• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggie, för och nackdelar?

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Vi har i några år kört med vår A747-2 i Europa.Visst måste vi kolla att det finns plats på de campingar vi varit på.Problem hade vi på Lido Di Jesolo i Italien.Där var platserna små och det gällde att ha koll på bilens storlek.Visst problem har det också varit i Ungern.
Det är dock inget som avskräcker att köra en sådan storlek på bil.Det gäller bara att ta det lugnt och ha en bra backamera.
//Lars

:yes:
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Har haft Hobby 750 ocg Frankia 820 GD. Båda med boggie, kan tillägga till dom tidigare kommentarerna så ger boggien en stabilitet när man står still för kortare uppehåll och längre tid. När man går i bilen så rör den sej inte mycket.Jätteskönt, vi hade stödben bak men använde dom sällan.
Stadig och rymlig sen är det ju längden som kan bli lite jobbig om man vill stå på p-ruta inne i en stad.
Det går att trixa sej in nästan överallt, bara man har tålamod.
Sen en sak till avgifterna på Franska och Spanska motorvägarna blir något högre.
Men det är ju inget som gör att ni skall avstå från boggie tvärtom.
Alcochassiet är att likna vid släpvagnschassie med väldigt styv fjädring, och det är bra.
Frankian blev mjuk fram, men nu finns det lösningar på det.
Slå till bara ni kommer inte att ångra er
hälsar Gert
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Jag menar som så här : Du vet vad du har , "finns det hjärterum så finns det stjärterum"
trångt och mysigt. Man blir lätt imponerad av en stor bil inne och i Svenska fjällen fungerar de säkert utmärkt. Men vill man vidga sina vyer så är en stor bil begränsande på
kontinenten där det kan vara mycket trångt sedan tillkommer alla kostnader som också är större på en stor bil. Det finns en tråd om "plåtisar" detta är ju inget för dig men en hel del argument för en liten bil.Men fortfarande valet är ditt , tänk igenom det noga och testa först. Lycka till!!!!
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Vi åker i stort sett aldrig ner på kontinenten, utan reser i första hand i sverige och norge, det är bara fricamping som gäller (utom på vintern). Är heller sällan inne i städer, bara på nåt köpcenter om vi behöver komplettera med mat till kylen.
är inte så orolig över att köra en längre bil, bra backspeglar och en backkamera så klarar man att ta sig frampå de flesta ställen.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Jag menar som så här : Du vet vad du har , "finns det hjärterum så finns det stjärterum"
trångt och mysigt. Man blir lätt imponerad av en stor bil inne och i Svenska fjällen fungerar de säkert utmärkt. Men vill man vidga sina vyer så är en stor bil begränsande på
kontinenten där det kan vara mycket trångt sedan tillkommer alla kostnader som också är större på en stor bil. Det finns en tråd om "plåtisar" detta är ju inget för dig men en hel del argument för en liten bil.Men fortfarande valet är ditt , tänk igenom det noga och testa först. Lycka till!!!!

Jag lever och min familj lever iaf. efter mottot: Varför krångla, trängas, bädda upp/ner, sakna massa utrustning när det finns stora bilar som har allt?

När man har semester ska man njuta!
Sen går en stor bil SÅ mycket trevligare på vägen än en budbil med säng! Min personliga uppfattning iaf =)

/J
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Bästa chassit för husbil är helluftfjädring med tre axlar och drivning bak. En boggi som man kan lyfta om det blir dålig dragförmåga. Med luftfjädring kan man ställa enskild axel med luftventil. Detta gäller husbilar med 5 ton totalvikt. Husbilar på 4 ton totalvikt med framhjulsdrift och boggi kan det vara en fördel att lyfta främre boggiaxel och få en längre hjulbas och få något högre tryck på drivande hjul fram. En fördel med helluftfjädring är att det går att ställa om när det är besvär med driften att komma fram. /Bernt
 
Toppen