• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påminnelse från Transportstyrelsen

F

F.d. 53096

Guest
Hej!

Undrar om det är fler än jag som fått PÅMINNELSE av Fordonsskatten..21 kronor.

Hade inte fått räkning på det. Ringde till Transportstyrelsen idag. Detta uppkom för att jag ställde av husbilen ena dagen i maj och ställde på den dagen efter..(ändrat oss)..så förklarade dom idag att då blir det "glapp" i betalningen.

Då måste man RINGA och kolla så det inte släpar med betalningen och det är SKATTEVERKET som ansvarar för detta. Fick betala det det dubbla..42 kronor det tar jag.

Dom skickar ut breven slutet av varje månad.. Står i brevet vidare. "Vi överlämnar ärendet till KRONOFOGDEN för indrivning om inte obetalda beloppet betalas före månadens slut. KRONOFOGDEN tar då ut en avgift på 600 kronor" Alltså fick jag även körförbud.. Brevet skrevs 20160616 jag fick det 24j uni..

Vad hade hänt om jag varit bortrest i 14 dagar eller mer..indrivning.. Hua blev verkligen skärrad.. Så ni som ställer på/av bilarna..kolla noga med Transportstyrelsen..
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Har också råkat ut för samma sak. Fick påminnelse om 32:- som blev det dubbla med avgiften. Lite fel att kalla det påminnelse eftersom jag inte fått någon faktura på grundavgiften. Men Staten gör dom den vill.
EssoJ
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Ha det på autogiro så slipper ni problemet med att hamna hos fogden

Hej.
Tyvärr fungerar inte autogirot när du blir debiterad skatt efter påställning, då är det pappersfaktura som gäller. Är du då inte hemma så måste du kontakta Transportstyrelsen för att få alla uppgifter. Dåligt ? Javisst, men så fungerar det.

Mvh / Roland
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Egentligen inga problem att hålla sig uppdaterad vad som ska betalas via appen, eller att logga in på hemsidan, bra att göra när man ställt av eller på efter några dagar.

//Tommy
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Egentligen inga problem att hålla sig uppdaterad vad som ska betalas via appen, eller att logga in på hemsidan, bra att göra när man ställt av eller på efter några dagar.

//Tommy

Javisst, lätt att se skattebeloppet. Men jag har inte listat ut hur man får tag i OCR-numret om man inte är hemma och får fakturan.
Enda möjligheten verkar vara att ringa Transportstyrelsen, någon som har annan info?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

OCR numret står om du väljer skatt och avgifter.
Arne.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

vilken app använder ni
Jag använder mina fordon och får inte fram det som Arne skrivit under
Skatt och avgifter endast vad mycket som ska betalas respektive månad
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Inte appen,direkt Transportstyrelsen.
Arne
 
F

F.d. 53096

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Jag har appen.Ringde Transportstyrelsen och de sa att jag får ny räkning..Istället får jag en Påminnelse:mad:..Enligt Transportstyrelsen är det väldigt många som ställer på/av..så systemet hänger inte med:confused:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

OCR numret står om du väljer skatt och avgifter.
Arne.
Tack!
Men man får ju hoppas att det framöver går att se OCR-numret på appen Mina fordon, är ju så mycket snabbare och smidigare än att gå via deras hemsida, som i alla fall för en stund sedan var väldigt seg.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Appen Mina fordon visar OCR-nr under Trängselskatt och skattebeslut. Där står datum, förfallodatum, belopp och OCR-nr klart och tydligt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Jag betalade en dag för sent för nån månad sen och fick en räkning som var på enbart förseningsavgifter som var 16 kr eller nått sånt :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Appen Mina fordon visar OCR-nr under Trängselskatt och skattebeslut. Där står datum, förfallodatum, belopp och OCR-nr klart och tydligt.

Lustigt, de uppgifterna finns inte i min app (Mina fordon). Kanske har du någon senare version av appen?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Påminnelse från Transportstyrelsen

Jag har appen installerad i en iPhone 6 och en iPad Air. Samma information i båda.

Klickar du på mappen trängselskatt Thomas?
Jag betalade nyss min skatt så det är tomt på min sida, därför jag frågar.

/Pelle
 
Toppen