• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag bodde på La Torreta Camping i Benidorm under delar av mars/april i år. Under den tiden började små mygg uppenbara sig ju varmare det blev. Det kom en engelsk dam på platsen bredvid oss som stannade i två veckor. Vi pratade lite om vårt myggproblem med henne. Hon sa att hon har inga problem. Ändå hade hon husbilsdörren öppen hela tiden.

För vår del blev det värre och värre. Dom tar sig in någonstans? Frugan trodde att dom sitter i kläderna? Shorts och linne var ju vår enda klädsel så det trodde jag inte på.

Problemet löst. Den engelska damen kom över med en 240 Volt Jungle Formula Plug In.

ajungle-formula-plug-in.jpg


Kanon inte en mygga.:):) Kan nu sova som man är skapt utan täcke hela natten. Den räckte hela vägen hem och även en stund i Sverige. Vid normal drift håller en fyllning 45 dgr. Problemet är att nu när vi flyttar ur huset och bor i husbilen utanför kommer de flygande monstren igen. Jag försökte hitta motsvarande i Sverige, men det fanns bara en grej där man måste byta tablett varje natt.

Lösningen! Jag beställde tre refill från England för 4,08 £, som kom på två dagar via Royal Mail.:):):) Frakten var inte dyrare än inom Sverige.:) Nu har jag så att det räcker för 135 dgr till.:):):) Drar knappt någon ström. Har den i inverten.

Bara ett tips. Här kommer en länk om någon annan vill lösa sina myggproblem.


Jungle Formula Plug In - ExpressChemist.co.uk - Buy Online
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

.............Problemet löst. Den engelska damen kom över med en 240 Volt Jungle Formula Plug In.............
Vi har haft detta paket för några år sedan och var mycket nöjda, till och med i Norrland fungerade dessa. Vi hade då en bärbar inverter från "Claes i sjön". Sedan har vi inte vetat var vi skulle få tag i dessa "kemikalier". Blev så glad att se ditt inlägg att jag beställde omg. tack för tipset SirMcLain.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Tack för tips Ralph (trots att vi har myggnät), allt är beställt i rätt ordning (grundsats + 3 x refill), men jag saknar inverter. Finns det någon "mini" inverter som klarar av mygg-paketet? Kanske rent av så att man kan plugga in den i ligguttaget?

Det blev en sådan inverter, hoppas den räcker för många mygg, haha :

inverter.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Fantastiskt! Hos oss - allt enl. frugan - är det så, att frugan fungerar som en offeranod. Allt som sticker eller suger blod samlas hos henne.
En ordningsfråga, Hur pass gammal var den engelska damen? ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Tack för tips Ralph (trots att vi har myggnät), allt är beställt i rätt ordning (grundsats + 3 x refill), men jag saknar inverter. Finns det någon "mini" inverter som klarar av mygg-paketet? Kanske rent av så att man kan plugga in den i ligguttaget?

Det blev en sådan inverter, hoppas den räcker för många mygg, haha :

Visa bilaga 114329

Det minsta du kan hitta klarar den.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Kanske en liten förklaring är på sin plats, så att inte forumets flickor snedtänder och låter fantasin ila iväg med allehanda ovidkommande sidospår ang min åldersfråga på den engelska damen.

Ålder säger så mycket. Dels ger den indikation om "djungelsmörjan" dödar allt levande, eller bara småkryp. Var hon också änka, vilket vi inte vet, så kanske medlet biter även på större kryp? Sedan är det ju så att "fullvuxna damer" (jag menar kronologiskt) har hunnit sålla bland alla erbjudanden och de är inte lätt lurade vill jag lova. Så pass självständiga damer som åker ensam med husbilen är ju en särskilld släkte för sig. Jag har träffat några stycken i mina dagar, och alla har lämnat ett djupt intryck.
Bäst minns jag en Fransyska som var tillika en pråmkapten och seglade mellan Bordeaux och Nimes, kanal Du midi. Har inget med husbil att göra, förutom att hon tänkte köpa en när hon blir gammal nog, men typen av fruntimmer är den samma. Rökte gicarillos och hade en mäktig Baryton röst. Små män blir rädda när en sådan kvinna skrattar. Länder som Frankrike, Danmark, GB, Irland, Benelux, och även Spanien har en viss förmåga att producera sådana individer. Färgstarka tusenkonstnärer som ofta har en liten hund eller katt som sin överman. Inte en pryl de har är onödigt. Ibland mordiska i sinnet, som i fallet med mosquitos. Jag skulle utan omsvep följa hennes råd......
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Hade samma problem!
Kolla om det finns myggnät på luftintagen under vagnen!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Vi har myggnät tvärs över hela öppningen på sidodörren (plåtis så klart...) som sitter som berget där ingen mygga kommer in, inte ens med våld av myggans kraftiga Dracula-tänder! Nätet fungerar klockrent, inte en mygga kommer in under dagen, alla (väldigt många) bara sitter där och beundrar vårt HB-kök och det vi stoppar i oss under dagen... ...men, men, den enträgne vinner i slutändan så klart.

Framåt kvällen är det dags att flytta "lite" på myggnätet så att vi kan stänga sidodörren så att inga obehöriga tvåbenta nattgäster kommer in. Tja, resten kan ni väl räkna ut själva. Flytta myggnätet och stänga sidodörren, så snabb lär väl inte ens Lucky Luck vara, hehe...

Vi använder Wilmas-Nordic-Summer, Norrlands bränd-kåda-parfym, när vi är ute på tur i Norska fjällen, fungerar väldigt bra. Kolla med "Wilma".
 

Bilagor

  • nordic-summer.jpg
    nordic-summer.jpg
    483,2 KB · Visningar: 9
F

F.d. 50663

Guest
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Det finns en smidig myggjagare som säljs i dom flesta jakt å fritidsbutiker. Liten å bärbar å drivs med gasol. Ha den vid sängen eller ute vid bordet. Täcker upp till 20 kvadrat :spinny:
Goggle på thermacell. Hade en sån i midsommar å vi kunde sitta ute sent på kvällen tack vare den. //Magnus
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    4,5 KB · Visningar: 2.625

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Beställde direkt jag också, grundsats + 2 refill, tog snigelvarianten av leveranstiden.

Räknar med att dom skickar det snabbt ändå.:)

Tack för tipset.
 
Toppen