• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.

Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.

Detta är vad som finns i paketet:

Victron-BMV-700-702-battery-monitor-front[1].jpg


Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
2015-05-26 18.20.42.jpg
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A

Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
2015-05-25 17.22.07.jpg

Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.

Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
2015-05-26 18.36.42.jpg

Lite data:
data.PNG

Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.

En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten :)
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen :oops:

Kina kabel för 30SEK
comusb.jpg

Originalkabel 320SEK:
s-l500.jpg



Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
bild2.PNG

Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.

Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv

Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern :twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Visst är det kul? :)
Jag tog mig friheten att skapa en liten grej av csv-filen: https://docs.google.com/spreadsheet...WY/pubchart?oid=1902338921&format=interactive

Jag blev lite osäker på vad som är vad men V(V) kan nog vara spänning på ett batteri.
VS(V) kanske spänning på batteri 2?
I(A) utgår jag från att det är belastning i ampere
CE(Ah) utgickjag från att det är amperetimmarna i batteriet, men det verkar inte stämma, eller så mäts det bara inte på samma sätt som min batterimonitor (tillägg)

Välkommen till en ny spännande värld där vissa saker man har varit bergsäker på kanske inte alltid är så bergsäkert som man trott. :D

mvh jocke
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej!

Ja ansluter den på baksidan av instrumentet. När jag vill koppla in datorn så ligger sladden bakom klockan.

Jag tror tyvärr inte den har något eget minne för realtids loggningen.
Utan den loggar bara när datorn är ansluten. Det som sparas historiskt är det man ser på bilden. Är dock inte 100.

V(V) är bodelen o VS(V) är Startbatteriet
H är följande:
H.PNG


Man har ju lite annat att göra ;-)

comport instrument.PNG
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Verkar inte som USB-klumpen inte har något minne.
Men kanske själva BMV-enheten? Se här:

Victron.JPG

Kanske är det det du avläsa via USB-stickan respektive ladda ner som en csv-fil?
Ska ringa Awimex imorgon och fråga ...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Liten uppdatering av installationen.
När jag monterade BMV 702S så var jag sugen på att köpa Bluetooth interfacet
victrondongle.png
https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/ve-direct-bluetooth-smart-dongle

Men det var tokdyrt då för något år sedan (runt 1500:). Men nu i våras när jag tittade fanns det att köpa för knappa femhundringen, fortfarande inte helt billigt men eftersom jag är en nörd så var det i alla fall överkomligt.

Vad kan man då läsa ut i sin telefon eller padda (så väl Android som Apple)?
2016-04-01 15.30.50.png
Denna bild är det första som möter en när man väl parat ihop t.ex. paddan med dongeln.
Appen heter Victron connect.

2016-04-01 15.31.05.png
Här har jag klickat mig in till den första skärmen, här ser man aktuella värden och resterande kapacitet i batteriet.

2016-04-01 15.31.25.png
Här är history läget. Som ni ser har inte instrumentet vart igång särskilt länge.
Kan även se att solcellsregulatorn skickat ut lite hög spänning några gånger.
Har AGM och vet inte om det är skadligt, kan ju vara korta toppar.

2016-04-01 15.41.19.png
Här är inställnings meny med alla dess inställningar.

2016-04-01 15.41.29.png
Här är inställningsmenyn för alarmen. Ställde High Voltage på 15,5V får se om det stoppar larmen.

Lite kul att kunna sitta inne i huset här hemma och kolla läget i husbilens batterier ;-)
Så räckvidden är bra.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Menar du på baksidan av instrumentpanelen, så det är något man måste tänka på vid placeringen så man kommer åt eller...?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Kontakten/jacket sticker ut några centimeter på baksidan sedan är det en relativt lång sladd på bluetooth enheten. Så det borde väl få plats om det inte är alldeles för trångt bakom instrumentet.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Kanonbra pryl tror jag, tack för tipset.
Jag tror att det enbart går att logga historiken när Bluetooth enheten kommunicerar med en PC/Android/Iphone, hoppas jag har fel? Den går säkert att beställa av någon av Odelco´s återförsäljare i sverige, någon som har koll på priset i sverige?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Antar att du nu börjar förstå att jag inte kan det här, därför en massa frågor, hoppas du har överinseende med det.

Du skriver:Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen........

Vad exakt menar du med bodelen i detta fall, vart går den kabeln till /ansluts?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej, ingen fara bara kul med en massa frågor. Då finns det ju intresse.
Med bodelen menar jag bodelsbatteriet alltså det batteri som försörjer husbilens bodel med energi. Det andra batteriet brukar man kalla startbatteri och det är ju i mitt fall Fiat batteriet som sitter under golvet och försörjer bildelen med el.

Så mitt bodelsbatteri sittter under passagerarstolen och där placeras shunten. Shunten klarar många hundra ampere och kopplas in på minussidan. Om då shuntens på något sätt skulle komma emot karossens så blir det inte kortslutning. Men mätningen fallerar ju så klart. Så ena änden på shunten till minuspolen och den andra till de kablar man plockade bort från minuspolen. Hoppas du förstår, annars frågar du igen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej! Härligt med appar! Tänk på att SOG = hur mycket kvar i batteriet, inte bör stå lägre än 50 % om det inte är djupurladdningsbatterier. Varje gång man går under 50% skadas batterier lite för evigt. Sedan är det ju viktigt hur den räknar ut SOC. Håller på med elbil och elbåt, så har kollat mycket på detta. Elbilen har ett annat batteri, men det sitter en processor i detta som mäter ganska komplicerat varje gång man laddar/laddar ur. Men inte ens där tillåter men SOC gå under 20% för att rädda batteriet. Spänningslarmet kan man sätta till 11,4V vid belastning.
ConnyJ
 
Toppen