• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskador

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Min bil står ute men det är ju tänkt att den ska tas i bruk om inte allt för avlägsen framtid.
Markfukt har jag sett ett förödande exempel på.
En citroen entusiast hade en ovanlig modell stående på ett jordgolv i en lada, lacken var fin och den såg jättbra ut, men jag tittade lite under och där var det roosst!
Han hade en ännu äldre som stod på ett trägolv en bit därifrån och den var bara dammig, hade jag haft en plats att hållas på hade jag köpt den direkt.
Verkar som om marken och karossen fungerar som kommunicerande kärl och ständigt ser till att plåten är fuktig. Jag lade ut en bit plastmatta som blev över under husbilen.
Man måste beundra personer som harryerik som kan reparera en bit i taget när det blir färdigt så vet man att det inte finns några överaskningar kvar.
Man ska nog vara en i grunden optimistiskt lagd person för att reda ut det hela eller proffesionell som vet exakt hur allt ska göras.
Själv är jag pessimist av födsel och ohejdad vana, jag frågar mej alltid om något är för bra för att vara sant vari felet består och jag har tyvärr nästan alltid rätt.
Vinterdepressionen gör ju inte saken bättre, men det är jag inte ensam om. Undrar vad som händer med invandrarna under den mörka delen av året, tror att också de känner av den, kan hända den sitter djupt i folksjälen och hindrar oss mot upplopp och orationellt handlande, misstänker att har man bott i norden en längre tid blir man svensk antingen man vill eller inte.:msn_dontknow:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Min bil står ute men det är ju tänkt att den ska tas i bruk om inte allt för avlägsen framtid.
Markfukt har jag sett ett förödande exempel på.
En citroen entusiast hade en ovanlig modell stående på ett jordgolv i en lada, lacken var fin och den såg jättbra ut, men jag tittade lite under och där var det roosst!
Han hade en ännu äldre som stod på ett trägolv en bit därifrån och den var bara dammig, hade jag haft en plats att hållas på hade jag köpt den direkt.
Verkar som om marken och karossen fungerar som kommunicerande kärl och ständigt ser till att plåten är fuktig. Jag lade ut en bit plastmatta som blev över under husbilen.
Man måste beundra personer som harryerik som kan reparera en bit i taget när det blir färdigt så vet man att det inte finns några överaskningar kvar.
Man ska nog vara en i grunden optimistiskt lagd person för att reda ut det hela eller proffesionell som vet exakt hur allt ska göras.
Själv är jag pessimist av födsel och ohejdad vana, jag frågar mej alltid om något är för bra för att vara sant vari felet består och jag har tyvärr nästan alltid rätt.
Vinterdepressionen gör ju inte saken bättre, men det är jag inte ensam om. Undrar vad som händer med invandrarna under den mörka delen av året, tror att också de känner av den, kan hända den sitter djupt i folksjälen och hindrar oss mot upplopp och orationellt handlande, misstänker att har man bott i norden en längre tid blir man svensk antingen man vill eller inte.:msn_dontknow:



Heh, heh, Du är inte ensam vill jag lova. Men i vår kultur ingår att "bära fanan högt", dvs. positiva fraser offentligt, men med de mer förtroliga berättar man som läget är. (Tack för det)
Med åldern sker några saker har jag märkt, förutsatt att puzzel läggandet som varje vettig människa gör om "meningen med livet" går som det skall. Erfarenhets banken ökar och man vet alla sannolika scenarior, och i vissa fall, sina egna begränsningar. Man varken vill eller orkar spela teater i det sociala spelet, då man inser att det är meningslöst.

Min fru säger att värre pessimist än undertecknad finns inte då jag utgår ifrån början att allt går åt skogen om det kan. Och det är sant. Men det är min räddning. För ibland gör det inte det och då blir jag väldigt glad för nästan ingenting. Det är också frustrerande att betrakta "världens gång" utan kunna göra något åt eländet. Därför ger en hus, eller husbils reparation lindring för kontrollbristen, man åstadkommer något.

Hjärnan med sitt minne säger att depressioner hör till och kommer med den mörka årstiden och just därför är man beredd på dessa nordanvindar vilka blir då lättare att hantera. Men någon proffs blir man nog aldrig. Mellanöster mentalitet tror jag är en dödfödd ide här i norden. En plåga för generationer för de drabbade, de längtar alltid till sina genetiska breddgrader precis som vi gör och alla andra däggdjur, tror jag.

Men redan nu har det börjat ljusna och vi går mot sommartider igen, först sakta, men redan i februari tar det fart på riktigt, då blir gubben glad igen, om det beror på de korta klänningarna eller ljuset är jag inte riktigt klar över, kanske blir C vitamin bristen mindre och den halvfärdiga husbilen skriker efter nya mil.. Vem vet....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Instämmer till 100% med förgående skribent.
Bara man kommer igång så rullar det på men det bär emot att börja, men kommer man väl igång tar intresset överhanden, fast det brukar det göra när våren kommer och då ska allt göras och man blir stressad.
Har i varje fall köpt en riktigt bra kamera på blocket, som ska användas till forumbilder fast det ligger lite gamla kvar som inte är ulagda än.
Alla mobilbilder brukar jag köra genom ashampoo photo optimizer den fixar till det mesta utan arbete. Ser att många använder mobilen med skiftande resultat.
Jag har ett tråkigt jobb framför mej som jag tar tag i så småningom, man har tätat hela toalett utrymmet med brun silikon, ser otroligt fult ut och där finns en spricka i silikonet så där lär det rinna in vatten.
Allt ska bort och ersättas av vit sikaflex som jag blev imponerad av när jag limmade fast solfångaren och tätade genomföringen av kabeln.
Jag kommer förmodligen aldrig använda silikon för tätning någon gång mer i mitt liv. På ren plåt verkar ättiksyran påbörja en rostning omedelbart så silikonet ligger bara ovanpå en rosthinna som snabbt växer till. Hur den reagerar med aluminium vet jag inte men borde fräta där också.
Bostadsbolagets servicefolk är omåttligt förtjusta i skiten fast det ser jätteäckligt ut runt diskbänken efter ett tag och vattnet rinner ner i underskåpet och där luktar det inte kul.
icon13.gif
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

De som jag köpte min bil av hade köpt en fuktmätare, för att kolla sin nyinköpta bil. Jag sade redan då i telefonen, att om jag skulle åka ca 30mil och kolla på den gamla, så ville jag att de testade den och skrev ner var de hade mätt och vilka värden det var.
Det kom ett mail med ett protokoll med en massa fina siffror på, jag tvivlade på det och när jag kom dit, behövde jag inte leta länge förän jag hittade mjuka partier på flera ställen. När jag nu har öppnat upp, så är det förhållandevis torrt men ändå alldeles ruttet. Någon har för ett antal år sedan tätat om på utsidan.
Med detta vill jag påstå att det inte alltid är lätt att med en fuktmätare konstatera skicket på en bil man köper, det är bara tur om man hittar en tät gammal bil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Dom gamla husbilar som aldrig tagit in fukt pga otäthet finns nog inte. Man får betänka att de flesta äldre husbilar är byggda på en trästomme som efter många år med kanske torkade skarvtätningar utsatts för skakningar & vibrationer som gör att vatten kan tränga in i väggar, tak o.d.

Bennie
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Håller med där, de gamla bilar som är upplagade kanske man kan åka med flera år utan problem. Tror nog att många åker omkring med bilar, där de flesta infästningar av kaross är dåliga, men det man inte vet, bekymrar man sig inte om. I mitt fall så var i alla fall hela vänster sida i princip hängande i taket, alla fästen mot golv var borta på grund av röta, någon tidigare ägare har säkert märkt det och dragit i ca 10cm skruvar med torxskalle genom yttervägg, in i golvisoleringen, fullt med lim i gängorna så det har fäst lite.
En riktig fusklagning, man får verkligen hoppas att det inte är proffs som har gjort det, men kanske inte så ovanligt att handlarna gör så i stället för att skrota bilen, inte vet jag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Ja det är ju likadant med husvagnar men där skrotas de nog lättare eftersom värdet är nära noll.
Bor nära en skrot som en bekant äger och det brukar stå ett par husvagnar och någon LT vw husbil.
Däremot verkar vagnar av plast klara sig bra, hade en MC-bil Fram king fulda med glasfiberkaross som jag lackade med tvåkomponent färg avsett för båtar. Fanns ju inga fel på den utom en parkeringskada enkelt lagad med plast.
Antagligen är det en metod som är dyr eftersom det finns så få äldre plasthusbilar.
Båtar som verkligen är utsatta för fukt klarar sig ju bra.
En gammal husbil verkar lite som en gammal båt hela tiden en kamp mot röta och förfall, hade bestämt mej för att skulle jag ha en husbil så skulle det vara en plåtis, bara tur att jag hittade den här det är också den enda som jag sett som är byggd i glasfiberplast av de äldre.
Jag antar att värdet inte sjunker på den utan kanske t.o.m. stiger.
Men jag lär hitta en del fel också, ett markisfäste har en distans av trä och den är alldeles rutten och bultarna går rakt in genom karossen till en järnplatta på insidan i ett skåp, så där kan det komma in vatten, men verkar inte ha hänt något. Ska ta bort alla fästen, på alla bilder man ser från spanien så är det ingen som verkar använda markiser.
Går nog lika bra med ett löst parasoll.
När man kommer in i en gammal husbil eller husvagn på vårkanten när solen värmt upp invändigt brukar man känna en speciell lukt som brukar hänga kvar, så är det inte i min husbil bara på toaletten luktade det -plastbåt.
Man undrar om inte besiktningen skulle kolla om vagnen är rutten vid infästningarna, det kan ju inte vara ofarligt om en sida släpper och det sitter folk därbak.
Jag har ett förflutet med vw och transitbuss. Där har jag gett upp efter något år då rost och halvdåliga motorer helt enkelt blivit för mycket.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovering av fuktskador

Var kan man söka om fakta för en äldre husbil? Nu kom jag långt ifrån ämnet hoppas detta ursäktas:oops:

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Var kan man söka om fakta för en äldre husbil? Nu kom jag långt ifrån ämnet hoppas detta ursäktas:oops:

Bennie

Hej Bensan...
Genom sådana här forum, engelska forum är bra, sök via google och skriv sökordet på engelska kanske med tillägget UK.
Annars kan du söka information om motorn på vanligt sett, ange motorkoden bara.. Är din hb byggt på peugeot/fiat eller citroen så är det inga problem att få info här i forumet, fråga bara vad du saknar...
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Nu börjar solen värma och man blir sugen på lite husbilsåka. Min renovering har stått still i kylan, men nu har den tinat upp, så det är bara att fortsätta.
Har fått till nytt golv i toan, sen ska inredningen tillbaka. En bild på en del av det virvarr av slangar för kall o varmvatten, bra att ha bilder hur det var före, i dag är det mesta isärtaget.
 

Bilagor

  • golv i toa.jpg
    golv i toa.jpg
    1,3 MB · Visningar: 31
  • 20151027_184035.jpg
    20151027_184035.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Undrar vem fn som har konstruerat Kontiki, hela utrymmet under soffan är fullt av en jätte tank för vatten, vem behöver släpa på nästan 1/4 kubik vatten. Kanske inte finns nå vatten utefter vägarna i England.
Det finns utlopp i nedre delen av tanken som skall anslutas, men utrymmet för händer finns inte. Sen går det ut ett rör i golvet från ett utlopp i tanken med en gummipropp inuti, helt omöjligt att ha koll på läckage under och näst intill omöjligt att få dit allt det där. Har kravlat runt tanken i flera timmar och försökt ansluta, jag vill ju inte riva hela sittbänken. Suck!
 

Bilagor

  • 012.JPG
    012.JPG
    3,2 MB · Visningar: 24

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Nu börjar det arta sig, det mesta är på plats. Väggen vid tvättstället är så dumt gjort, väldigt märkligt att man inte kan kolla slanganslutningarna om de är täta, det borde naturligtvis finnas en lucka under tvättstället, eller hellre ett skåp för förvaring inbyggt i plastpanelen. Måste ha tvättstället löst för att kunna se innanför, när jag släpper på vattnet. Sen har jag en kabel från kopplingsdosan för 220V vid VVB som jag inte vet vad den används till, går fram mot hytten, problemet är att det inte finns någon jordtråd i den, måste få tag i andra änden.
Nästa grej är att montera farthållare, analog med en del fix vid pedaler och under huv, kan bli intressant.
 

Bilagor

  • 010.JPG
    010.JPG
    1,7 MB · Visningar: 36
  • 011.JPG
    011.JPG
    1,9 MB · Visningar: 39
  • 007.JPG
    007.JPG
    1,8 MB · Visningar: 38
  • 004.JPG
    004.JPG
    1,8 MB · Visningar: 38
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Oj vad det blir prydligt och bra. Du är en riktigt proffs vid det här laget.

Tänker på mina kämppa tag med bilen. Nästan lika prydligt tills jag provkörde och kom 20 mil och sedan hördes en jätte Poff från klädskåpen där VV beredaren var. Obeskrivlig ångmål och vatten överallt. Hade rationaliserat bort övertrycksventilen till VV beredaren av någon anledning. Vilken lapsus. Tur att det var rent vatten som kom och inget annat. Har förresten upptäckt att nya slangar kräver en efterspänning av klämmorna om man skall vara på den säkra sidan....

En annan sak som man inte får förbise vid installationer av detta slag är dräneringen och slangarnas lutning. En liten sak nu, men svårt om man glömmer....
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Bra id'e med ett eluttag vid bordet!
Något att fundera på till våren.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Re: Renovering av fuktskador

Att det aldrig är mindre skador än man räknat med, bara tvärt om. Har hittat ett hål i sidan på karossen i plastlaminatet, stort som en enkrona, som bara är tätat till hälften.
Inte undra på att det kommer in vatten, hålet finns bakom sidospoilern, men det är öppet rakt upp på undersidan.
Har konstaterat att jag även måste öppna i golvet och byta yttre regeln och en bit plyfa. Hoppas att undre skivan har klarat sig, lite obekvämt att ligga under och byta där. När detta så småningom är klart är det bara att flytta sig bakåt och börja om bakom vattendunken. Vad driver en 70åring att hålla på så här, kanske för att man gillar utmaningar och nya projekt.
Ha de!

Ser inte kul ut .Lycka till:swoon:
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Äntligen är farthållaren på plats och provkörd. Lite ryckig på fyrans växel men femman, då funkar den klockrent. Det finns en lägesknapp för olika känslighet, har inte provat den. Sitter två magnetgivare på höger drivaxel, bara för att den är lite för klen, min 60mm då går det bra med en.
Det var en riktig prövning detta, att få dit grejerna under instrumentbrädan, fick ligga på golvet, fastkilad i sidled, det var svårt att ta sig loss därifrån, minsta sak och verktyg som jag saknade måste jag åla mig ut ur bilen, det tog mig en hel dag, snacka om att ha ont över allt efteråt, inget för 70-åringar.
Men det som ställde till det var snabbanslutningarna som var medskickade, en av dem gav inte kontakt med givarkabeln till kopplingspedalen. Höll på flera timmar med problemet, innan jag satt en flatanslutning med ett extra flatstift vid utgången från bromskontakten, då funkade allt. Det som nu är kvar att göra på bilen är uppfyllnad av vatten och kolla ev läckor, byta framdäck och stäääda.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Jag har samma farthållare på min, och den var ryckig när jag hade tre magneter på drivaxeln men funkar klockrent när jag gick ner till två st, jag vågar nog säga att den känns som en fabriksmonterad i regleringen.

Du kanske kan gå ner till en magnet?

//Peter
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Jag har inte provat att ställa om känsligheten, ska ut i morgon och testa.
 
Toppen