• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapa bort alkoven

F

F.d. 27321

Guest
Hej.

Har en fundering ang. alkoven på husbilen.
Är de möjligt att kapa bort den och bygga en snygg övergång?
Anledningen är att det finns en uppsjö av billiga husbilar med alkov, och jag vill inte ha de. Samtidigt blir ju bränsleförbrukningen lägre då den blir lite med strömlinjeformad.
Är det någon som gjort något liknande?
 

Bilagor

  • 20160630_170228.png
    20160630_170228.png
    1,2 MB · Visningar: 21
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Kapa bort alkoven

Allt är ju möjligt, men om man tittar på hur en alkovbil är utformad och hur en s.k halvintegrerad bil ser ut kommer det nog att se "konstigt ut" efter borttagandet av alkoven, jag kan inte förklara vad det är i alkovbilens konstruktion som gör att det ser konstigt ut om man tar bort alkoven.

Och sen är det väl så här, den period man använder en husbil (om man nu inte mot förmodan använder den för långresor året om) blir den lilla höjda förbrukningen med en alkovbil försummbar, men visst, utseendet blir kanske snyggare utan alkov, och sen bygger du ju bort en sovplats, den ska integreras i befintligt utrymme.
Men hoppas du trots alla belackare genomför dina planer, du får lova att lägga ut bilder här bara, vi gillar bilder här på sidan.
:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kapa bort alkoven

Måste vara feltänkt då blir ju bilen så liten att det är lika bra att åka personbil.
Behåll du alkoven bilen är väl fin med den på
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kapa bort alkoven

Min reflexion om saken är denna. Förslaget är udda då man då tar bort alla fördelar en alkovbil har. Enligt mitt sätt att se det är fördelarna med alkov det där överhänget över körplatsen - det ger skugga! Inuti bilen ger alkoven också svalka och framförallt rymd och luft volym.

Ökad bränsleförbrukning, ja visst, men inte katostrofalt. Sänker man farten lite och nöjer sig med 90km/h blir man inte fattig för det. Höjden kan vara nackdel vid förvaring och när man skall tvätta bilen.

Priset på alkovbilar är förvisso låga nu då alla vill ha det senaste, men det finns också rätt så strömlinjeformade alkovbilar, alla är inte skyskrapor.
Men vill man kapa och feja, så visst går det, men man bör ha öga för proportioner och stripes för att maskera skarvarna. Sedan är konstruktionen inte så där värst avancerad. Sidorna är ju raka, så svårigheten ligger i kurvaturen längst fram att få den lagom mjuk då alla kantiga lösningar skriker "constructeur amateur".... Man vill ju inte bli kännd för vad som helst, fast i början är all publicitet bra sägs det...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kapa bort alkoven

Att göra denna operation vore snudd på helgerån. HB'n skulle bli osäljbar när den tiden kommer. Ett bättre alternativ vore att sälja den & leta fram en hel- eller delintegrerad HB till passande pris. Mellanskillnaden skulle inte bli så stort om man betänker arbete & den ekonomiska förlusten vid en försäljning om det överhuvud taget går att sälja den.

Bennie
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Kapa bort alkoven

titta på gamla pilote halvintregerade det ligger bara ett plastlock över hålet istället för alkov
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Kapa bort alkoven

Jag har alltid tänkt att alkovbilor är fula och slukar bensin/diesel, alkoven duger endast till att förvara utemöbler och andra "bra att ha-saker" i!
Men är det inte bättre att köpa en annan bil utan alkov, typ VW California.
E
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Kapa bort alkoven

Jag tycker det är en bra ide funderade på den själv förra året när jag ville ha en smidigare husbil, men har en sån nu, tror den såldes i två versioner med och utan alkov.
Bilen blir säkert mindre vindkänslig och man kan lasta mer plus att man kan säja att vi kan inte få plats med släkten i bilen det blir bara vi två som kan bo i den.
Att klättra upp i en alkov verkar jobbigt, att sova med taket precis över huvudet verkar jobbigt, ännu värre om man måste gå på toaletten några gånger och ligger innerst.
Kapa torde gå lätt, sedan kan man ju bygga tak isolering och beklädnad utifrån.
Det svåraste är nog anslutningen till hyttakets sidor eftersom man måste minska bredden mot framrutan annars blir det helt tokigt.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Kapa bort alkoven

Jag tror att det bästa resultatet vore att kåp över delen i plast från en skrotad husbil.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Kapa bort alkoven

Satt och lekte i Paint...
 

Bilagor

  • Fil 2016-07-01 21 06 53edit.jpg
    Fil 2016-07-01 21 06 53edit.jpg
    111,8 KB · Visningar: 54

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Kapa bort alkoven

Vem köper en bil som inte är orginal ,ombyggd bil blir svårt att sälja ,håkan
 
Toppen