• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring, vilket bolag?

F

F.d. 53081

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Jag betalar 2600:- helförsäkring hos vardia genom kundkraft. Nackdel är att glasförs. inte är ett fast pris utan%.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

9506 kr inkl. rabatter (Husbilsklubben + försäkrat boende) för helförsäkring på Folksam för vår 4,4 tons Rapido Distinction i90 2015. 11884 kr utan rabatt. Ingen assistans till detta pris.
//Kjell
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring, vilket bolag?

3334.- helförsäkring helår för en Dethleffs 3,5t -04 hos Länsförsäkringar. Assistans via SOS i Europa ingår med självrisk 1500.-, självrisk vagnskada 5000.-. Detta är med futtiga 5% rabatt då jag har övriga försäkringar där men är inte bankkund.
 
F

F.d. 53520

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hej är det någon som har någon bra idé på bolag som ger maskinskade försäkring på bilar över 8år ?
Verkar vara tunt på den fronten.
Det måste ju finnas många av oss som har bilar före 2008 men som ändå vill ha den tryggheten..
 
F

F.d. 56025

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Det blev Folksam, vi har hem och vanlig bil där oxå. Vår Pilote 746 4250kg kostar helförsäkring inkl assistans även utomlands 10300kr/år. Inte billigast men ok villkor och man fick ställa av och på hur ofta som helst utan kostnad, avställt var kostnaden 130kr/månad. Länsförsäkringar var ngt billigare men där måste man ha hemförsäkringen för att dom skall tekan husbilen samt om värden var över 700 000kr måste dom göra en individuell prissättning på premien!! Så som sagt Folksam blev det och det känns helt ok :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Har läst tråden men är fortfarande tveksam. Ska försäkra min nya plåtis och tänker samtidigt flytta villaförsäkringen till samma bolag. Väljer mellan Folksam och Länsförsäkringar. I princip samma försäkring utom att resedelen på Folksam och självrisk på assistansen hos LF. Kommer inte att vara utomlands mer än 45 dagar utan uppehåll de närmsta åren. Folksam är ca 3.500kr dyrare på totalpris villa och plåtis. Ska plånboken få tala eller finns det fler argument jag bör väga in?

Kan säga ett Gjensidige har jag inte ens kollat med eftersom min dotter hade stora problem med dem när hon blev sjuk på resa nyligen.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Det är fördel plånbok, men Du har säkert ett LF-lokalkontor i närheten. Detta med lokal representation är avgörande för min del. Hälsningar Göran Hellman
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hej är det någon som har någon bra idé på bolag som ger maskinskade försäkring på bilar över 8år ?
Verkar vara tunt på den fronten.
Det måste ju finnas många av oss som har bilar före 2008 men som ändå vill ha den tryggheten..

Talade med Tre Kronor (Swedbank) i går.10 år och 12000 mil. Har själv försäkring där.
Rolf i Gullspång
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Jag har hittills haft villan försäkrad i Tre Kronor. När jag ringde för att få pris på husbilen kunde de inte svara. Lovade att återkomma men har inte hörts av sen förra veckan. Med så dålig service väljer jag ett annat bolag.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Jag har en annan uppfattning om servicen. Jag har skött kontakterna genom försäkringsrådgivaren på mitt lokala swedbank-kontor. Raka, nabba och klara besked. Beträffande maskinskadedelen, så ringde jag Tre Kronors telefonnummer för skadeanmälan.
Fick klart besked direkt. 10 år eller 120000 mil (först uppnått) är jag skyddad för maskinskade.
Rolf I Gullspång.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Vardia har % på glas, kollade ifjol.
Arne.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Som tidigare Folksamhatare har jag på senare år lärt mig att älska detta försäkringsbolag. För övervintrare och sådana som är utomlands längre tid är bolagets 185 dagars reseförsäkring oslagbar! Kolla: husbilsklubbens avtal med Folksam

Jappe

PS. Här kan man läsa om hur fint Folksam tar hand om sina kunder vid sjukhusvistelse i främmande land: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73312-16/#post597996
 
Senast ändrad:

qrutov

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
16053
Medlemskap
2023
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Vi håller på att byta husbil så jag kollade med Compriser som kontaktade mig och erbjöd mig en försäkring från Vardia, den skulle kosta, Helförsäkring 2970kr för en Niesman Flair.
Det som gör mig lite fundersam var att i glasrutedelen var självrisken 35% av kostnaden. Jag misstänker att framrutan kostar en hel del.
Någon som har en ungefärlig prisbild på de stora framrutorna.
Det finns ju några försäkringsbolag som har 1500 kr som självrisk bl.a Trygg Hansa som vill ha 4126 kr för helförsäkring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Ett bytte av ruten på Flair koster mellom 40 og 50 tusen hos de fleste som har avtale med forsikringsbolag. På fabrikkens service avdeling i Polch er prisen vesentlig lavere, men det skal mye til å få dette godtatt av forsikringen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Hej!
Jag har TRE KRONOR genom banken, och bet 11287:- så det börjar bli lite mycket.men det ingår mycket, ingen självrisk vid punktering, bränslestopp, och lite annat, men det är väl inte så ofta det händer, själv risken är 2500:-
HB är 2015 och väger 4250 // Kenneth
Har också TRE KRONOR betalar 5200 med full assistans bilen en -97,
att det skall skilja som mycket mellan en ny o gammal bil.

Tommy R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Det är ju stor skillnad på värdet om det händer något, sedan ingår maskinskada på nya bilar!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Fick idag brev från Folksam.
Helförsäkring helårspremie med rabatt 5152 skr.
Ex glas 1500 skr, 0 vid lagning av glasskada.
Assistans ingår.
Vid resa med husbilen utökas reseskyddet från 45 dagar till 185 dagar om hemförsäkringen finns i Folksam.
mm mm.
Har en Carthago från 2005. :)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring, vilket bolag?

Har varit på försäkringsrådgivning på Swedbank i veckan. Efter lite räknande, rabatter och pyssel så fick jag en offert på bil och husbil som var drygt 4000.-/år dyrare än nuvarande hos Länsförsäkringar.
 
Toppen