• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

F

F.d. 55063

Guest
Är det någon som blivit vägd med husbilen i Sverige och var blev ni vägd?
gör polisen skillnad på om det regnar eller snöar? har dom någon fel procent dom drar av?¨jag har hört om många som känner någon som träffat någon som blivit vägd men aldrig hört någon som blivit vägd själv.
vi har nu bytt ut madrasser bytt gasoltuber tömt bilen på allt skräp och ligger nu på 20 kg tillgodo men då har vi inte packat mat/vatten kläder och bara halv tank diesel i bilen.
vi har tänkt åka till Tyskland och Tjeckien i sommar och vill inte stå och kasta ölen i en container för att få fortsätta.
Nästa steg blir att ta bort ett batteri och bara köra på ett bodelsbatteri då vi har elverk så borde inte strömmen bli något problem.
tacksam för svar //Magnus.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Jag blev stoppad på E4: an strax norr om Helsingborg på väg norrut. Kl 22 på en torsdag kväll. Sen höst. De kollade på nykterheten, men i praktiken allt. Skarpa killar. De såg direkt vad det handlade om. Var det vanliga turister, sprit hamstrare eller med felaktiga fordon. Var bilen tungt lastat, blev det vågen direkt. Husbilen framför mig ville de väga, av mig frågade de hur många vi var i bilen och lyste med lampan in i bilen varpå hunden fick spel. " Hon gillar dig" sade jag till polisen. Han grinade bara och vinkade oss vidare....

Är du överlastad så är mitt råd att undvik stora vägar i anslutning till hamnar broar. Kör mindre vägar åtminstone 50km, sedan är stora vägar säkra igen. Syns det att bilen är nedtyngd så ökar risken markant för vägning, annars är det inget de prioriterar. Utlänska poliser är lite annorlunda, lite regionsbundet. Vissa länder tycker att man skall mjölka rika turister med husbilar. Andra tycker det är dåligt PR. Likaså med böterna, andra har små, andra hissnande.....
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Helsingborg är lite speciella, dom har ju sprittrafiken rakt på sig, 2 ggr har jag blivit vägd på exakt samma ställe.. bägge gångerna UA, men visst trots att jag tack vare eller på grund av mitt yrke har bra (stenkoll) på vikten så är det alltid lite nervöst att köra upp på vågen.

Ja och sen har jag även blivit vägd uppe i Västerås en gång.

Hur många gånger jag blivit vägd i yrket har jag dock tappat räkningen på... men det är fler än dom 3 som jag blivit vägd med husbilen.

till saken hör väl att vi har en bil på 5,99m med bra lastvikt, många andra har betydligt sämre utgångsläge, nu använder vi våran bil och kör rätt mycket så det ökar ju såklart risken att bli vägd.

Men svar på frågan är JA! Helsingborg x2 o Västerås. dvs 3 x på 1,5 år Med husvagnen ... Aldrig!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Övervikt ska man akta sig för att köra med, risken finns alltid att man blir vägd. Själv har jag inte blivit vägd, men har blivit stoppad på E6 utanför Falkenberg en gång, bilen var ju inte nerlastad och fick fortsätta men flera andra blev vägda. Det stod t o m avlastad dricka bredvid vågen.
Vid kalibrering av vågen beräknas alltid ett mätonoggranhetsvärde som skall dras av från det vägdavärdet. Onoggranheten framgår av kalibreringsbeviset. 20-50 kg i onoggranhet är normalt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Tyskland är lite flitigare med vågen och där planerar du att åka.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Hej

Ja, E6 utanför Helsingborg norrgående. Det hände 2009.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Hej!
Frågan är välkommen, för det är svårt att få någon uppfattning över antalet bilar som blir vägda. I synnerhet de som har resulterat i böter.

Jag bifogar en artiklar i ämnet och hänger på Bettan o Bertil med en fråga om någon fått "rabatt" från vad vågen visat.
//Conny
PS
Hoppas att du inte stöter på samma skånska polis en gång till BigSpender, eftersom du skrev att han grät på skånska.
DS
 

Bilagor

  • VÅGA VÄGA INNAN.pdf
    570,6 KB · Visningar: 293

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Ja, vi har blivit vägda av polisen. Man är väl inte så dum så man kör med övervikt. Innan man lastar på Bordershop tömmer man ut allt färskvatten, gråvatten, svartvatten och sopor. Ser till så där inte är onödigt mycket diesel och spolarvätska i tankarna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Nej, vi har aldrig blivit vägda under de drygt 36 år vi kört med husbil, vare sig i Sverige eller utomlands. Visserligen åker vi mest i norr, men brukar ändå oftast göra en resa ner på kontinenten varje år.

aake
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Kört en Sprinter lastbil 3,5t med skåp en del. Under lastbilens livstid på8år och 50 000mil så blev den stoppad en gång för vägning. (Samt otaliga gånger för blåsning och fortkörning tex)
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Har nu kört 7000 mil på 5 år med HB, senast jan, feb, mars, 1200 mil i Europa.
Passerat Öresundsbron säkert 10 ggr tot med HB. Inga vägningar så långt ögat nått. Med husvagn i 7 år innan HB, massor med mil, inga vägningar där heller. Risken/chansen för vägning är närmast obefintlig. Nu har väl konstaplarna nog med extrajobb vid gränserna, mm, vart genomsökt nu i mars i Malmö. Finns det poliser på vägarna i Sverige? Har inte sett några! I Spanien, Portugal, Franrike finns det massor, men dom verkar jaga buset. Vid momentana nära/över maxlaster gör jag som Gunillas Kenth minimerar alla vätskor.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Märkligt att ordet grina kan betyda så olika. Även här i skaraborg betyder det att gråta, men rotlös som jag är går jag efter rikssvenskans "att le" i betydelsen.

Annars vad gäller överlaster och allehanda väg kontroller och speciellt husbilar är just trakten kring Helsingborg ökänd, både norrut vid E 4:an och mot NV E 6:an. Under alla årstider, alla veckodagar, året runt. Men de stoppar inte alla, då jag sett kontroller ofta där men blivit invinkad "bara" 3 gånger under de senaste fyra åren. Den senaste har jag beskrivit, men gången innan handlade det om importbil från tyskland och de har koll på import skyltensfärg kan jag lova. Den ifall det skall vara röd eller gul märke på den. Jag litade på försäljaren som ordnade skylten och det blev fel, en gul skylt. En Mc polis som stoppade oss och ledde till kotrollplatsen berättade att det är vanligt med fel färg på skylten och övervikt.

Jag skulle vilja upplysa er att när man väl råkar för sådant kontroll, skyldig eller inte till det ena eller andra, är det viktigt med absolut uppriktighet mot polisen. Försök inte dölja eller bortförklara saker utan säg bara som det är. De är vanliga människor och tycker precis som du och jag om ärlighet och raktfram människor. De är också experter att bedöma människor. Och tror eller ej, de har humor också. De har en kanska vid spectrum att tolka förseelsen och därmed bötesbeloppets storlek och andra påföljder.

I mitt fal då med importbilen, efter en liten snack stund om ditt och datt, kanske mer spefikt om hans BMW då jag haft likadan fast mycket äldre, så bad han nästan ursäkt att han måste bötfälla oss med 1200kr. Jag sade till honom att du måste inte för min skull, men jag förstår att de samlar in pengar till statskasssan. Istället för att bli förnärmad talade han om för mig att han kunde beordat att bilen måste bogseras från platsen, men nu får vi fortsätta hem och ifall jag blir stoppad av en annan enhet skall jag hänvisa till honom så slipper jag få böta två gånger.

Det är inte den enda gången jag får en förstående beteende från polisen fast jag gjort någon formalia tabbe. Enda gången jag provocerade kanske en aning för mycket var här mellan Skövde och Mariestad vid en rutinkontroll om nykterhet och däck. Det var totalt fyra poliser och en av dem var den snyggaste kvinliga polisen som jag någonsin sett, inklusive alla filmer. De frågade vart man skulle, vems bil jag körde, när jag druckit senast, och mycket annat, faktiskt lite för mycket tyckte jag. Fast vad vet jag om deras uppdrag. Varjefall, när den snygge sheriffen ställde sina frågor så kunde jag inte låta bli att insistera en fullständigt kroppsvisitering. För säkerhets skull. Hon spände blicken riktigt ordentligt och kallade på sin kollega, en gorilla till man. Hon sade till honom att jag insisterar att han, gorillan skulle kroppsvisitera mig. Blev liten tyst stund. Sedan skrattade de båda och sade att jag inte var den enda lustikurren i trafiken, inga böter blev det....
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Varför denna återkommande tråden?
I en del bilar kan du inte ens ta med dig frun eller tandborsten med risk för överlast
Ta risken att åka dit kanske bli av med lappen för överlast än värre inte få köra om du endast har b kort och för tung bil.
Ett tips häng på ett släp om ni skall handla i Tyskland
Eller ta person bilen den lastar mer än många HB.:wideeyed::swoon:
Vid köp av HB kolla vad du får lasta innan du skriver på köpet.
2179
 
F

F.d. 55063

Guest
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Vi försöker åka lagligt med last men jag undrar för att om det snöar ute kan det skilja på flera 100 kilo tex.
vi ska åka ut i Europa i sommar och om vi ligger på gränsen med last så vill jag inte få böter för att det regnar och bilen väger 100 kg mer eller om det regnar och du kört på grusväg då kan det skilja mycket.
sen är jag allmänt nyfiken om någon blivit vägd för alla känner någon som träffat någon som blivit vägd men ingen jag träffat/frågat har blivit det själva.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Jag har blivit vägd vid vågstationen i Karlsborg för sådär 5 år sedan.
Husbil+släp. Husbilen med kultrycket från släpet landade på 3500kg precis och släpet hade bra marginal. Först gick husbilen upp till 3510 kg och sedan backade vågen till 3500 kg. Frågade polisen om det hade blivit böter för bara 10 kg överlast och han sa att visst hade det blivit så.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Har någon blivit vägd av polisen i Sverige?

Har kört aktivt med campingfordon i snart 40 år (inom och utanför Sveriges gränser), antalet mil törs jag knappast räkna, och aldrig blivit vägd. Följer för övrigt alltid samma tillvägagångssätt som Gunillas Kenth då vi återvänder till hemlandet - även om, det ska erkännas känns surt att inte kunna ha tanken fylld till brädden med tysk riktig diesel.
Staffan
 
Toppen