• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elvärme, inte mycket värme...

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Nu har vår bil stått en natt på infarten med full värme på.
Vi sov inte i bilen, antar att två vuxna också värmer upp lite.
Ingen täckning för rutorna.
Ej varmvatten på
Truma combi 6E
Adria Sonic 2015

Utetemp ca+1
Innetemperatur i bilen +15 grader
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Första natten på el visar att det gick fint att hålla ca 19 grader i bilen i går kväll på 1 kw och 2 levande ljus. Detta efter att värmeväxlaren värma bilen hela dagen då vi körde. I natt har vi haft 2 kw. Det är någon minusgrad och snöväder ute och 19 grader inne. Gasol är avstängd så att värmaren bara tar el. Alde-värmare. Vi ska också ha en Truma luftvärme ombord men den vet vi inte hur den funkar.
N+B flair 8000, 40mm isolering gör susen. :snow-icon:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

när det gäller värme så märker jag att jag har rätt, men jag vill inte fram hålla mer att jag har rätt,när jag försöker förklara, hur det ligger till, när jag kom ini detta forum, 1909 så började jag och diskutera vinter- camping men det skulle jag nog alldrig gort Hånad jag blev jag var den dumaste mäniska som har varit på ett forum, som inte begrep att här fins inga vinter- vagnar- bilar man kan kan använda vilken vagn som helst bara man har ett vinter täcke, jag beslöt att jag inte skullle skriva mer om det ämnet här fins ju all kunskap.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Första natten på el visar att det gick fint att hålla ca 19 grader i bilen i går kväll på 1 kw och 2 levande ljus. Detta efter att värmeväxlaren värma bilen hela dagen då vi körde. I natt har vi haft 2 kw. Det är någon minusgrad och snöväder ute och 19 grader inne. Gasol är avstängd så att värmaren bara tar el. Alde-värmare. Vi ska också ha en Truma luftvärme ombord men den vet vi inte hur den funkar.
N+B flair 8000, 40mm isolering gör susen. :snow-icon:

Visst är isoleringen viktig, liksom det uppvärmda dubbelgolvet. I min bil 47 mm PU-skum, liksom även i mellanväggen och dörren till förarhuset.
Men apropå BeRokas utgjutelser så visst gick det även använda en Kabe vintertid. Vi ägde en sådan i slutet av förra decenniet, visserligen då ett specialbeställt bygge på MB-chassie för att garantera framkomlighet med släp på fjällvägarna och möjliggöra uppdragning av båtsläp, och den bilen var fullt beboelig vintertid med hjälp av det finska vintertäcket. Men kallras från förarhuset kommer man inte ifrån utan isolerad mellanvägg.

aake
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Hahahaha knappast.
Säkringarna löser innan spänningen sjunker

Att det blir spänningsfall i ett underdimensjonerat elnät är välkänt och har inget med säkringarna i uttagen att göra säkringarna begränsar ström (A). Spänningen är (V). Spänningsfallet behöver inte ens ha med campingens nät att göra utan kan bero på klent lokalt el-nät. Om campingen ligger ute i pereferin och nätet inte har anpassats till en ökad belastning. Faktiskt ganska vanligt.
BBa
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Svar Aake ! det har du rätt i men din bil är ju extrem där fins ju inte många sådana då får dom special byggas och det lär inte många gå på, frågan är om det behövs som vintrarna är nu,

med vänlig hälsning BERTIL,
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Ursäkta att jag petar i petitesser men du har haft en snittförbrukning på 1500W !?!?!? Gasolen borde inte behövts alls eftersom elpannan på 2kW skulle klarat hela värmebehovet.

Man får inte blanda i hop energi och effekt . Om energi behovet varit konstant under dygnet så hade elvärmaren varit tillräcklig, men om det är kallare på natten och inne temperaturen styrs av termostat så kommer den att starta gasen för att svara mot temp inställningen. På dagen minskar värmebehovet och gasen stängs av. Trots att nu el-värmen med råge klarar värmebehovet så kommer den ju inte att återföra den gas som förbrukades på natten.
BBa
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Man får inte blanda i hop energi och effekt . Om energi behovet varit konstant under dygnet så hade elvärmaren varit tillräcklig, men om det är kallare på natten och inne temperaturen styrs av termostat så kommer den att starta gasen för att svara mot temp inställningen. På dagen minskar värmebehovet och gasen stängs av. Trots att nu el-värmen med råge klarar värmebehovet så kommer den ju inte att återföra den gas som förbrukades på natten.
BBa

Impala-flamman förklarade detta med varierande dygnstemperatur tidigare. Däremot ska du som sagt inte blanda ihop effekt och energi! Om du byter ut orden "energi behovet" till "effektbehovet" i din andra mening så blir det rätt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Ja att man på dagen klarar sig med den lägre effekten (el) för att tillgodose sitt energi behov = värme (hoppas att det blev tydligt nu)
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

En viktig sak att tänka på, är att på campingar har man ofta inte 220/230 volt i uttaget.
Med många gäster på plats kan spänningen i campingens system sjunka rejält.

Har hört om 180-190 volt.
Ta det gånger 10A (vanlig Säkringsstorlek) = 1800w istället för 2300w.

Om spänningen sjunker ökar strömmen (ohms lag) Effekten minskar ej utan strömen ökar tills säkringen går!:wideeyed:
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Om spänningen sjunker ökar strömmen (ohms lag) Effekten minskar ej utan strömen ökar tills säkringen går!:wideeyed:

Stackars Ohm, som dog 1854, skulle inte må bra av att läsa ovanstående!

Kjell o Co förklarar Ohms lag så här:

Sambandet – Ohms lag

Det finns ett samband mellan spänning, ström och resistans. Det är allmänt känt under namnet Ohms lag. Genom att känna till två av faktorerna går det att räkna ut den tredje. Sambandet är:

U = R ∙ I
Spänningen (U) är lika med resistansen (R) multiplicerat med strömmen (I).
Exempel:
R = Resistansen i elementet, är konstant (om man använder samma värmeelement. Ökar lite med temperaturen men kan här bortses ifrån.)

U = 230 Volt ger I = 10 Ampere när resistansen R i elementet är 23 Ohm
U = 180 Volt ger I = 7,83 Ampere när resistansen R i elementet är 23 Ohm

Slutsats: Vid minskad spänning U = Volt sjunker strömmen I = Ampere.

Ulf
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Elvärme i husbil är väl inte tänkt att räcka till, den är oftast begränsad till 2kw, möjligen 3kw på 16A.
Utan (vid eventuell elstolpe) mer som stöd till den ordinarie värmen via gasol eller diesel,

I våran HB kan vi endast köra den vattenburna golvvärmen (Truma Aquatherm) på el.
Antingen 500W, 1000W eller 2000W,
sen har den gasoldrift på 1900W.

Sen har vi den luftburna värmen (Truma Trumatic C 6002)
som endast går på gasol, 2000,4000 eller 6000W.

Sen har vi även en luftburen Truma Trumatic E 2400 i "cockpit" för att hålla värmen fram, den ger 2400W på gasol.

Skulle jag vilja putta in alla dessa kw via el behövs ju 3-fas anslutning.

Alltså värme på el måste ses som ett stödvärmesystem.

EDIT: Vi har aldrig varit ute med vår HB i kallare väder än runt nollan, kanske någon enstaka minusgrad på natten, klarat grundvärmen på el utan problem då,
men fått stötta fram med lilla Truman, p.g.a det rejäla kallraset från vindrutan, den gick på termostat, inställd på +20 grader och startade då ca 1/h och gick i ca 5-10min.

Tittar man på USA-husbilar, så har dom ett annat tänk, där har man 30A eller 50A anslutning och kan brassa på med A/C eller värme ifall man så vill.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Vi har också en Truma 6 Combi med elpatron, min erfarenhet är att man kan visst komma upp i ca 19-20 grader på enbart el vid 0-gradigt väder men...då är förutsättningarna väldigt gynnsamma som, ingen stark vind och gärna lite solsken.
Mvh
ArTii som använder husbilen året om
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Min helintegrerad Arca har ingen vidare isolering, tvärtom, och maximal effekt med elpatron är 2kw. Vid 0 grader ute kommer man ändå upp till 20 grader inomhus. Och detta med watten brukar ju vara så att det spelar ingen roll om det är Truma eller Alde, det är likförbannat 2kw. Alltså misstänker jag "överdrivet" ventilation. Jag menar, har man fönstret öppet, så behövs bra mycket mer värme om något av det skall stanna kvar inomhus....
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Elvärme, inte mycket värme...

Vår förra bil var en Adria Coral 670sl med Truma 6E värmare.
Vi märkte samma sak som er, nämligen att då det börjar närma sig nollan behöver man ofta stötta med gasol.
Blev något bättre då vi hade "täcke" på framrutan och även täckte för mot "torpedväggen" inne i bilen.

Hoppas det löser sig med er Truma monocontrol så ni får igång gasolen.

Hälsningar

Bettan o Einar
 
Toppen