• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svar önskas om lås och larm

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsklubbare
Jag skulle vilja be er som vet eller ev kan ta reda på en kvalificerad fråga.
Kan tjuvar och banditer öppna låsen på en Fiat Ducato med fjärrkontroll?
Följande hände natten mellan 1-2 juli på en rastplats utanför St Maxime vid Franska Rivieran.
Vi ankom vid sjutiden, vid halvnio kom polisen och varnade för att detta är en ”robbery place”, och detta är ingenting som jag brukar bry mig om.
Jag har ett skalskydd i fyra delar:
Centrallås.
Orginallarm
Spännband mellan förardörrarna
Tules extralås på slidedörren och bakdörrarna.
Och ett fyrastegs offensivt skydd om det värsta inträffar:
Två enkilos sprayburkar med brandskum framme på natten (räckvidd ca 2-3 meter).
En tvåkilos pulversläckare vid dörren (räckvidd ca 5-7 meter).
Steg tre och fyra tas per mejl pga rättsläget i olika länder (dock lagligt i Sverige).
Kl 02,20 väcker min fru mig om att något är på gång, jag flyger upp, och då har dom redan fått upp dörren på passagerarsidan, alltså först fått upp låset och sedan när jag kom upp stuckit in en lång kniv och kapat spännbandet.
I och med att jag konfronterat den första mannen, så dök det upp tre till, inalles fyra banditer.
Dom valde sedan att dra.
Lite snurrigt blev det dom närmaste 10 minuterna, innan jag fick kollat runt, både bilen och omgivningarna.
Vi valde därefter att köra vidare.
Jag hade gått å lagt mig vid tiotiden medans min fru valde att sitta uppe och läsa en bok till ungefär 23,30.
Hon är helt övertygad att hon då tryckte på centrallåset, vilket då indikeras med röd lampa. Och hon har lika högt säkerhetstänkande som jag.
Att åtgärda spännbandsproblemet mellan dörrarna är lätt åtgärdat, redan i morgon fixar jag vajrar från varsitt håll med spännband på mitten.
Mitt stora bekymmer är:
HUR KUNDE DOM FÅ UPP DÖRREN PÅ HÖGER SIDA, UTAN NÅGRA SOM HELST BRYTMÄRKEN!
Spännbanden var möjligtvis kanske inte så spända som dom borde!
Så frågan är:
Kan tjuvar och banditer öppna låsen på en Fiat Ducato med fjärrkontroll?
Jag är mycket tacksam, om någon vet något om funktionen med fjärrkontroll, till dess, lägger jag om tänket en del pga det inträffade.
Tacksam för svar.
Jörgen och Eva från Käringön
je@kustens.se
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Jag tror att dom går in med nån fjärrkontroll, vi hade också
påhälsning i Frankrike i november förra året. Men spännbanden
räddade oss den gången, ljuset i kupen tändes när dom
försökte öppna dörren.
 

CJ(a)Solna

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Solna
HBK-Nr
21174
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Hej alla husbilsklubbare
Jag skulle vilja be er som vet eller ev kan ta reda på en kvalificerad fråga.
Kan tjuvar och banditer öppna låsen på en Fiat Ducato med fjärrkontroll?..........................

Hej

Tråkigt att man inte får vara ifred. Bra att du jagade bort dem.

Har inget säkert svar på fjärrkontrolls öppningen. Men med den teknik som finns idag med att ta upp alla möjliga och omöjliga radiovågor och frekvenser så är det antagligen inte en allt för stor investering för buset att skaffa utrustning som kopierar din knapptryckning på låset. De måste nog bara vara i närheten.

Inför vår resa hade jag tänkt använda spännband med. Men hittade denna lösning (länk nedan) som jag blev mycket nöjd med. Åverkan på vajern utlöser 120 db larm. Spänna det gör jag genom att dra det lite olika vägar runt ratten.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/807260

Mvh CJ
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Svar önskas om lås och larm

Vet inte om mörkrets folk använder någon sorts fjärrkontroll men Fiat från och med 2007 med stående dörrhandtag som kommer utåt nertill när man drar i den för att öppna är hur enkel som helst att öppna med en på rätt sätt böjd svetstråd.Därför har jag kopplat larmet på min2012:a förbi centrallåset så att larmet går i fall dom lyckas lirka upp centrallåset.om det nu hjälper mot mörkrets folk.Men man vaknar i alla fall.
Mvh S670sl
 

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Fick detta mejl idag, och mycket riktigt, är det precis så det gått till.
Hej!

"Avskyvärt att läsa!

Kolla din förardörrs handtags ramlist utvändigt. Vi har Fiat Ducato -08 och inbrott när vi sov i bilen aug-14 i Göteborg på parkering. Vi trodde de använt fjärrkontroll för inget syntes och vi anmälde på Polisstationen på lördagen. Först på måndagkvällen hemma ser vi ett knappt 2 mm hål i gummilistens nederdel och ser att de tryckt in en syl och träffat låsmekanismen. Vi hade inte larmet på. Frun sov inte och upptäckte ljuset framme i förarhytten när dörren öppnats. Så syna din dörrs låshandtag nederdel ifall samma tillvägagångssätt."

Ett ca 2 mm diskret hål i underkant på förardörren hittade jag nu, och förstår nu exakt hur det gått till.
In med en liten syl under handtaget på förardörren, vips så öppnas centrallåset. Där tog dom fram kniven, och tänjde ut passagerardörren och skar av dom dubbla spännbanden. Min fru har sannolikt vaknat när centrallåset klickade till, och då väckte mig.
Detta problem är ju faktiskt lättlöst med vajer mellan dörrarna istället för spännband.
Dock, är det lika lätt att öppna centrallåset genom samma manöver på bakdörren?
Jag får ta mig en rejäl tankeställare om just detta. Och jag tar gärna emot goda råd om både bakdörrslås och ev bleck som skydd för "syltricket".
Tyvärr får man sammanfatta, att det är både snabbare och enklare att öppna en Iveco husbil med syl, än med nyckel.
Skitföretag, som Fiat, att inte kan sätta dit ett enkelt bleck, för att förhindra banditerna.
Tack till er som mejlade in förklaringen.
Jörgen
je@kustens.se
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Svar önskas om lås och larm

Tråkigt att bli överraskad av buset och att det är så lätt att ta sig in i bilen om man vet hur man ska göra. Tack för en bra förklaring om hur dom troligtvis gör och det borde ju gå att sätta nån form av skydd i dörren för att förhindra att det sker igen. Jag har satt små larm på mina dörrar ( har ju helintregererat så inte samma lås men). Dessa borde göra att man vaknar iaf. Går ju ha även på en plåtis bak o sidodörr.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...ystem/larm/fonster-och-dorrlarm-3-pack-p50444
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
4

4 JO

Guest
Sv: Svar önskas om lås och larm

Med dagens teknik så är det fullt möjligt att "avlyssna" signalerna från fjärrkontrollerna till centrallåset.
Antingen kan man helt lura centrallåset till att se låst ut fast det i själva verket inte är det eller så kan man "spela in" signalen och använda den för att senare låsa upp dörrarna.
Kräver dock att förövarna inte är allt för långt ifrån bilen, max ett 10-tal meter.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Är det så enkelt som att bara kopiera koden? Jag har hört att billås samt larm använder sig av rullande koder, d.v.s. att koden byts ut efter var gång den använts. Stämmer inte detta?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Är det så enkelt som att bara kopiera koden? Jag har hört att billås samt larm använder sig av rullande koder, d.v.s. att koden byts ut efter var gång den använts. Stämmer inte detta?

Jo, det stämmer i alla fall på de bilar jag känner till. Om de kopierar koden så är det ju koden för låsning. Upplåsningskoden är en helt annan.
Vad som däremot är enkelt att göra är att blockera signalen med en störsändare så att bilen inte låses när man trycker på fjärrkontrollen.
Därför skall man alltid kontrollera att bilen verkligen är låst innan man går iväg eller lägger sig.
 

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Tack för alla svar och tips.
Det får bli vajer mellan dörrarna denna sommar.
Till hösten satsar jag på Heosafe+ ett litet bleck under handtaget på förardörren.
Jag har nu Thules två lås för plåtis, en på sliddörren och en för bakdörren.
Tyvärr så har ju Thule valt att ha låset framåt i färdriktningen, vilket gjort att det becknat igen helt av smuts, en riktig skitprodukt, enl min mening.
Dock tycker jag det är Fiat som gjort sämst ifrån sig, att kunna sätta både lås och larm ur spel med en enkel liten syl! Skäms.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Svar önskas om lås och larm

Det finns inte förrän man själv blir drabbad, och då hade du ändå förberett dig som du beskriver. Nu blev du klok på att man tog sig in på det gamla mekaniska viset. Men den andra metoden med jammer är heller inget nytt, det har buset sysslat med i många år. Men jag kan förstå om man inte är tekniskt insatt så kan det skrivas hur mycket som helst om det i pressen då man inte ser sammanhanget. Detta är något för er som köper trådlösa larm till era husbilar och även era trådlösa villalarm. Se nedanstående länkar. Så mycket det har skrivets här på forumet om dessa remmar mellan dörrarna, men det har man ju inte vågat kommentera utan rädsla för att stämplas med dumstrut. Det ända vettiga och handhavande vänliga är vad som visas i inlägg 24 i första länken i inlägg 9.
Vad hände med mitt Europa och mitt Sverige? Nu måste man försvara sig mot reklam från alla håll, telefonförsäljare, mail som låser datorn, bluff fakturor och brev från bolagsverket, inbrott och rån o.s.v. Kanske inte så konstig att GT hade en artikel i helgen där polisen varnar. Polisen varnar för aggressiva vägpirater pÃ¥ E6 i sommar | GT
Störsändare slår ut larmet - Sydsvenskan
Störsändare slår ut villalarm - P4 Kronoberg | Sveriges Radio
Tjuvar använder störsändare - slår ut larmet | SVT Nyheter
Inbrottstjuv slog ut larm med störsändare | Ny Teknik
Sändare som stör ut villalarm säljs billigt på nätet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa - DN.SE
Så slår tjuvarna ut ditt inbrottslarm på några sekunder | Kvällsposten
Misstänkta tjuvar fast med störningssändare - Sydsvenskan
Störningssändare slår ut villalarmen | SVT Nyheter
 
Toppen