• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasfilter till LPG

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på att montera in gasfilter till gasolen.
Har monterat in LPG med en gasomkopplare.
Men var sätter man det?
Är det 1 filter till var flaska eller kan jag sätta ett filter på ingående koppling före flaskorna? (I så fall behövs ju bara 1 filter)
Var köper man gasfilter till bästa pris?

mvh

P-O
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Köpte och installerade på Scandic & Nordíc Reisemobile häromveckan, extrapriser på Trumas gasolfilter (40 i st f 80€).
Man installerar det efter varje flaska (före Duo Control), har du två flaskor blir det alltså två filter.
Varje flaska ska filtreras mao.
(jag har duo control, två tankbara flaskor).

20160424_165453.jpg
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Har precis som Botte(inl 2) med 2 filter vertikalt monterade.
Tyvärr hann det (?) nog komma med lite skit in i duocontrolen innan dom sattes dit för nu har jag stopp igen. LPG flaskorna är väl sällan helt rena, eller så är det LPG:n som varit skitig.
Trodde att det var kretskortet som var slut, det kunde man tro utav felkoderna från Truman. Men icke sa Nicke.
Så nu hoppas jag på en ny Duocontrol så vi slipper frysa!
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Gasfilter till LPG

Hur viktigt är det med LPG filter? Jag har just monterat en LPG flaska. Är det skillnad på LPG gas och den propangas man får i vanliga gasolflaskor?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

En skillnad är väl att om du köper en utbytesflaska är den rengjord före påfyllningen.
I en tankbar flaska fyller du ju på (kanske från LPG-mackar/-pistoler) på samma gamla flaska hela tiden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Har köpt filter,enligt TRUMA tar det bort 99proc.,problemen har tydligen varit stora bla. i Norge.
Man har sänkt priset på filtret för det är problem att få fram tillräckligt många utbytes regulatorer!
Tyvärr fick jag bara plats med ett filter,så det blir att byta plats på flaskorna när automatiken skiftar.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Gasfilter till LPG

Finns även löst filter som du monterar på fyllningsuttaget, tex alugas.se.

Die Gasfachfrau Karin Nöfer - Det borde bli en rejäl brytning om man inte håller i hantaget hela tiden...
Någon som hittat detta i Svedala?

Problemet är tydligen större om man tankar LPG istället för att byta flaska,olja i gasolen sätter igen munstyckena,enligt återförsäljaren jag pratat med idag har man bytt flera regulatorer som innehållit olja.

Å jag som fyller vanliga flaskor hos Gasolfyllarna i stället för byter..., får nog forska vidare (eller hålla tummarna)... - Kan det bero på otur eftersom det utomlands är så många som tankar gasol?

/Tommy
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Gasfilter till LPG

Vid mitt senaste besök hos min serviceverkstad hade de fått in en husbil där det funnits olja i gasoltuben vilket hade ställt till det i alla gasolförbrukare i bilen.
Enligt serviceteknikern lär det finnas gasoltuber med olja bla för truckar som används i lagerlokaler. Man hade startat en ersättningsprocess mot gasleverantören eftersom kostnaderna för att återställa husbilen skulle bli mycket höga!
Jag utgår ifrån att denna typ av gasoltuber är tydligt utmärkta!?
ORVAR
 
Toppen