• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill, tips önskas

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vi planerar att införskaffa en gasolgrill. Vad har ni för förslag på bra grillar???

Funderar på att köra våra LPG flaskor via utvändigt uttag. Men det kan även vara ett alternativ med engångsflaskor. Vad ser ni för för och nackdelar???
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Jag hade tidigare en Weber go anywhere som jag körde på småflaskor eftersom den inte gick på annat...kluddigt. Tänkte sen använda en Landmann 12050 som jag också köpte men aldrig använde. Detta eftersom jag hittade vad som passade mig ännu bättre nämligen Campingkök Campingaz SG 400 - Köp på Campingtillbehör4u.se. på den kan jag både grilla, koka och steka utomhus. Jag kan ha två grillytor, en kok och en grillyta eller två kokytor. Perfekt för mig.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Primus Bistro görs tyvärr ej längre men finns på begagnatmarknaden ibland
tillverkades i Hagfors en gång i tiden.
Värmen kommer uppifrån, går även att koka mat, värma omgivningen med.
Såg en annons på hagforstorget nyss lite använd.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Hejsan,

På vår förra bil, en mc Louis 4-75 så hade vi utvändigt uttag som var kopplat till gasoltuberna. I teorin jättebra men i verkligheten inte....


Gastrycket var alldeles för lågt, bytte grill två gånger och slang med men det ville sig aldrig. Sen var man begränsad till slangens längd var man satte upp grillen. Kan ibland vara praktiskt att grilla längre bort än 1,5 meter från uttaget.

Så i nya plåtisen ligger en Nordic Season Summer BBQ Gasolgrill GG791433S (svart) - Grill och sommarprodukter - Elgiganten

Funkar bra till enklare grilläventyr för två personer. Gaspatronerna köper vi på biltema för 19 kr stycket.

Väldigt liten och smidig, men som sagt du gör inte ölburkskyckling på en sådan :):)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Vi använder den här. Bra med spisfunktion. Man slipper ligga på marken eller ställa upp den på ett bord. Tar liten plats när den monteras ihop.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    59,9 KB · Visningar: 94

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Har haft den i så många år att jag inte kommer ihåg var den köptes. Men den finns på dom flesta campingbutiker.
Kama har den
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Hejsan,

På vår förra bil, en mc Louis 4-75 så hade vi utvändigt uttag som var kopplat till gasoltuberna. I teorin jättebra men i verkligheten inte....


Gastrycket var alldeles för lågt, bytte grill två gånger och slang med men det ville sig aldrig. Sen var man begränsad till slangens längd var man satte upp grillen. Kan ibland vara praktiskt att grilla längre bort än 1,5 meter från uttaget.

Så i nya plåtisen ligger en Nordic Season Summer BBQ Gasolgrill GG791433S (svart) - Grill och sommarprodukter - Elgiganten

Funkar bra till enklare grilläventyr för två personer. Gaspatronerna köper vi på biltema för 19 kr stycket.

Väldigt liten och smidig, men som sagt du gör inte ölburkskyckling på en sådan :):)
Konstigt, jag har också utvändigt gasoluttag, funkar klockrent. Har dessutom 5m gasolslang till grillen som ger lite frihet ang placering.
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Jag fick en gasolgrill av dottern till mors dag - stativet blir litet och behändigt när man fäller ihop det. Vi köpte en 5 kg tub som vi bara använder till den grillen i hb. Vi har husbilens gasolflaskor på förarsidan och man grillar ju oftast på den sidan man har bodelsdörren. Detta sättet tycker vi var den smidigaste lösningen.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    184,8 KB · Visningar: 56

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Vi har en Weber Q220 med 4 meter gasolslang och utvändigt gasoluttag på husbilen.
Grillen levererades med hållare för engångsflaska och regulator.
Demonterade dessa och ersatte med gasolslang, eftersom vi redan har en regulator för all gasol i husbilen.
Har bytt ut ena grillgallret mot en stekhäll, som funkat toppenbra.
Till i år har vi dock kompletterat grillutrustningen med en "vanlig" kolgrill, eftersom vi ibland har saknat detta alternativ.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Tyvärr fick vi skrota vår Vidar inför den här säsongen. Har letat överallt, men inte hittat någon ny någonstans. Fick bli en Weber Go Anywhere istället. Betydligt klumpigare, men får duga
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill, tips önskas

Tack för alla tips och erfarenheter, nu får vi ut och klämma och känna lite på olika varianter... Just nu känns det som Cramer ligger bäst till...
 
Toppen