• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför gör vägverket så här

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
I dag när vi körde på den nya motorvägen mellan Borås och Ulricehamn så fanns där en rastplats som vi kollade på. Den är väldigt fin men lutar en hel del.(Kommer inte ihåg vad den heter). Gick för att kolla på toaletterna och latrintömningen. Toaletterna var jättefina MEN DET FINNS INGEN LATRINTÖMNING!!! Det är likadant på rastplats Sörbo strax innan Borås.

Varför finns det ingen latrintömning på nya rastplaster??
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Varför gör vägverket så här

Bra fråga! Antagligen vill vägverket att vi skall tömma våra kassetter i den vanliga toaletten. Jag kan i alla fall inte se någon annan förklaring.

Största hånfullheten från vägverkets sida var när de byggde om servicehuset på E65 strax innan Ystad i samma veva som skatten på husbilar höjdes för en del år sedan. Där fanns tidigare en latrintömning men efter ombyggnationen försvann den. Jag antar att VV anser att det går lika bra att tömma i toan.

Personligen skulle jag föredra en bra latrintömning men vill de ha det så så varför inte?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Varför gör vägverket så här

Jag hade en maildiskussion med VV för ett par år sedan om de tunga dörrar in till toatömmningen där jag också ville att dom skulle gå att ställa upp medans man tömmer toan.
Jag fick då till svar att dessa tömningsställen skulle försvinna så sakteliga, för det var bara det nödvändigaste behovet för stunden som skulle tömmas, och inte våra toaburkar som vi samlat på oss under ett par dagar
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Varför gör vägverket så här

Perfekt agerande för den för Sverige nödvändiga turismen!

Borde inte styrelsen kunna driva kampanj i frågan!
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Varför gör vägverket så här

Vad blir konsekvensen av detta ogenomtänkta beslut? Jo, nöden har ingen lag för många, det blir naturen som får ta emot en hel del av toalettavfallet. Det verkar som att de beslutande bitit sig själv i svansen.:mad:

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Varför gör vägverket så här

Då får det bli där det är nödvändigaste för oss att tömma, hur svårt kan det vara om dom struntar i oss husbilsåkare.

/Pelle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför gör vägverket så här

Inte sett till någondera av dessa "avsedda platser" under våra turer i vildmarken i västra Jämtland och i Tröndelag den gångna vintern, men genom att kissa i skogen så klarar vi oss åtskilliga dagar och kan tömma kasetterna hemma. Men runt förra helgen var vi nere vid kusten nära Sundsvall och då kändes det bra att kunna tömma på rastplatsen vid E4 utanför Timrå och när vi åkte norrut för en månad sedan tömde vi på rastplatsen i Meselefors.
Hitintills har jag inte hittat någon av Vägverkets rastplatser i Norrland där latrintömningen avskaffats och jag hoppas verkligen att detta inte är något som sprider sig.

aake
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Varför gör vägverket så här

Ja och där dom finns kvar är dom narturligtvis stängda med en stor järnbom.
Olle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför gör vägverket så här

Se lite positivt på det! Vägverket planerar naturligtvis, lite i smyg, moderna FT-stationer med både vattenfyllning och tömning och detta på grund av den ökande efterfrågan på just sådant. De vill ha samma standard som på kontinenten. Danmark har finfina FT-stationer efter vägarna exempelvis.

Jag tror att Vägverket vill uppdatera hela den här hanteringen, husbils- och husvagnsfolket till fromma.

Vägverket är vår vän - förhoppningsvis också när nöden är som störst! :)

Är det någon som tror på ett sådant framtidsscenario? :rolleyes:


Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varför gör vägverket så här

Vi får hoppas att Jappe har rätt och att vi får riktiga tömningsplatser det vore bra.
Om man bara stänger nuvarande tömningsmöjligheter finns det ju en risk att endel gör som "proffscamparna" och dumpar allt i buskarna runt rastplatsen.
Då blir det snabbt lika vackert som på rastplatser i sydösteuropa. Inte bra.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Varför gör vägverket så här

Ni får göra som vi med fast skittank tömma på avsedd plats, typ camping, truck stop m.m. :aja:
Extra kasett anbefalles

Jo men frågan är hur många extra kassetter man ska ha. Vi är 5 st varav tre små. Just nu räcker en kassett en dag och den tiden lär minska drastiskt...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Varför gör vägverket så här

Vi får hoppas att Jappe har rätt och att vi får riktiga tömningsplatser det vore bra.
Om man bara stänger nuvarande tömningsmöjligheter finns det ju en risk att endel gör som "proffscamparna" och dumpar allt i buskarna runt rastplatsen.
Då blir det snabbt lika vackert som på rastplatser i sydösteuropa. Inte bra.

Nja, "proffscampare" är man väl bara om man, som jag, använder campingplatser. Har tidigare fått klart för mig att campar gör man bara på campingplatser. I övrigt parkerar man.

:mcride:
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Varför gör vägverket så här

*Host*.. vill bara upplysa medlemmarna om att Vägverket(samt Banverket) upphörde och sammanslogs till nuvarande Trafikverket 1/4 2010.. *host* (har koll då jag jobbar på "värket"...). Tyvärr kan jag dock inte svara på frågan som ställs i första inlägget, tycker att man även borde ha gråvattentömningsmöjlighet(åtminstone under barmarkstid) på rastplatserna, tänk vilken miljöbesparing det skulle bli! ("antar bara" :D att en del tömmer i det fria).
 
Toppen