• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ska inom kort hämta vår nya Eura med AL-KO...

Blir lackkonservering bättre om man kör bilen direkt till konservatorn? Annars slipper vi ju in en polering om dom får göra jobbet efter nästa vinter... :)
Är det värt att göra?

Är det idé med underedsbehandling redan vid hämtningen, räcker det i höst eller är det onödiga runt 10 tusingar

Med 15 års avskrivning är det nog värt att ta dessa kostnader, hur täta är intervallerna tro?

Har tittat på Ditec Karlstad, tar tacksamt emot tips i Östergötland/Sörmland.

/Tommy
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Jag får min nya plåtis i april och tänker både lackbehandla och underredsbehandla den men så tänker jag också köra året om. Jag tänker satsa på en lackbehandling av Diamondbrite eller Brilliant Care eftersom de båda lämnar garanti i 6 år utan extra mellanbehandlingar som blir dyrt.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Vi kör året runt, tyckte det var värt pengarna att underredsbehandla den nya husbilen ganska snart efter köpet!
//ArTii
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Diskuterade detta med lackbehandling för några år sedan, här är delar av den:

Lackskydda en ny bil?


Citat:
Ursprungligen postat av Jonas S Visa inlägg
"Lackbehandla, ska det behövas? Då polerar man ju ner lite av lacken och den blir ännu tunnare.

Köpte 2000 en V70-99 som vi fortfarande har kvar. Har aldrig vaxat den den, bara tvättat den med borste och vatten ett par ggr om året. Någon gång har den varit i en tvättautomat. Lacken är hur fräsch som helst, inte matt utan mycket blank. Inte finns det någon enda rostfläck heller.

Min slutsats är att ge fan i kemikalier och mekanisk nötning på lacken så håller den bra!"

Klippo citat:
"Jag jobbar på färglabbet på Sveriges största biltillverkare, och kan inte mer än hålla med Jonas här i sina funderingar. Vi har gjort många tester på dessa "fantastiska" eftermarknadsprodukter, och resultatet blir var gång; INGET blir bättre än originallacken.
Spara dina 3K till nåt roligare, ev kör Sonax eller liknande nån gång då & då så det blir lite skojjigare att tvätta (kör du med avfettning vid tvätt håller det max 1ggr efter detta )"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Vi kör året runt, tyckte det var värt pengarna att underredsbehandla den nya husbilen ganska snart efter köpet!
//ArTii

Har en Dethleffs från 2014. Vid kontakt med säljaren på Tumbo fick jag information om att fuktgarantin inte gäller om jag underredsbehandlar bilen.

Hälsar Kjell
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Hej

Jag lackkonserverar alltid för att bäst bevara ursprunget och då speciellt när bilen är ny. Då får man bästa hållbarhet över tiden på en konservering. Bilen är bara ny en gång så passa på.

Att slita ner lacken och göra den tunnare gör man bara när bilen behöver rubbas. Den behandling som gör på en ny bil innan den lackkonserveras sliter inte på lacken. Tvärtom man konserverar ursprungsglansen och har en fräsch bil väldigt länge. Speciellt om man låter ett proffs ta hand om det och göra en 2 komponents nanobehandling. Finns många bra på marknaden och många duktiga och noggranna företag som sysslar med sådant.

//Mattias
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Har en Dethleffs från 2014. Vid kontakt med säljaren på Tumbo fick jag information om att fuktgarantin inte gäller om jag underredsbehandlar bilen.

Hälsar Kjell

Om man håller sig till att underredsbehandla endast dom delar som hör till chassiet och undvika bodelen så kan dom inte friskriva sig.

Man tycker också att det inte borde bli så kostsamt om man bara tar den främre delen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Vi lackbehandlade och totalrostskyddade vår plåtis hos en firma i Södertälje.
Det kostade 10KKR för två år sedan.
Underredet är fortfarande som nytt, hur mycket lättare det är att hålla bilen ren vet jag inte, men lacken var väldigt "hal" länge efter behandlingen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Diamondbrite kan jag rekommendera lade på det själv för snart 5 år på en Audi A4 med specialfärgen Misano röd och trodde inte själv på 6 år men har aldrig haft en bil med så lite efterjobb efter vintrarna med ett minimun med avfettning och hållbarhet. Husbilen tog jag 2012 och den är givetvis bra fortfarande men sen körs den inte på vintern. Inte lätt att få tag i Diamondbrite men det går med bra kontakter för skapliga pengar och är 2 komponents. Husbilen tog 3 dagar att behandla men tog inte taket rädd för att ramla ned efter ett glatt resultat.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Inte lätt att få tag i Diamondbrite men det går med bra kontakter för skapliga pengar och är 2 komponents:wub::twitcy:

Hur mycket vill du ha?:mcride:
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Diamondbrite kan jag rekommendera lade på det själv för snart 5 år på en Audi A4 med specialfärgen Misano röd och trodde inte själv på 6 år men har aldrig haft en bil med så lite efterjobb efter vintrarna med ett minimun med avfettning och hållbarhet. Husbilen tog jag 2012 och den är givetvis bra fortfarande men sen körs den inte på vintern. Inte lätt att få tag i Diamondbrite men det går med bra kontakter för skapliga pengar och är 2 komponents. Husbilen tog 3 dagar att behandla men tog inte taket rädd för att ramla ned efter ett glatt resultat.



Diamondbrite Sverige
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Lackkonservering och/eller underedsbehandling

Hej. Har också Diamondbrite behandlat, mycket lättvättat men jag lät en Trelleborgsfirma utföra behandlingen.
Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen