är att det är lite glest med principfasta personer söder om Stockholm, typ han från filmen om "Mjölkpallen". (Som fö. har slagit stort i Frankrike, de älskar den filmen) Alltså, folk utan principer och mycket pengar/lån och stressade under semestern, gör campingägare glada.

Detta fick mig att tänka en rolig episod från Reperbahn någon gång under åttiotalet. En tysk vän skulle visa mig platsen ur "vetenskaplig perspektiv", men väl där blev det slagsmål bland glädjeflickorna om vem som såg oss först. De såg oss som hundralappar som drev för vinden... Jag fruktar att det är samma mentalitet bland folk som driver campingar/ställplatser för husbilar...
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag gör allt i husbilen! till och med släpper en liten fis då och då........men vårt val av övernattning beror inte på dessa saker.
Det beror på...skall vi bara sova och resa vidare dagen efter?
Är vi på rund eller semester resa?
Vill vi vara på samma ställe hela helgen eller semestern? Vad vill vi uppleva eller göra?
Finns det något speciellt just där som vi bara måste se?..........ja,frågorna kan bli många. Jag sammanfattar det så här. Vi stannar där det är bäst läge för det vi skall göra, och det kan bli väldigt olika.
Fram för valfriheten och att få vara den man är och bli respekterad för det.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej
Vi är fortfarande nybörjare.
Våra bilar har och är utrustade för var vi väljer och stanna. Just nu sitter vi och njuter av solnergången vid Sjöstugans camping i älmhult. Nästan hela familjen är samlad, 2 döttrar med respektive + 5 barnbarn totalt 10 pers. Denna camping är paradiset för ungarna.
För att husa alla har vi hyrt två rum på vandrarhemet.
Nästa vecka lägger vi oss på landön och pendlar till respektive jobb. I oktober börjar vi rulla runt och stannar där andan faller på. Nyår är bokad i tosteberga hamn.
Sedan kör vi på helgerna fram till påsk då lägger vi oss på landön igen.
Sedan blir det 15 året i rad till jämtland
Det har blivit nästan 4000 mil på drygt 3 år.
Sommar hälsningar från Inger o Bertil
 
Senast ändrad:

Gunilla o Leif

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västervik
HBK-Nr
10051
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

De erfarna husbilsåkare är kanske av en annan sort? Eller så blir man sådan efter några decennier på vägarna? Liksom seglare.

Jag tänker det här med kostnader i olika sammanhang hur mycket debatt det väcker. En del tycker att dyrt är fint, eller värt varje öre följt av en astronomisk summa...................

Att äta glass med utsikt eller på Biltemas parkering är valfritt och ibland får man betala för mervärdet. Principer är bra men kan också vara begränsande, man kan missa det roliga i livet. Tur att vi är olika. (Och bor söder om Stockholm)
Mvh
Gunilla:twitcy:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag håller med att principer kan vara begränsande om man inte ser upp. Men oftast ger principfasthet en trevlig eftersmak. Jag är en sådan person som inte vill ha "extra allt" i vardags, utan nöjer mig med det "vanliga". Då är det lättare att uppleva guldkant i livet med yttre atribut. Å andra sidan, om jag är tex. i Bretagne eller i Italien, så tar jag tillfället i akt och njuter av de lokala läckerheterna även för oskäliga priser, därför att de finns bara där... En dyr ställplats kan där motiveras med närhet till sevärdheter eller utsikt, men det är mer en engångshändelse. Fö. bor jag också söder om Stockholm, men det ändrar inte min åsikt om Norrlänningar.....(Trevligt folk, men fåordiga.)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Är vi verkligen representativa?

Jag håller med att principer kan vara begränsande om man inte ser upp. Men oftast ger principfasthet en trevlig eftersmak.

Nja håller nog inte med där principfasthet kombineras ofta med egenskapen envishet vilket gör att prestigen kommer in. Så då har vi en person som är orubblig, oföränderlig och med tunnelseende.:D
Så tur man bor söderut i landet :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Är vi verkligen representativa?

Hej. Står på ställplatsen i Grimeton. Vägen mot Ullared. Gratis, gott om plats bara två husbilar. Service som erbjuds är soptömning. Om platsen hade haft el o kostat 100-150 kr så hade här kanske varit fullt. Ett beteende som jag lagt märke till är att när kvällen nalkas så beger sig många till sanitet med tandborsten i högsta hugg. Jag borstar tänderna i husbilen.

Visa bilaga 115061

Hej LABIC!
Verkligen kul att se våran bil fångad på bild. Vi borstade tänderna i bilen dock. Hihihi
Det kom fler till platsen på kvällen o natten. Platsen skall få el och tömning men föreningen fick inte råd till detta i år. Besök gärna Grimeton Radiostation och gå en guidad tur. Då kommer det in ekonomi. Själv stod vi där för att det är en historisk plats och vi saknade ingenting. Gillar alla olika möjligheter att campa. Fri som camping. /tony
 
Toppen