• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktionsplatta & fiskrätter

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Köpte idag en induktionsplatta på Lidl för 399:-, rent impulsköp. Det som slog mig var behovet av att kunna tillaga fiskrätter utanför husbilens väggar. Årets Portugalresans 1:a frittering av panerade bläckfiskringar i husbilen var ingen höjdare. Marianne hotade med att ta Faro-flyget hem om jag skulle få för mig att tillaga ännu en fiskrätt i husbilen... Måste "försvara mig" med att jag kunde inte använda utegrillen till just frittering, svårt att reglera värmen och det blir så kladdigt under grytan. Tja, nu får jag väl släpa med mig ytterligare en pryl i HB:n bara för husfridens skull eller avstå från fantastiskt goda hemlagade fiskrätter :(
Och nu kommer frågan: finns det fler i klubben som använder induktionsplatta till matlagning, inomhus eller utomhus? Vad bör man tänka på förutom "rätt" sorts kärl (metall), m.m.?
 
A

Anirac50

Guest
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Vi använder våran induktionshäll ofta när vi har tillgång till el. Särskilt då när elen ingår i avgiften för ställplatsen eller campingplatsen. Dumt att slösa på gas om det ändå elen ingår. Vi använder den ofta ute när vi gör doftrika rätter som t.ex fisk och bacon m.m. eller när vi kokar mat som ångar av sig mycket som t.ex kokt potatis. Men vi använder den också ibland inne. Vi köpte en kastrull och en stekpanna för induktionshällen på IKEA förutom dom vi har för gasspisen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Induktionsplatta är väl ganska opraktiskt, vi har ett litet bärbart gaskök istället, annars blir man ju beroende av el?
Efter att ha flaxat söderut med hjälp av solceller i nästan 2 månader, det var ganska skönt att "landa" på en ställplats med el (och tvättmaskiner, tömning, påfyllning, rymlig parcell & skållhet dusch), för billig peng (9 €/dygn). Då saknade jag alternativ till kolgrill för utomhus speciella aktiviteter. Gasolen är OK om det är vindstilla, vi har testat vårt Primuskök som går på alla bränslen, men som tyvärr strejkar vid blåst. Det tar ganska lång tid och pannkakorna blir bleka och ganska kalla. Nackdelen är som sagt ytterligare en pryl som dessutom väger 2 682 g. (vägde plattan precis nu).

Nu ska jag göra en dil med mig själv! Om jag går ner 2,7 kg innan vi drar till Norge, då följer induktionsplattan med. Sen kan jag steka egenfångad långa, makrill & sill med hemmagjord potatismos + Norsk lingon från Sogndal's syltetøj fabriken : )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Jag tror faktiskt det lilla gasköket väger betydligt mindre, och man kan ju flytta det så att man kommer i lä. :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Köpte en keramisk panna på Lidl i Tyskland för 20 eur..på vägen hem från Portugal.. Använder den nu för att steka fisk utomhus.. funkar både på lilla gasolspisen och portabla induktionshällen.....vilket gör alla glada..firredoften vill man slippa inomhus. Öppnar man sen en kall riesling så är lyckan total
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Det där med riesling (vitt vin) måste testas nästa gång. Nu, när jag har Mosel-guru Jappe's lilla fickbibel gällande Mosel, nu finns det hopp om att lära sig ett och annat om vitt vin också.
Fisk ÄR gott, så varför inte låta den simma en sista gång med några skvättar riesling : )
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Tack för tipset om Lidl, samma effekt som induktionshällar på Kjell&co, Netonnet osv, 200 kronor billigare minst. Köpte en på Lidl i fredags.
Så nu kan vi fixa både fisk och fläsk när vi är ute.
Helena&Rolf
 

Monicka & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
17485
Medlemskap
2024
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

När vi fick förfrågan från en bekant att köpa hennes induktionshäll var vår första tanke att tacka nej. Vi tänkte att det bara var en ytterligare onödig pryl att forsla med i husbilen. Men vi köpte den ändå och har inte ångrat oss. Vi använder den alltid om vi står på el. Den är väldigt behändig och snabb. Vi har dessutom en liten portabel gasolspis som vi sparat sedan vi hade båten. Den får också hänga med. Kan vara bra när man vill tillaga mat som osar, utanför husbilen, när vi inte har tillgång till el.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Var köper man "vettiga" kokkärl till induktionshäll?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Induktionsplatta & fiskrätter

Vi köpte ett, vad vi tycker var prisvärt set från Cervera med tre olika kastruller i olika storlekar. Har en stekplåt från Media Markt. Kastrullerna och stekplåten fungerar på både gas och induktion, vilket var viktigt får oss.
 
Toppen