• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu får jag vinka igen!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är det slut med smygandet, ljugandet och skammen!

Nu kan jag åter vinka till husbilarna utan att bli ifrågasatt, bli beskylld för ett osunt skadebeteende, som även skapar ett medberoende hos min kära hustru.

Så här i efterhand så erkänner jag att drogen varit så stark så jag inte alltid haft kraften att att låta bli. Att acceptera att jag inte längre har en husbil och därför inte skall vinka till alla husbilar vi möter. "Händerna på ratten", har varit Carolas mantra det senaste året.

Nej handen har fått ryckningar. När det var som värst förra sommaren, trodde Carola att jag fått en släng av Parkinson.

Det har varit hemska 445 dagar, som en evigt lång vistelse i en djup mörk dal, där det varit förbjudet att vinka till husbilarna.

445 dagar är det mellan den 19 mars 2015 tills idag, den 17 juni 2016. Det är den perioden som vi levt "mellan två husbilar" och förbudet att vinka.

Idag tog den mörka, osunda perioden slut. Idag har vi köpt en ny husbil, som vi får levererad den 01 juli. Nu är det slut på smygandet och skammen.

Vägen från Norrköping till Gävle idag har varit fylld av glädje och ett livligt hejande till varenda husbil som vi mött.

Carola tror att husbilsåkarna som vi mött funderar på om det var en släkting, granne eller bekant som köpt ny personbil som de inte hann se vem det var. Men troligast säger hon, är att husbilsåkarna nog klassat mig som stolle eftersom så få vinkat tillbaka.

Ja, har ni idag mött en vit pb1, med en livligt vinkande förare, så var det troligen oss ni mötte.

Tommy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nu får jag vinka igen!

Grattis till nya "finbilen". Du har varit mellan husbilar för länge nu. Kom ihåg hur jag rekommenderade dig med dekalerna på sidan och stege på taket.:D:D:D

Vi kanske ses nere i Europa???
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

1 juli vad för hb vinkar du ifrån då?

Sällar oss till den stadigt växande gruppen husbilsåkare med "plåtisar".

Av olika orsaker har vårt sätt att använda husbilen förändrats. Därför passade inte vår tidigare hb på 8.80 m, den blev helt enkelt för stor för oss och våra behov.

Vi tror därför att en plåtis är det som passar oss bäst just nu. Igår hittade vi den som vi föll för och idag åkte vi därför ner till Norrköping och köpte den.

Här står hon och väntar på att få lite nya saker installerade, hottas upp med nya stripes som SirMcLain lovat fixa gratis till bilen, ha sa något om Televerket? Levereras sedan till oss den 01 juli.

IMG_1911.JPG

Det är en Weinsberg Carabus 601 MQ.

Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Sällar oss till den stadigt växande gruppen husbilsåkare med "plåtisar".

Av olika orsaker har vårt sätt att använda husbilen förändrats. Därför passade inte vår tidigare hb på 8.80 m, den blev helt enkelt för stor för oss och våra behov.

Vi tror därför att en plåtis är det som passar oss bäst just nu. Igår hittade vi den som vi föll för och idag åkte vi därför ner till Norrköping och köpte den.

Här står hon och väntar på att få lite nya saker installerade, hottas upp med nya stripes som SirMcLain lovat fixa gratis till bilen, ha sa något om Televerket? Levereras sedan till oss den 01 juli.

Visa bilaga 113951

Det är en Weinsberg Carabus 601 MQ.

Tommy

Vi har tagit samma kloka beslut med samma motivering och har samma märke , välkommen till plåtisvärlden!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu får jag vinka igen!

Möjligen, jag skriver möjligen, kan man spåra en viss skillnad mellan dem med "riktiga" husbilar och dem med plåtisar. Plåtisfolket skulle möjligen kunna vara mer intresserade av upplevelser utanför vardagen än de med "riktiga" husbilar som är mer intresserade av själva boendet med komfort och bekvämlighet som viktiga komponenter i resandet. "Det ska vara "hemma" så mycket som möjligt!

Få se vilket mottagande detta får!
Har jag gjort bort mig nu igen?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Möjligen, jag skriver möjligen, kan man spåra en viss skillnad mellan dem med "riktiga" husbilar och dem med plåtisar. Plåtisfolket skulle möjligen kunna vara mer intresserade av upplevelser utanför vardagen än de med "riktiga" husbilar som är mer intresserade av själva boendet med komfort och bekvämlighet som viktiga komponenter i resandet. "Det ska vara "hemma" så mycket som möjligt!

Få se vilket mottagande detta får!
Har jag gjort bort mig nu igen?

Jappe

Eller också är det bara smaken som är som baken...:):twitcy::wideeyed:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Möjligen, jag skriver möjligen, kan man spåra en viss skillnad mellan dem med "riktiga" husbilar och dem med plåtisar. Plåtisfolket skulle möjligen kunna vara mer intresserade av upplevelser utanför vardagen än de med "riktiga" husbilar som är mer intresserade av själva boendet med komfort och bekvämlighet som viktiga komponenter i resandet. "Det ska vara "hemma" så mycket som möjligt!

Få se vilket mottagande detta får!
Har jag gjort bort mig nu igen?

Jappe

Skönt att du skrev möjligen för så är det nog.
Hade du skrivit inlägget en fredag kl 20.00 så hade många inte sett ordet "möjligen" o då hade racet varit igång.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Nu får jag vinka igen!

Möjligen, jag skriver möjligen, kan man spåra en viss skillnad mellan dem med "riktiga" husbilar och dem med plåtisar. Plåtisfolket skulle möjligen kunna vara mer intresserade av upplevelser utanför vardagen än de med "riktiga" husbilar som är mer intresserade av själva boendet med komfort och bekvämlighet som viktiga komponenter i resandet. "Det ska vara "hemma" så mycket som möjligt!

Få se vilket mottagande detta får!
Har jag gjort bort mig nu igen?

Jappe

Inget fel på plåtisar , många av dem är riktigt fina. Kan nog bli en sådan då familjen krymper , ser trångt ut för 4 personer tyvärr.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Lycka till med nya plåtisen! Snygg färg... Nu blir det fler och fler Orangia husbilar. Det vita folket ser inte alltid att detta är en fullfjädrad husbil, så en del vinkar inte tillbaka tyvärr.
Vänligen Conny & Ingmari
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Lycka till med nya plåtisen! Snygg färg... Nu blir det fler och fler Orangia husbilar. Det vita folket ser inte alltid att detta är en fullfjädrad husbil, så en del vinkar inte tillbaka tyvärr.
Vänligen Conny & Ingmari

Ja, jag har förstått att det finns en viss snobbism inom den vita gruppen och att man inte ser oss som riktiga husbilsåkare. Undrar hur många generationer orange husbilar det måste bli innan vi ses som äkta husbilsåkare?

Men tills vidare får vi hålla ihop och SirMcLain har erbjudit att hjälpa oss att komma in i ett större kollektiv, vi Televerkare!

Han har lovat att förse vår bil med lämpliga "stripes". En bak, en fram och en på varje långsida.

image.jpeg

Prata med honom så hjälper han säkert även er.

Vi Televerkare.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Nu får jag vinka igen!

Nejdå du har inte gjort bort dig , jag håller med att så är det nog . Själv har jag under många år rest väldigt mycket i jobb och fritid med husbil och sett många byggnader , slott , kanaler berg och dyligt kallas väl sevärdheter . Som pensionär är jag inte ett dugg intresserad av att se mer av dessa utan när vi åker söderut kör vi från a till ö så fort som möjligt utan att stressa . När vi kommer fram vill jag bo så bekvämt som möjligt . Har idag en 9 meters bil men skulle väldigt gärna gå upp till en 10 meters Amerikanare om ekonomin tillät . Det är tur att det finns valmöjlighet så alla får som dom vill .Sevallbo
 
Toppen