• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej, hallå.

De senaste dagarna har jag kört en del med bilen och den har gått väldigt bra efter att jag bytte alla tänddelar.
Jag behövde en liten låda för stereo och ev några knappar. Snickrade ihop denna av lite spillbitar,
142.jpg
Fort gick det och det blev ok.

Så var det då dags för besiktning, självklart slutar bromsljus och blinkers bak att fungera en timme innan. Jag kör in ändå för att se om de kan hitta något annat att anmärka på.
143.jpg
De hade det, men inget farligt. bromsarna, hjulupphängning och annat var bra. Handbromsen behövde spännas lite tyckte han, (han vågade inte ta i :))
144.jpg
Väl hemma börjar jag felsöka, Vilken huvudvärk (bokstavligen)
När jag köpte bilen glappade det lite om instrumentbelysning och annat, jag tog då bort en massa påkopplade kablar som saknade funktion. och efter det har allt funkat. Tills i dag.
JAg började leta och hittade en kabel som hade brunnit, det var skarvat och påkopplat och sedan borttaget på säkert 10 ställen. säkringen var också avsäkrad med en 40A. Förmodligen för att en mindre säkring hade löst ut. Tändningslåset gick inte byta kablar i då det var nitade och jag lyckades inte löda, detta medförde att jag åkte och köpte ett tändningslås från Swedol och började koppla om och dra nya kablar. Jag passade också på att installera en säkringsbox och säkra av olika funktioner var för sig.

Där står jag nu. Ett nytt tändningslås som funkar bra och massa kablar utbytta, Men jag hittar inte anledningen till att bromsljus och blinkers inte funkar. Blinkers funkar bara i höger fram. Bromsljuskontakten är förmodligen anledningen till att kablarna har brunnit för om jag kopplar in den så löser säkringen direkt, även en 20A. Gissar att kabeln som hade brunnit har smält andra kablar någon stans som ligger emot, Jag är verkligen ingen expert på bilel men -71 var det inte så avancerat.
Har ringt en bilelektriker här i Norrköping som inte har tid innan semestern så det blir att fortsätta söka själv, Planen är att få bilen i ett användbart skick innan den 10de då vi planerar lite semester.

Någon som vet någon som är bra på att felsöka äldre bilar i Norrköpings trakten? (man kan ju alltid hoppas)
145.jpg
Läser nu igenom inlägget och inser att det är ganska rörigt men det är precis så det är.

Mvh
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej!
Jag skulle kontrollera jordpunkterna.
M.v.h Åke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Koppla förbi bromsljuskontakten och om allt är ok så skall bromsljuset lysa. Ang. blinkersen så kolla att du har ström till blinkersrelät om så är mät därifrån.
Gamla bilars elsystem brukar vara ett riktigt ormbo av påskarvade kablar åt alla håll och dessutom utan funktion. Rensa allt du kan
Lycka till
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Bromsljus funkar inte även om man kopplar förbi bromsljuskontakten.
Den har förövrigt bränts och och jag kan inte hitta vart strömmen i den kretsen kommer ifrån. Bytte för övrigt till ett nytt blinkersrelä och då funkade blinkers på höger sida men inte vänster. När jag sen bromsar (ny kontakt) slutar blinkers funka igen.
Min begränsade kunskap säger mig att det flyter ström från fel håll i åtminstone två olika kretsar. Förmodligen för att kabeln som gick varm har skadat andra kablar någon stans. Det vore en enkel sak att följa kabeln och byta de skadade men har inte lyckas hitta vilka som är vilka då de byter färg efter en kopplingspunkt. Jag är övertygad om att jag löser det på ett eller annat sätt men frågan är hur mycket annat jag inte hinner med..

..trött påt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Har du tillgång till ett kopplingschema? Annars sök på internet. Bilen ju inte alltför ovanlig i england, kanske inte som husbil men det finns många kvar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Googla på Bedford Blitz så får du bl.a upp ett forum på tyska men kan översätta med google translate
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Googlar och tittar men börjar bli rädd att min bil har ett ombyggt system, Jag har inte ens en säkringsbox i min bil, det enda relä jag hittar är blinkersrelä.

Det som gör det hela lite krångligt är att alla kablar från blinkers/ljustuta/tuta spaken går in i en handske som är kopplat i instrumenthuset. Sen leds det runt på tunna inplastade koppartrådar sen ut i samma handske med en annan färg på kabeln. Två av dessa koppartrådar har brunnit i samband med att den andra kabeln brann och jag har nu kopplat kablar förbi de skadade delarna.

Som sagt jag får leta på och slakta mer av kabel-stammen för att lista ut färgerna, och hitta felet.

Med lite vilja och tid så skall det gå! I morgon åker familjen bort en vecka och det är är upploppet för renoveringen innan ev semester. Allt behöver ju inte va klart men jag skulle gärna ha en fungerande bil med vatten och el i bodelen.

Den som lever får se!:wideeyed:
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Berg är till för att bestigas.
Jag har spenderat timme efter timme med att felsöka och leta fel, Det var svårt att söka sig fram till jordfel och kortslutningar med multimeter efter som det var kortis i stort sätt över allt.
Jag skar upp större delarna av den befintliga kabelstammen och bytte ut skadade kablar och bytte kontakter på det mesta.
Kabeln som brann tidigare hade skadat andra kablar på några ställen. Tändningslåset hade också brunnit och då det krånglade en del innan installerades ett nytt tändningslås i ett passande hål som fanns i instrumenthuset.
Systemet bestod av en 35A säkring som verkade vara från originalsystemet. Det fanns också en 40A säkring som i stort sätt allt i bilen gick igenom. Kabeln som gick till "bränslemätararmaturen" hade en 10A säkring som hade gjort sitt jobb och löst ut.
Men, fortfarande ingen blinkers bak och inget bromsljus.
Jag bytte då alla kablar bak till kopplingsdosan som jag hade kopplat in bakljusen i.
Fortfarande ingen skillnad.
Jag insåg då att kablarna som jag hade dragit till bakljuset inne i bilen innan jag isolerade var kortsluten. Jag använde mig av en 7-ledad dubbelmantlad kabel som används till släpvagnskontakter. Någon gång under renoveringen har jag förmodligen råkat skruva en skruv eller skjutit en dykert igenom kabel.
Kabeln byttes ut, (nu utanpåliggande) och allt funkar äntligen.
Det har varit en pärs men glädjen är stor när man löser såna här saker. Nu har bilen ett helt genomgånget elsystem, nu med separata säkringar för varje krets och fungerande knappar och lampor. Jag passade också på att installera vattentemp och Voltmätare i lådan jag byggde här om dagen.
146.jpg

147.jpg

148.jpg

149.jpg

150.jpg

151.jpg
En bonus när jag drog nya kablar bak i bilen var att jag kunde passa på att installera en baklykta som aktiveras med strömbrytare för att kunna se vid kvällsparkering.

Tack för stöd och tips!
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej.

De senaste dagarna har jag installerat prylar.
Först diverse el i bodelen, allt är draget och färdigt för att kopplas ihop i "elskåpet".

Sen blev det att dra rör till gasolen och koppla ihop kylskåp och spis. Gasolpannan får monteras till hösten, allt är förberett förutom skorstenen. här installerat och kontroll av täthet och funktion. Allt funkar fint.
152.jpg

153.jpg
Jag klippte till en täckplåt av aluminium som jag hade liggande.

154.jpg
Här är det färdiga resultatet. Till höger skall det till något ventilationsgaller.

155.jpg
Premiär lågan!

156.jpg
Översiktsbild med diskho, Jag hade en från IKEA som skulle monteras men jag hade fått en tankevurpa någon stans på vägen så det blev att åka och köpa en mindre på ett byggvaruhus.

157.jpg
SÅ här har vi då ett underbart vackert tak, eller inte.. i vintras tätade jag med bytyl i skarvarna men jag var missnöd med resultatet och det kändes inte bra. Det såg fruktansvärt ut också.

157,5.jpg
Jag skrapade bort all Bytyl, vilket är lagom kul, sen tvättade jag taket med förtunning, tätade skarvarna med Sika flex, och täckte dem sen med 3M extrem karosseritejp, (kommer inte ihåg det rätta namnet just nu men det verkar vara bra grejor och trevligt att jobba med!
157,6.jpg
Mer tätade skarvar.

158.jpg
En del av er kanske har förstått att detta projekt inte handlar så mycket om puts men då jag skall installera en solcell och tyckte det såg så tråkigt ut så rollade jag hela taket med plåtfärg.

159.jpg
Bilder bilder!

160.jpg
Och så framifrån.

161.jpg
I morgon blir det el som skall kopplas och solcell som skall monteras.

På måndag börjar Maria sin semester och då är planen att vi skall ut på en liten tur. Nu håller jag tummarna för att det inte skall dyka upp något mer oväntat.

Trevlig kväll
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Ett litet tips angående kylskåpet.

Då dessa kylskåp genererar fantastiskt med värme,
som kan leta sig in i boutrymmet, så försök att få till en rejäl yttre ventilation.
Alltså att kylluft tas in utifrån i nederkant eller under på kylen,
samt att den uppvärmda luften släpps ut i det fria i kylens överkant.
Komplettera gärna med en 12V datorchassifläkt att ta till varma sommardagar.

Vid ev. värmebehov kan du växla in denna luft till boutrymmet och få fin "gratisvärme"
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej och tack

Den tar ventilation i framkant under och släpper ut i överkant bak ut i det fria. Det går att stänga den och använda värmen på vintern. Den kommer då ut i framkant där det idag saknas galler.
Jag har funderat på en fläkt men tänkte jag sulle testa några dagar först.

Uppskattar tipsen.
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Godmorgon.

Sedan mitt senaste inlägg har det hänt mycket.
Avlopp, vatten, el mm är på plats. Det finns en del detaljer kvar men nu är vi äntligen ute på semester. Det blir några dagar semester.

Jag kommer lägga in mer bilder från det sista byggandet vid senare tillfälle. Tills vidare. Trevlig sommar!
tmp_27532-20160713_073816852544041.jpg

tmp_27532-20160712_175437-356301712.jpg

tmp_27532-20160712_14534165653837.jpg
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Bra jobbat! Hoppas allt fungerar bra!
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Hej,
Tänkte uppdatera denna tråd lite med vad som har hänt och vad som komma skall.

I mitt senaste inlägg hade vi åkt iväg på semester. Är hemma nu efter uppskattningsvis 230mil, Norrköping ->Helsingborg->Gedansk->Rostock->Wagel->Berlin->Rostock->Trelleborg->
Ystad->Karlskrona->Norrköping

Vi har gjort en ordentlig resa för att känna på husbilslivet och fira min bror i Berlin som har gift sig och väntar barn. Hur skall man annars veta om sakerna funkar?

Vi konstaterade ganska snabbt att motorvägar är mycket tråkigt med denna bilen då den gärna lunkar fram i runt 70km/h, Därför har vi försökt att hålla oss till småvägar vilket också har gjort att vi har fått se otroligt mycket fina landskap och små byar och städer man missar längst de större motorvägarna.
166.jpg
Bilens bättre sidor är (inte för att skryta) inredning, utrymmen och köket.
Vi träffade min mor och far under vägen som åkte i deras lilla husbil och de får plats att äta med oss utan att det blir för trångt.

167.jpg
Då vi tidigare har rest ganska mycket på andra sätt både med och utan barn är vi medvetna om att det behöver ske på barnens villkor, även om det kan glömmas bort i bland. MP3 spelare fulladdade med sagor och sånger har varit en livlina vid de längre etapperna. Barnen har i allafall tyckt att resan har varit bra, framförallt för att vi har spenderat så mycket tid tillsammans. VI prickade också av Legoland (i Berlin) vilket var en höjdpunkt för barnen.

Lite annat jag gärna delar av mig av.
I början hade vi problem med att solenoiden i startmotorn började krångla, vilket avhjälptes med att kortsluta den för att starta bilen. Lite stressigt vid färjeläget men problemet "fixade" sig själv snart.

I Berlin när vi skulle åka iväg från en park efter en söndagsbrunch men min familj och jag skulle koppla så gick kopplingspedalen av.. Det blev en övernattning på gatan utanför spanska ambassaden i Berlin. på måndag morgon hittade jag en svetsare som kunde laga den och vi kunde komma vidare..

Avsaknaden av aerodynamik i kombination med en motor som inte är känd för sin snålhet (Volvo B20) har gjort att bränsleförbrukningen inte är något att skryta om. runt 1,3-1,6 beroende på fart. Kan tillägga att vi vägde hela ekipaget med hela familjen och packning innan vi åkte, 2400kg stannade vågen på.


Här följer lite bilder på inredning och teknik som jag inte tidigare har lagt upp.
163.jpg

164.jpg

165.jpg
I vinter blir det målning av köksluckorna som jag inte har orkat eller hunnit med. Det finns också en hel del små detaljer kvar att pilla på.

Hoppas att ni har uppskattat min tråd, jag kommer förmodligen att forsätta lägga in bilder när det händer saker.

Mvh
 

Bilagor

  • 168.jpg
    168.jpg
    3,4 MB · Visningar: 9

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Jag har med glädje följt din tråd o tycker att du har gjort ett jättefint jobb.Hoppas att ni får mycket glädje av bilen,kommer att följa tråden i fortsättningen också.Hälsn. från ett soligt Orsa.:spinny::D:music-icon:
 
F

F.d. 28352

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Helt fantastiskt vilket arbete du har lagt ner och vilket tålamod du har! Känns extra roligt att du verkligen gjorde som du sade när du var här. Jag kommer så väl ihåg när ni kom hit och köpte den gamla skrothögen av mig, en del av mig var mest orolig för att du skulle bli ståendes på vägen hem och förbannad! Tålamod, som sagt..

Jag har följt din tråd lite av och till men fick nyfunnen energi då jag idag äntligen hämtade ytterligare en gammal husbil som jag tänkte sätta igång med direkt. Jag har ångrat flera gånger att jag inte tog tag i mitt projekt med din husbil, men nu kan jag äntligen stilla hungern och starta ett husbilsprojekt! Det har varit en hektisk period med jobb, familj etc och jag har hunnit med några motorcykel-projekt, men nu jäklar ska jag ta mig tiden till att fixa min egen husbil! :)

Stort grattis till ett suveränt jobb och lycka till framåt med projektet!
 

MB300E

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Luleå
HBK-Nr
17799
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Har följt tråden från starten och tycker ni gjort ett jätte fint jobb med bilen.

Hoppas fortsättningsvis få följa er på era upptäcktsfärder med familjen och alla nya småprojekt ni hittar runt bilen ;)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Härligt att husbilen funkar som tänkt. Känner till en husbil som är baserad på Blitz. Den hade tidigare en B20 motor, idag sitter en V70 motor i den. Betydligt piggare :)
 
F

F.d. 27926

Guest
Sv: Bedford Blitz, B20, CI Europa AKA Dubbelnogaten

Jag mins känslan när jag såg annonsen och tänkte, den skall vi ha!
Vad blev det för objekt som du jobbar med då? Kul att du följer tråden.

Helt fantastiskt vilket arbete du har lagt ner och vilket tålamod du har! Känns extra roligt att du verkligen gjorde som du sade när du var här. Jag kommer så väl ihåg när ni kom hit och köpte den gamla skrothögen av mig, en del av mig var mest orolig för att du skulle bli ståendes på vägen hem och förbannad! Tålamod, som sagt..

Jag har följt din tråd lite av och till men fick nyfunnen energi då jag idag äntligen hämtade ytterligare en gammal husbil som jag tänkte sätta igång med direkt. Jag har ångrat flera gånger att jag inte tog tag i mitt projekt med din husbil, men nu kan jag äntligen stilla hungern och starta ett husbilsprojekt! Det har varit en hektisk period med jobb, familj etc och jag har hunnit med några motorcykel-projekt, men nu jäklar ska jag ta mig tiden till att fixa min egen husbil! :)

Stort grattis till ett suveränt jobb och lycka till framåt med projektet!
 
Toppen